לאחרונה דווח בכלי התקשורת כי גבר נעצר בחשד שהתחזה בפייסבוק לבעל סוכנות דוגמנות ובעל קטינות במרמה במספר מקרים. אותו אדם נעצר בחשד שפיתה נערות צעירות לפגוש אותו כשהציג את עצמו ברשת החברתית בזהות בדויה של סוכנת דוגמניות. על פי החשד, הנערות ששוכנעו לפגוש את הגבר לאחר שזה הציע להן חוזה דוגמנות וקריירה מצליחה ומרוויחה בארץ ובחו"ל, אולצו לקיים עמו יחסי מין בניגוד לרצונן.


העולם הווירטואלי מאפשר לאנשים להציג עצמם בשם אחר, במקצוע אחר או במגדר אחר בקלות, תוך הסתרת זהותם האמיתית. האנונימיות שמאפשרת רשת האינטרנט מספקת כר נרחב להתבטאות ומאפשרת חופש ביטוי בקנה מידה שלא היה כמותו, אולם לתופעה יש גם צד שלילי.


שימוש לרעה באנונימיות שמספקת הרשת, ובעיקר התחזות לאדם אחר במטרה להונות, מהווה עבירה פלילית לפי חוק העונשין. באילו נסיבות התחזות באינטרנט נחשבת עבירה ומהם העונשים בגינה?


מתי התחזות ברשת לא תיחשב עבירה פלילית?


קודם כל, חשוב להבהיר שלא בכל פעם שמשתמשים בשם בדוי או בזהות בדויה בצ'אטים, בפורומים או ברשתות החברתיות, מבצעים עבירה פלילית. לפי החוק, לא משנה כיצד בוצעה ההתחזות, אם היא לא נועדה להשגת דבר במרמה או להונאה היא אינה נחשבת עבירה פלילית.


כלומר, מותר להסתיר את הזהות ולהיקרא בכינויים שונים באינטרנט ואף בשמות של אנשים אחרים מבלי לעבור על החוק, כל עוד ההתחזות אינה לשם הונאה, תחבולה, מרמה או שידול לעבירה פלילית.


עם זאת, ברוב המצבים של גניבת זהות או התחזות כאדם אחר ברשת, הדבר נעשה לצורכי השגת דבר מה במרמה, כמו במקרה של החשוד שהתחזה לסוכנת דוגמניות. התחזות כזו כבר מהווה עבירה פלילית חמורה, שעלולה לגרור מאסר בפועל לתקופה של עד שלוש שנים.


מהי עבירת התחזות שמטרתה הונאה לפי חוק העונשין?


החוק מקדיש מספר סעיפים הנוגעים לעבירת התחזות, לאו דווקא התחזות באינטרנט אלא גם בעולם הממשי. סעיף 441 קובע כי אדם המתחזה לאחר עלול להישלח למאסר לשלוש שנים. אם הציג עצמו כאילו היה אדם שזכאי לקבל ירושה במטרה לזכות בירושה במרמה, מדובר בעבירה חמורה אף יותר אשר הענישה בגינה יכולה להיות עד חמש שנים מאחורי סורג ובריח.


לפי סעיף 442, אדם אינו רשאי להתחייב בשמו של אדם אחר מבלי שקיבל אישור מפורש. אם לדוגמה יחתום על הסכם בשמו של מישהו אחר ללא רשותו, הוא עלול להישלח לשלוש שנות מאסר.


סעיפים 445-443 מוקדשים לעבירת התחזות כבעלי מקצוע מסוימים, כגון עובד ציבור, שוטר, פסיכולוג, רואה חשבון וכדומה. התחזות לשוטר, עובד ציבור או בעל מקצוע אחר או שימוש שלא כדין בתעודת בעל המקצוע היא עבירה פלילית שהענישה עבורה יכולה להגיע לשלוש שנות מאסר.


באילו נסיבות יואשם אדם בהתחזות?


בדומה לעבירות אחרות הקשורות בהונאה או במרמה, עבירת ההתחזות פוגעת למעשה בחופש הבחירה של הקורבן, מאחר שלא פעל בצורה חופשית או באופן מודע עקב ההטעיה. כדי שאדם יואשם בהתחזות, צריכים להתקיים שני מאפיינים: ידיעה וכוונה. כלומר, שמבצע העבירה התחזה לאדם אחר ביודעין, ובכוונה להונות.


דהיינו, מותר להופיע באינטרנט, לרשום תגובות או להעלות שאלות בפורמים ואף להופיע בפייסבוק, באינסטגרם וביתר הרשתות החברתיות בזהות בדויה, בשמו של מישהו אחר או בשם של דמות פיקטיבית, מבלי שהדבר יהווה עבירה על החוק.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


ואולם, שימוש בזהות אחרת, בשמו של אדם אחר או גניבת זהות באינטרנט, שנועדו להונות מישהו, להזיק לו או לקחת ממנו דבר במרמה ושלא כדין, מהווה התחזות לפי הגדרתה בחוק העונשין, על כל ההשלכות הפליליות המשתמעות מכך.