שנת הלימודים החדשה החלה באופן רשמי, ושבוע הלימודים הראשון כבר בפתח. אלפי תלמידים נרגשים יעשו את דרכם אל בית הספר פעמים רבות במהלך החודשים הקרובים. אולם מה אם חס וחלילה ייפצעו בדרך? האם הם מבוטחים? מי הגורם האחראי במקרים של תאונות תלמידים מחוץ למוסד הלימודים?


באילו מקרים ניתן לתבוע את חברת הביטוח?


למרבה הצער, תאונות ילדים מתרחשות באופן יומיומי, ובמקרים רבים במהלך הלימודים, בשטח המוסד החינוכי או מחוצה לו. לא כל ההורים מודעים לכך אף על פי שהם משלמים מדי שנה במסגרת תשלומי החובה עבור ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, כי כל ילד אשר רשום במסגרת חינוכית בישראל מבוטח בפוליסה, אשר תקפה במשך כל ימות השנה וכל שעות היממה, כלומר גם בחופשות ומעבר לשעות הלימודים.


כמו כן חשוב לדעת כי הביטוח מכסה גם תאונות ילדים בגני ילדים ובמעונות של הרשויות המקומיות. משרד החינוך מפקח על פוליסת הביטוח, ולכל הורה יש זכות לקבל את הפוליסה לעיונו ממזכירות בית הספר או מהנהלת גן הילדים.


כדאי להעמיק בפרטי הפוליסה כדי להבין מה היא בדיוק מכסה. בשל חוסר מודעות, פעמים רבות ההורים כלל אינם יודעים כי מגיעים להם פיצויים אם הילד נפגע מחוץ למוסד החינוכי או בשעות הערב. אולם הלכה למעשה, גם אם הילד נפצע בדרך לבית הספר או בדרכו הביתה, בקניון, במהלך פעילויות בחוגים ואפילו בחו"ל, ניתן להגיש תביעה לפיצויים מכוח פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים.


כאשר מגישים תביעה במסגרת פוליסת הביטוח, לא חשוב כיצד אירעה הפציעה והאם הילד עצמו אשם בה. הפיצויים ישולמו אך ורק בהתאם לחומרת הנזקים הגופניים שנגרמו, לשיעור הנכות הזמנית והקבועה, הוצאות רפואיות, הפסד ימי לימודים, תקופת האשפוז וכדומה.


אילו מקרים אינם מכוסים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?


במקרים מסוימים, כאשר מופעלות פוליסות ביטוח אחרות, או כאשר הפציעה מזכה בפיצויים מרשויות המדינה, או במקרים חריגים אחרים, לא ניתן יהיה לקבל פיצויים מפוליסת הביטוח. לדוגמה, אם הילד נפצע בתאונת דרכים, מופעל הביטוח של כלי הרכב ולכן לא ניתן לתבוע במקביל את פוליסת ביטוח התלמידים. אפילו אם הפציעה אירעה במסגרת נסיעה באוטובוס בטיול מטעם מוסד החינוך, פוליסת הביטוח אינה תקפה.


נוסף על כך, הפוליסה אינה מכסה מקרים של פגיעה בעקבות פעולת טרור או רשלנות רפואית. אם התלמיד עובד במהלך שנת הלימודים ונפצע בתאונת עבודה, עליו לתבוע פיצויים מהביטוח הלאומי ולא מפוליסת הביטוח. ביטוח זה אינו מכסה גם נכות נפשית שמקורה אינו בנזק פיזי, אלא אם כן מדובר בהטרדה מינית, ואף לא מכסה מחלות, אלא במצבים שהמחלות נובעות מפציעה או תאונה.


האם הביטוח מכסה פציעות שאירעו במסגרת הברזה מבית הספר?


גם אם התלמיד הבריז מבית הספר ונפצע בזמן שעות הלימודים אך מחוץ לכותלי בית הספר, הדבר אינו משנה כלל מבחינת תוקפה של פוליסת ביטוח התלמידים. אף במקרים שהפציעה התרחשה ביום שבו התלמיד הבריז מהלימודים, הוא עדיין יוכל לקבל פיצויים במסגרת הביטוח.


כמה פיצויים אפשר לקבל?


אם תביעת הפיצויים מוגשת על פי ביטוח תאונות תלמידים, גובה הפיצוי ייקבע לפי הנזק שנגרם ולא תהיה כל התייחסות לנסיבות התאונה או לגורם האחראי. כאשר מדובר בנכות צמיתה בשיעור של 100%, תקרת הפיצוי יכולה להגיע עד לסך של כמה מאות אלפי שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים


אך אם נוסף על כך מוגשת תביעת נזיקין כנגד הגורם האחראי, יש להוכיח נתונים נוספים מלבד הנזק הרפואי וניתן לקבל גם עבורם פיצויים, למשל עבור כאב וסבל, עזרת צד ג', הוצאות רפואיות ועוד. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי לפני שבוחרים איזו תביעה להגיש.