מדי יום מתבצעות ביקורות פתע של מס הכנסה לעסקים ברחבי הארץ, כחלק מפעילותה השגרתית של רשות המסים במסגרת מאבקה בהון השחור ובהעלמת מסים. רוב העסקים "יזכו" לפחות לביקורת מס אחת במשך שנות פעילות העסק, ומומלץ מאוד לבעלי העסקים לצאת מנקודת הנחה שגם הם יזכו לביקור של נציגי מס הכנסה ביום מן הימים, ולהיערך לכך מראש.


מה עושים? הדבר החשוב ביותר הוא לא להילחץ למרות הסיטואציה המלחיצה, לשתף פעולה עם החוקרים ולדעת שגם אם יימצאו ליקויים לא משמעותיים בספרים, ניתן לתקנם בקלות ופשטות.


מדוע נערכת ביקורת מס הכנסה לעסק?


יכולות להיות מספר סיבות לביצוע ביקורת פתע על ידי מס הכנסה, למשל במועד סמוך לאחר פתיחת העסק, או במסגרת מבצע של רשות המסים באזור מסוים או כלפי סוג עסק מסוים. כמו כן יכולה להתבצע ביקורת לקראת המועד שבו יתקיים דיון שומה, כאשר בעל העסק מבקש החזרי מע"מ באופן שיטתי או כאשר גורם מסוים כגון בעל עסק מתחרה מדווח על העסק לרשויות המס.


הביקורת שנערכת על ידי שלטונות המס נועדה להבטיח כי בעלי העסקים משלמים מסים כדין ועומדים בכל הוראות החוק. על כן, אין צורך לחשוש מהביקורת כל עוד מתנהלים באופן חוקי, לא מעלימים מסים ומצייתים להוראות. עם זאת, מה חשוב לדעת כדי לא לעשות טעויות שיעלו ביוקר?


איך כדאי להתנהל במהלך הביקורת, ומהן זכויות בעל העסק?


בראש ובראשונה חשוב לדעת כי המבקרים רשאים להגיע לעסק בכל זמן, לשאול כל דבר הקשור בניהול העסק ולהציץ על כל חלק ממנו, ואילו בעל העסק אינו רשאי לסרב לביקורת. כל דבר שייאמר במסגרת הביקורת יירשם, ויהווה חלק מהדוח שיתקבל בתום הביקור. מומלץ מאוד לבחון את העתק הדוח כבר במועד זה ולראות שהמבקרים לא טעו ברישום.


אם בעל העסק נשאל שאלה והוא אינו בטוח בתשובה, או כאשר התשובה מורכבת והוא חושש לטעות, עדיף לא לשלוף תשובה מהשרוול אלא לא להשיב באותו רגע. הרבה יותר קשה להתחרט או לתת תשובה אחרת אחרי שהתשובה הראשונית כבר נאמרה ונכתבה. הכוונה אינה להתחמק מתשובה אלא רק לבדוק את הפרטים כדי לתת תשובה מבוססת.


במסגרת היערכות לדיון שומה, יכול המבקר לשאול שאלות במטרה לנסות ולהבין מהי הרווחיות של העסק. חשוב להבין שהרושם אשר יתקבל במהלך הביקורת יהווה הבסיס לדיון השומה מאוחר יותר, ולכן יש לוודא שהרושם של המפקח אינו מוטעה.


כיצד נערכים מראש לביקורת פתע?


כאשר מדובר בעסק קטן או בעסק ללא קופה, חשוב לתעד בפנקס החשבוניות באופן כרונולוגי את פרטי העסקאות, לרבות שם הלקוח וסוג ועלות המוצר או השירות שניתנו לו. את ספח המקור יש לתת ללקוח או לזרוק, ובכל מקרה לא להשאיר בפנקס הקבלות כדי שלא יעלה חשד לרישום עסקאות שלא בזמן אמת.


בד בבד עם ניהול פנקס החשבוניות, חשוב לנהל ספר הזמנות כרוך ולרשום בו את מלוא ההזמנות שבוצעו בעסק. יש לשמור את ספרי ההזמנות עד שבע שנים אחורה, ואסור לקרוע מהם דפים א לתקן רישומים בטיפקס.


כאשר יש בעסק קופה רושמת, חשוב לפתוח ולסגור אותה מדי יום, להדפיס סיכום תקופתי מדי חודש ולשמור את סרטי הביקורת במשך שבע שנים.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


נכון, ביקורת מס היא דבר שחוששים ממנו, אך שמירה על קור רוח וניהול העסק באופן תקני במשך תקופת פעילותו יצמצמו את הסיכונים ויהפכו את החוויה לפחות קשה. אפשר להזמין את רואה החשבון שיהיה נוכח בביקורת כדי לקבל ביטחון, ולזכור שהביקורת תחלוף ולא תשאיר אחריה נזקים.