מתקשים לבחור את בית הספר המתאים ביותר לילד? בחירת המוסד החינוכי שבו ילמדו הילדים, בייחוד כאשר ההורים אינם מסכימים ביניהם, יכולה להיות מורכבת וממושכת. האם כדאי לבחור בחינוך חילוני, דתי או חרדי? חינוך אנתרופוסופי או בית ספר ממלכתי? ואולי בכלל פנימייה צבאית או בית ספר פתוח או דו לשוני? איך אפשר לבחור?


הדילמה הופכת מורכבת שבעתיים כאשר מדובר בהורים גרושים, אשר לאחר הגירושין מנהלים קרבות מרים בכל הנוגע לחינוך ילדיהם המשותפים. בחלק גדול מהמקרים המחלוקת נסובה סביב סוג החינוך, ובעיקר האם הילדים יקבלו חינוך דתי או חילוני. כיצד ניתן למנוע מראש את הסכסוך ואיך ניתן לפתור אותו לאחר שנוצר?


להימנע מראש ממחלוקת: קביעת מסגרת החינוך במסגרת הסכם גירושין


לא פעם צצות במהלך הגירושין או לאחר מכן מחלוקות הקשורות לילדים המשותפים, כמו למשל סכסוכי משמורת, אי הסכמות לגבי הסדרי הראייה, גובה המזונות ועוד. במקרים רבים הסכסוכים יגיעו לפתרון רק בהכרעת בית המשפט.


האם ניתן למנוע את הסכסוכים מראש? בהחלט. הסכם גירושין מפורט הכולל הסכמות בכל הנושאים אשר עלולים ליצור מחלוקות בעתיד, יכול למנוע את מרבית הסכסוכים עוד לפני שהחלו. לכן מומלץ לקבוע עקרונות מוסכמים על אופן החינוך כבר בעת עריכת הסכם הגירושין, ולפרט בו כל נושא נוסף אחר שיכול למנוע מחלוקות עתידיות.


גישור או תביעה משפטית בבית המשפט לענייני משפחה?


לא מצליחים להגיע להסכמה ואין התייחסות לנושא החינוך בהסכם הגירושין? באופן עקרוני, אפשר להגיש תביעה לבית המשפט. אך לפני שמגישים תביעה, מומלץ לנסות קודם לכן הליך גישור ולהגיע להכרעה שתהיה מוסכמת על שני ההורים, במסגרת הליך פשוט וזול יותר וללא התערבות בית המשפט.


עם זאת חשוב להדגיש כי גישור מתאים בעיקר למקרים שבהם הצדדים מוכנים להגיע להידברות, להקשיב לצד השני ולמצוא פשרה שתהיה מוסכמת על שניהם. ללא רצונם הטוב של שני הצדדים, הליך הגישור לא יהיה אפקטיבי.


בית המשפט לענייני משפחה הוא הערכאה המשפטית המתאימה להכרעה בסוגיות הקשורות לילדים לאחר גירושי הוריהם, כאשר ההורים אינם מצליחים להסכים ביניהם. עקרון העל שלפיו יפסוק בית המשפט הוא תמיד טובת הילד, גם אם בהכרעתו ייפגע אחד הצדדים. בית המשפט ייעזר במומחים מקצועיים ובחוות דעתם כדי להבין מהי טובת הילד בכל מקרה ומקרה, והכרעתו תינתן בהתבסס על הנתונים הללו.


התערבותו של בית המשפט בכל הנוגע לחינוך הילדים תתבצע רק כאשר מדובר בנושאים מהותיים. נושאים זוטרים ולא משמעותיים לא יידונו במסגרת הערכאה המשפטית, ואף עלולים להיות כרוכים בפסיקת הוצאות משפט כלפי הצד שהגיש את התביעה.


מה נחשב סכסוך מהותי בעניין חינוך ילדים?


במרבית המקרים שנדונו בפסיקה מדובר היה בבחירת אורח החיים והערכים שלפיהם יתחנכו הילדים בהתאם להשקפת העולם של ההורים, ובעיקר כאשר אחד ההורים ביקש שהילדים יתחנכו במסגרת דתית וההורה השני התעקש על לימודים במוסד ממלכתי חילוני.


באופן עקרוני, בית המשפט יעדיף שלא לשנות את המסגרת אשר הילד כבר מכיר ומתחנך בה, מאחר שהדבר ישנה אות אורח חייו ועלול לפגוע בתחושת היציבות שלו ובהמשך התפתחותו התקינה מבחינה פסיכולוגית וסוציאלית.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


מלבד זאת, בית המשפט לא יקבל הכרעה אשר עלולה לגרום לפגיעה קשה במערכת היחסים של הילד עם אחד מהוריו. כמו כן יתחשב בית המשפט ברצונו של הילד עצמו, תלוי בגילו, בבגרותו, וביכולתו להפנים את משמעותה של ההכרעה.