לאחרונה פורסמה כתבה בכלי התקשורת שגוללה את סיפורו של אדם ערירי ללא משפחה, אשר החזיק בבניין מגורים עם שבע דירות, הממוקם באחד הרחובות היוקרתיים והנחשבים ביותר במרכז תל אביב. לאחר שהלך לעולמו הוריש את הדירות לארבע דיירות שהתגוררו בבניין בשכירות במשך שנים, ירושה ששוויה מוערך בכ-20 מיליון שקלים.


דירות המגורים הועברו לדיירות בירושה בהתאם לצוואה שהותיר אחריו המנוח, אולם מה היה הדין לגבי חלוקת הירושה אילולא הושארה צוואה? מיהם היורשים על פי דין כאשר אין קרובי משפחה? מי יורש כשאין למנוח ילדים? ואיך ניתן להוציא צו ירושה ללא צוואה?


המנוח לא השאיר צוואה או שהצוואה נפסלה? זהות היורשים תיקבע לפי חוק הירושה


חוק הירושה קובע ומגדיר את דיני הירושה בישראל, כלומר מה יעלה בגורלו של רכוש שהותיר אחריו אדם שנפטר, לרבות נכסי נדל"ן, חשבונות בנק וכדומה, וכיצד הוא יחולק. החוק מגדיר שתי דרכים אפשריות לחלוקת הירושה: ירושה על פי דין או ירושה לפי צוואה.


כל עוד המנוח ערך צוואה שעומדת בדרישות החוק, עזבונו יחולק ליורשים שאותם בחר ואליהם ביקש להעביר את רכושו. זה מה שקרה בסיפור ירושת הדירות בתל אביב, כאשר אחת הדיירות היורשות היא זו שהגישה בקשה לצו קיום צוואה מרשם הירושות.


ואולם, ללא צוואה מסודרת או תקפה, או במצבים שבהם בית המשפט פוסל את המסמך מסיבה זו או אחרת, תחולק הירושה לפי הכללים שנקבעו לכך בחוק הירושה.


האם המנוח הותיר אחריו בן זוג או קרובי משפחה?


לפי חוק הירושה, אם קיימים קרובי משפחה, גם אם מדובר בקרובי משפחה רחוקים, הם אלו שיקבלו את הירושה, בהתאם למעגל הקרבה למנוח. כלומר, היורשים לפי דין יהיו קודם כל בן הזוג ובני המשפחה הקרובים ביותר, דהיינו הילדים, ולאחר מכן זהותם של היורשים תיקבע לפי מעגל הקרבה בסדר עולה: הורי המנוח, אחיו, סבו וסבתו, אחייניו, דודיו ובני הדודים.


ברוב המקרים שבהם מועברת דירת מגורים בירושה מבלי שיש צוואה, היא תועבר במלואה לבן הזוג ולילדים, ולא לכל קרובי המשפחה הרחוקים יותר. בן הזוג של הנפטר, נכון למועד פטירתו, הוא בן המשפחה הראשון שזכאי לקבל בירושה את הדירה, ללא קשר לשאלה אם היו נשואים או לא. חוק הירושה קובע כי בן הזוג, גם אם מדובר בידוע בציבור, זכאי לקבל את כל המיטלטלין של המנוח, לרבות כל הרכוש ששימש למשק הבית המשותף והרכב, וכן למחצית משאר הירושה.


הילדים זכאים למחצית השנייה של העיזבון, והירושה תחולק לקרובי משפחה רחוקים יותר רק אם למנוח לא היו ילדים. במצב של יורש שנפטר לפני המוריש, כאשר היורש הוא אחר מילדיו של המוריש, הנכדים הם אלו שיהיו זכאים לקבל את חלקו.


ללא ילדים, הורי המנוח ואחיו יוכרזו כיורשיו של המנוח. אם גם הם אינם בין החיים, הבאים בתור יהיו הסבים, הדודים ובני הדודים.


ומה קורה אם לא נותרו כלל קרובי משפחה שיכולים להיות היורשים, והמנוח לא הותיר צוואה? במקרה כזה המדינה היא זאת שתקבל את הירושה, לרבות דירות מגורים או זכויות בנכסי נדל"ן אחרים.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


לסיכום, מומלץ מאוד לכל אדם לערוך צוואה ולדאוג שהיא מנוסחת ונכתבת בהתאם להוראות חוק הירושה, כדי לוודא שהירושה תעבור בבוא היום ליורשים שנבחרו על ידי המוריש. צוואה יכולה למנוע מאבקי ירושה וסכסוכים בין היורשים. עם זאת, החוק קובע כללים ברורים לגבי חלוקת הירושה גם אם לא נערכה צוואה, בהתאם למידת הקרבה המשפחתית של היורשים למנוח.