הטרדה מינית היא עבירה פלילית, ואדם העובר על החוק צפוי לעונש שנע בין שנתיים עד חמש שנות מאסר בפועל, על פי נסיבות המקרה וחומרת המעשים. בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי כספי לטובת נפגעי העבירה ללא הוכחת נזק בסך של 50,000 עד 120,000 שקלים.

 

החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1998, מגדיר חמישה סוגי התנהגות המהווים הטרדה מינית: סחיטה באיומים, מעשים מגונים, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחסויות חוזרות המתמקדות במיניות והתייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו.

 

הפצת תמונות חושפניות ברשתות חברתיות ללא הסכמת המצולם מהווה פגיעה בפרטיות, גם כאשר מדובר בתמונות או סרטונים בסנאפצ'ט שנמחקים תוך שניות ספורות. על פי תיקון בחוק משנת 2014, אדם שהפיץ תמונות מיניות באינטרנט ללא רשות המצולם, עבר עבירה של הטרדה מינית, וצפוי לעונש של עד חמש שנות מאסר.

 

הטרדה מינית בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות, מתחלקת לשני סוגים עיקריים, האחד מתייחס להטרדות מילוליות בעלות אופי מיני מובהק. כמו למשל התייחסות לצורת גוף ולמיניותה של אישה. השני מתייחס לשידול למעשה בעל אופי מיני, הגורם לסיפוק של המטריד. כמו למשל שיחות בצ'אט בעלות אופי מיני שגולשות לאוננות.

 

פרסום תמונות חושפניות וסרטונים בעלי אופי מיני בפייסבוק

 

צעיר כבן 21 שפרסם בפייסבוק תמונות חושפניות של שש נערות ללא ידיעתן, הורשע בעבירות של פגיעה בפרטיות, התנכלות, הטרדה מינית, בעילה אסורה בהסכמה וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בית המשפט המחוזי בירושלים הטיל על הנאשם 48 חודשי מאסר בפועל, לצד מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננות.

 

על פי עובדות כתב האישום, הנאשם החזיק בשני חשבונות פייסבוק. במסגרת החשבון הבדוי הציג תמונות של אדם אחר שנטל ללא רשות, זאת במטרה להטעות בחורות שעמן הוא חפץ בקשר מיני. הנאשם נהג ליצור קשר עם בחורות באמצעות שני החשבונות, ולאחר ימים ספורים של התכתבות היה מבקש לעבור לוואטסאפ.

 

במקרה אחד, הכיר הנאשם באמצעות דף הפייסבוק המזויף צעירה כבת 20, ובהמשך עברו להתכתבות בוואטסאפ על נושאים מיניים לשם גירוי וסיפוק מיני. במהלך הקשר ביקש ממנה לשלוח לו תמונות המתעדות את גופה. המתלוננת נענתה לבקשתו ושלחה לו מספר תמונות המתעדות את חלק גופה העליון ללא חזייה, ובחלקן הופיע גם מראה פניה.

 

בעקבות ויכוח שנתגלה בין השניים, פרסם הנאשם את תמונות העירום בדף הפייסבוק שלו ללא ידיעת המתלוננת, ובגין מעשיו אלה הורשע בעבירות של הטרדה מינית, התנכלות ופגיעה בפרטיות.

 

במקרה חמור יותר, הנאשם יצר קשר דרך החשבון הבדוי עם קטינה כבת 14. לאחר שיחת היכרות הם החלו להתכתב בוואטסאפ ובהמשך עברו לשוחח בטלפון. הנאשם ביקש מהקטינה לשלוח לו את תמונות עירום שלה כולל מראה פניה, והיא עשתה זאת באמצעות וואטסאפ.

 

לאחר מכן הנאשם ביקש מהמתלוננת לערוך סרטון באורך של שלוש דקות שבמהלכו תצלם את עצמה נוגעת באיברי המין שלה, והנחה אותה מה בדיוק עליה לעשות. המתלוננת נענתה גם לבקשה זו ושלחה לו שני סרטונים שלה.

 

בעקבות תלונה שהגיש אביה במשטרה, הודיעה המתלוננת לנאשם שהיא יודעת שהוא מתחזה וסיפרה לו על התלונה. בתגובה דרש הנאשם למחוק את כל פרטיו מהטלפון הנייד שלה, ולהפעיל את מצלמת הטלפון הנייד כדי לוודא את מחיקת הפרטים.

 

למרות ניסיונותיה המתלוננת לא הצליחה להפעיל את המצלמה באופן שיאפשר לנאשם לראות שהיא מחקה את פרטיו. בתגובה הנאשם איים לפרסם בפייסבוק את כל תמונות העירום והסרטונים ששלחה לו, ולמחרת מימש את איומיו ופרסם את התמונות והסרטונים בקבוצת פייסבוק שאותה יצר והוסיף אליה גם את בני משפחתה של המתלוננת.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית

 

בגין מעשיו אלה, הורשע הנאשם בעבירות של בעילה אסורה בהסכמה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סחיטה באיומים, ניסיון לשיבוש הליכי חקירה, הטרדה מינית והתנכלות, פגיעה בפרטיות ובמידע כוזב או פלט כוזב. בית המשפט גזר על הנאשם שנתיים מאסר בפועל וחייב אותו לפצות את חמש המתלוננות בסך 7,500 שקלים כל אחת, ואת המתלוננת הקטינה בסך 50,000 שקלים.