מאות ילדים נפגעים בכל שנה עקב החלקה או נפילה ממתקנים בגני שעשועים ציבוריים, ולא מדובר רק בילדים. גם הורים המלווים את ילדיהם נפגעים לא פעם בשטח הגינה הציבורית, ואף בני נוער הנוהגים לפקוד גני משחקים דווקא בלילות עלולים להיפצע. רק לאחרונה נהרג נער בן 17 עקב נפילה ממגלשה בגן ציבורי שגובהה כשני מטרים.


אמנם, פעמים רבות תאונות בגני שעשועים מתרחשות בשל חוסר זהירות של הילדים המשתמשים במתקנים, ובכל מקרה תאונות קורות, ותמיד קיים סיכון להיפצע, גם כאשר הולכים ברחוב או עולים במדרגות הבית, מבלי שיהיה גורם אחראי לתאונה. ואולם, במקרים אחרים הפגיעה נגרמת כתוצאה ממחדל רשלני של העירייה או הרשות המקומית, אשר אחראית לתקינות גני השעשועים הציבוריים בשטחה.


למעשה, הרשות המקומית מחויבת בחובת הזהירות כלפי כל מי שמשתמש במתקנים הציבוריים, כאשר כמובן מדובר לרוב בילדים. בפועל, לא פעם מתברר שמתקני השעשועים בגני המשחקים אינם עומדים בתקני הבטיחות ומסוכנים לשימוש. לדוגמה, כאשר המתקנים שבורים או גבוהים ללא מעקה בטיחות וכדומה.


מתי ניתן להגיש תביעת פיצויים נגד הרשות המקומית בגין רשלנות?


אכן, לא ניתן לתבוע את העירייה בגין כל נפילה של הילד בגן שעשועים, אולם אם העירייה הפרה את חובותיה ונהגה ברשלנות, נוצרת עילה לתביעה אפשרית כנגדה. כל רשות עירונית חייבת לדאוג לתקינות הגינות הציבוריות בשטחה, ובין היתר לוודא שהמתקנים עומדים בתקני הבטיחות, שהם מתוחזקים באופן שגרתי ועומדים בכל התנאים הדרושים.


כמו כן, ניתן להאשים את הרשות המקומית ברשלנות לא רק אם המתקנים לא עמדו בתקני הבטיחות, אלא גם אם היא לא סיפקה את אמצעי האזהרה המתאימים בשטח. כלומר, תאונות ופציעות אשר היו יכולות להימנע לו העירייה הייתה מציבה שלטי אזהרה המתריעים על סכנות והוראות שימוש בטיחותיות למתקנים, מגדרת אזורים המהווים סיכון וכדומה, מהוות עילה לתביעת פיצויים.


בכל מקרה שבו אירעה תאונה בגן שעשועים ועולה חשד כי היא התרחשה בשל רשלנות הרשות המקומית, מומלץ לצלם את המקום בזמן כמה שיותר סמוך לאחר הפציעה, לצלם את הפציעה עצמה וכמובן לגשת לקבל טיפול רפואי ולשמור את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים וההוצאות שנלוו לפציעה. כל הדברים הללו יכולים לסייע במקרה של הגשת תביעה כנגד הרשות המקומית בעתיד.


כיצד נקבע גובה הפיצויים בבית המשפט, ומתי ייקבע אשם תורם?


באופן עקרוני, פיצויים הניתנים בשל נזקי גוף שאירעו כתוצאה מתאונות בגנים ציבוריים, יכולים להגיע לסכומים משמעותיים של מאות אלפי שקלים ואף יותר מכך. סכום הפיצויים שייקבע על ידי בית המשפט תלוי במספר קריטריונים, ובין היתר באופי הפציעה ובחומרתה, בשיעור הנכות הזמנית והצמיתה, במינו ובגילו של הנפגע, בנכות התפקודית ובשיעורה, וכן בשיעור הרשלנות התורמת או האשם התורם לפציעה, המיוחס לנפגע עצמו או להורים אשר לא השגיחו באופן סביר על הילד בזמן ששיחק במתקני השעשועים.


למשל, במקרה שהוכרע בבית המשפט הנוגע לילד בן שבע שאיבד את ראייתו בעין אחת עקב פגיעה מברזל אשר בלט באחד המתקנים בגן שעשועים, הוטל אשם תורם בשיעור גבוה על הוריו של הילד. במהלך המשפט התברר כי כשנפצע בגן השעשועים הוריו כלל לא נכחו במקום, אלא רק אחותו הגדולה בת ה-12.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


כלומר, ההורים אינן פטורים מאחריותם להשגיח על ילדיהם, וזאת ללא קשר לאחריות המוטלת על הרשות המקומית בכל הנוגע לבטיחות גני השעשועים ותקינות המתקנים.