עוברים טיפול להסרת שיער במשך תקופה ארוכה אך לא רואים תוצאות, או אפילו סובלים משיעור יתר? הטיפולים יצרו כוויות, שינויי גוון או כתמים? ייתכן שמדובר ברשלנות רפואית אשר ניתן לקבל פיצויים בגינה.


מדובר בהליך הקוסמטי הנפוץ ביותר בישראל, אשר מתבצע מאות פעמים עבור אלפי נשים וגברים בכל יום בשבוע: טיפול להסרת או הרחקת שיער לצמיתות מהגוף באמצעות לייזר, אינפרא אדום, אפילציה, שיטת IPL או SHR, הוא הליך רפואי-אסתטי שמטרתו להסיר שיער מאזורים לא רצויים בגוף. רק מכונים מוסמכים עם אישור רפואי לשימוש במכשיר, רופאים או אחיות רשאים לבצע את הטיפול, והם מחויבים בחובת הזהירות והגילוי כלפי אלו שעוברים את ההליך.


אמנם הטיפולים נחשבים בטוחים מאוד, אולם לעתים עלולים להופיע נזקים על העור כגון כוויות לאחר הסרת שיער בלייזר בדרגות חומרה שונות, כתמים לבנים או כהים ואף צמיחת שיער מסיבית. כמו כן, לעתים נגרמים נזקים פיזיים של ממש כתוצאה מרשלנות רפואית, ולא פעם מדובר בנזקים בלתי הפיכים. איך יודעים אם הנזקים נגרמו בעקבות רשלנות רפואית, מהם המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית בטיפולים להסרת שיער, ומתי כדאי להגיש תביעה ולקבל פיצויים על הנזקים שנגרמו?


האם ניתנו הסברים מראש על יעילות הטיפול ועל הסיכונים האפשריים?


כמו בכל הליך טיפולי, בין שמדובר בטיפול קוסמטי או רפואי, מי שמבצע אותו מחויב למסור למטופל עוד לפני הטיפול את מלוא המידע אודות הטיפול עצמו, סיכויי ההצלחה שלו, האלטרנטיבות האפשריות, תופעות הלוואי שעלולות להופיע וכדומה.


על פי חוק זכויות החולה, אם הקוסמטיקאית או הרופא החלו בטיפול מבלי להסביר ולספק את כל המידע הרלוונטי, ולמעשה מבלי שלמטופל ניתנה אפשרות להחליט אם הוא מעוניין בטיפול על סמך האינפורמציה שקיבל, זו יכולה להיות עילה להגשת תביעה כנגדם. הפסיקה מתייחסת בחומרה למקרים של אי קבלת הסכמה מדעת של המטופל לביצוע הטיפול, עקב אי עמידה בחובת הגילוי מצד הגורם המטפל.


האם נבחרה למטופל שיטת טיפול המותאמת לנתוניו ולגוון עורו?


רשלנות רפואית בטיפולים להסרת שיער יכולה להתרחש כבר בשלב באבחון וההתאמה לטיפול. אם הגורם המטפל ביצע אבחון שגוי או רשלני שאינו מתייחס לנתונים חשובים, כגון צבע העור של המטופל או צלקות שנמצאות באזור המיועד, והחליט לבצע את הטיפול אף על פי שנתוני המטופל שוללים זאת לפי סטנדרט הטיפול הסביר, מדובר ברשלנות.


לחלופין, הגורם המטפל יכול לבחור בשיטת טיפול שאינה מותאמת למטופל וללא הפעלת שיקול דעת סביר. רשלנות כזו עלולה להוביל לנזקים חמורים בגופו של המטופל.


האם הטיפול להסרת השיער גרם לנזקים פיזיים?


רשלנות רפואית עלולה כמובן להתבצע במהלך הטיפול עצמו, למשל עקב חוסר מיומנות של הגורם המטפל או בשל התנהלות רשלנית שלו. הדבר עלול לגרום להחמרת המצב, לכתמים או לכוויות שיותירו צלקות לצמיתות.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות בניתוח | רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים


ישנם מצבים אחרים שבהם נגרם נזק לאחר הטיפול, אף על פי שהטיפול עצמו, או לכל הפחות הטיפול הראשוני, בוצע באופן תקין. למשל, אם לאחר הטיפול הראשון הגורם המטפל לא התייחס לתלונות המטופל או לשלפוחיות או כוויות שנגרמו לו, ובמקום זאת הוחלט להמשיך בטיפול כרגיל, הדבר עלול לגרום להחמרה במצב.


התעלמות מהמצב או מתלונות המטופל היא התנהלות רשלנית הסותרת את חובת הזהירות אשר מוטלת על הגורם המטפל, ומהווה רשלנות רפואית שניתן לקבל בגינה פיצויים.