דיור ציבורי נועד לספק פתרון למשפחות השרויות במצוקה כלכלית, למשפחות חד הוריות, לנכים ולעולים חדשים שאינם מסוגלים לרכוש או לשכור דירה בשוק הפרטי.

 

חוק הדיור הציבורי משנת 1998 מאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה שבה הם מתגוררים בהנחה, בהתאם לתנאי הזכאות, כאשר ההכנסות ממכירת הדירות של הדיור הציבורי נועדו לבניית דירות חדשות לצורך חידוש המאגר.

 

בתחילת שנת 2014, נכנס לתוקף חוק הדיור הציבורי - זכות רכישה והוא יופעל עד סוף שנת 2017. במסגרת החוק, דיירים המתגוררים בפועל בשיכון הציבורי חמש שנים ומעלה, זכאים לרכוש את הדירה במחיר מופחת ולהפוך לבעלים של הון הניתן להורשה, וכך בעצם לשפר את מעמדם הכלכלי והחברתי.

 

מחיר הדירה לזכאים הוא המחיר בתנאי שוק חופשי בהתאם לקביעת השמאי הממשלתי, ובניכוי מענק בסיסי ומענק לפי ותק מותנה מהמדינה. המענק הבסיסי נע בין 20% עד 65% ממחיר הדירה, בהתאם לאזור המגורים והרכב המשפחה, ואל המענק הבסיסי מצטרף מענק לפי ותק בדירה. שלפיו ככל שהדייר מתגורר יותר שנים בנכס, כך ההנחה שלו תהיה גדולה יותר.

 

המענק המותנה הוא הסכום שמתקבל מחיבור של המענק הבסיסי והמענק לפי ותק. המענק לכל אחת מעשר השנים הראשונות הוא בשיעור של 4% מהמחיר הבסיסי. לכל אחת מהשנים האחת עשרה עד עשרים - בשיעור של 3% מהמחיר הבסיסי ולכל שנה נוספת המענק בשיעור של 2% מהמחיר הבסיסי.

 

רכישת דירה בדיור הציבורי על ידי דייר ממשיך

 

הזכאות לרכישת דירה בדיור ציבורי ניתנת לדיירים שהתגוררו בדירה ציבורית לפחות חמש שנים רצופות, ומהמועד שבו חתמו על חוזה השכירות, לא היו בבעלותם או בבעלות בן זוגם או ילדם, דירה או מקרקעין אחרים שהשווי שלהם עולה על 350,000 שקלים.

 

כמו כן, במקרים מסוימים, כאשר אדם הזכאי לדיור ציבורי נפטר או עובר למוסד סיעודי, קרוב משפחה שהתגורר עמו לפחות שלוש שנים רצופות בנכס, סמוך למועד פטירתו או למועד שבו עבר להתגורר במוסד סיעודי, עשוי להיות זכאי לרכוש את הדירה כדייר ממשיך.

 

גם הדייר הממשיך נדרש לעמוד בתנאי שאין בבעלותו ולא היתה בבעלותו או בבעלות בן זוגו או ילדו דירה או מקרקעין אחרים, בחמש השנים שקדמו למועד פטירת הזכאי או למועד שבו עבר להתגורר במוסד סיעודי.

 

במקרה שהזכאות לרכישה היא של דייר ממשיך תובא בחשבון רק תקופת המגורים בדירה הציבורית של הדייר הממשיך, מהמועד שבו מלאו לו 18 שנים. כאשר הדייר הממשיך הוא בן זוגו של הזכאי, תובא בחשבון כל תקופת מגוריו בדירה, ואם הוא קרוב משפחה אחר, תובא בחשבון רק תקופת מגוריו בדירה החל במועד שבו נפטר הזכאי, או מהמועד שבו עבר להתגורר במוסד סיעודי.

 

יש לך שאלה?

פורום דייר מוגן | דמי מפתח

 

אדם שהתגורר בדיור ציבורי והגיע לגיל הפרישה ואין לו בן זוג, ילדים, נכדים או הורים. או שיש לו בן או בת זוג ושניהם הגיעו לגיל הפרישה ואין להם ילדים, נכדים או הורים - אינם זכאים לרכוש דירה בדיור ציבורי. גם מי שהפר את תנאי חוזה השכירות או קיבל סיוע ברכישת דירה על פי חוק הלוואות לדיור אינו זכאי לרכוש דירה בדיור ציבורי.