אחת התופעות שמתרחשות בשנים האחרונות בכל רחבי העולם וגם בישראל, היא דחיית גיל הנישואין. שנות הרווקות שהולכות ומתארכות מתאפיינות בצבירת ממון אישי, טיפוח קריירה ולימודים עוד לפני הכניסה לזוגיות, וכן רכישת דירת מגורים עוד בתקופת הרווקות. אם לפני מספר שנים מדובר היה בתופעה נדירה, היום המצב השתנה ורווקים רבים מבקשים לקבל משכנתא לצורך רכישת נכס.


יחידים ורווקים שרוצים לרכוש דירה משלהם ואין להם את ההון העצמי הדרוש, ימצאו עצמם מבררים את התנאים לקבלת משכנתא בבנק, בדיוק כמו זוגות צעירים. ואולם, יתברר להם שקיימים הבדלים, ולעתים שהבנקים או המדינה עצמה מפלים רווקים בכל הנוגע לנטילת משכנתא. מהם ההבדלים העיקריים, והאם משתלם לרווקים לקנות דירה?


זכאות למשכנתא מטעם המדינה? זוגות יקבלו עדיפות על פני רווקים


משרד הבינוי והשיכון, מטעם המדינה, מעניק הקלות והטבות שונות לאזרחים המעוניינים לרכוש דירה. ההטבה המרכזית שמוענקת היא הלוואת זכאות אשר מוענקת רק למי שעומדים במספר תנאים, ומאפשרת לקחת את המשכנתא או את חלקה בהלוואה מכספי המדינה. אם הבית נרכש באזור עדיפות לאומית, ייתכן שקיימת זכאות אף למענק מותנה.


ואולם, מסתבר שהקריטריונים לזכאות למשכנתא מטעם המדינה, הנקבעת לפי שיטת ניקוד בהתאם לגיל מבקש המשכנתא, מספר הילדים, מספר האחים של בני הזוג וכדומה, מסייעים בעיקר לבני זוג נשואים או למשפחות חד הוריות, בעוד הרווקים והיחידים נותרו מאחור.


לפי שיטת הניקוד, רק רווקים ורווקות מעל גיל 30 זכאים להלוואת מדינה, וגם אז לא בכל מקרה. לעומתם, זוגות צעירים יכולים לקבל תעודת זכאות בכל גיל. עם זאת רווקים המעוניינים לקנות את ביתם באזורי עדיפות, יוכלו במקרים מסוימים לקבל הלוואת זכאות גם בגיל צעיר יותר.


מהם התנאים המקדימים לאישור משכנתא לרווקים על ידי הבנק?


גם הרווקים שזכאים למשכנתא עם הקלות מטעם המדינה וגם אלו שלא, במרבית המקרים יזדקקו להלוואת משכנתא משלימה מהבנק. הבנק מאשר את המשכנתא רק בהתקיימות מספר קריטריונים. בין היתר, הרווק יצטרך להציג הוכחות על כך שיש לו הכנסה יציבה וקבועה, המאפשרת את תשלום ההחזר החודשי, באמצעות הצגת תלושי משכורת או אישור על הכנסות עבור רווקים עצמאים.


כמו כן יש להציג חשבון עו"ש שלא בוצעו בו חריגות, או שלא חלו עליו עיקולים או הגבלות, פיגורים בתשלומים וכדומה.


האם משתלם לרווקים לקחת משכנתא לרכישת דירה? מהם השיקולים בעד ונגד?


יש לבדוק היטב האם זה באמת משתלם, ומאחר שהתשובה אינה חד משמעית יש לוודא ולבחון את היתרונות והחסרונות לפי הנסיבות הספציפיות. מצד אחד, רווקים ורווקות עם עבודה קבועה וחסכונות שיכולים להוות הון עצמי ראשוני, אשר יודעים שיכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא, יכולים למצוא יתרונות רבים ברכישת דירה שתהיה שלהם במקום לשלם דמי שכירות.

 

יש לך שאלה?

פורום משכנתא


ואולם, מצד שני, ההתחייבות לשלם את ההחזרים החודשיים נופלת על אדם אחד בלבד, ותמיד קיים סיכוי שההכנסה תשתנה, שהעסק יקרוס, שתפוטרו מהעבודה וכדומה. בכל מקרה כזה, עלולה להיות בעיה של ממש לעמוד בתשלומים, דבר שיכול להביא בסופו של דבר לעיקול הבית על ידי הבנק. על כן חשוב לשקול בכובד ראש ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בטרם קבלת החלטה.