הסכם ממון הוא חוזה ייחודי הנערך בין שני בני זוג כדי להסדיר את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. במהלך החיים המשותפים אין כל משמעות להסכם ממון, וכל עוד ברית הנישואין שרירה וקיימת, חלוקת הרכוש המוסכמת אינה נכנסת לתוקף.

אחת המטרות העיקריות בעריכת ההסכם היא למנוע מלחמות רכוש ממושכות ומתישות במהלך הגירושין. בני זוג המעוניינים לערוך הסכם ממון יכולים לעשות זאת טרם הנישואין או במהלכם.

כאשר ההסכם נחתם לאחר הנישואין, בני הזוג חייבים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, או לבית דין רבני, לשם קבלת אישור ותוקף משפטי של המסמך, ולהוכיח בפני השופט או הדיין כי הם מבינים את משמעותו, והוא נערך מתוך בחירה חופשית, המקובלת על שני הצדדים.

החוק בארץ קובע כי בעת גירושין, ייערך איזון משאבים בין הצדדים הכולל: חלוקת מקרקעין, מיטלטלין, חשבונות בנק, נכסי מוניטין וקריירה וכדומה, כך שחלקו של בן הזוג האחד לא יעלה על חלקו של בן הזוג האחר. הסדר איזון המשאבים הוא הדרך המשפטית לחלוקת רכוש בין בני הזוג שאין ביניהם הסכם ממון, והם נישאו לאחר חקיקת חוק יחסי ממון בין בני זוג החל משנת 1974.

בני זוג יכולים להגיע בעצמם להסכמה ולחתום על הסכם ממון בכל שלב של הקשר, וכאשר ההסכם מקבל אישור של בית משפט, דינו כדין פסק דין, כך שהפרתו עלולה לגרור התדיינויות משפטיות, הטלת קנסות ובמקרה הצורך גם צווי מאסר. כל שינוי בהסכם, ולו הקטן ביותר, דרוש אישור של הערכאה המתאימה והסכמה חתומה של שני הצדדים.

הסכם ממון נועד להגן על ההון המשפחתי ואף להפחית את סיכון העגינות, במצב שבו אחד הצדדים מסרב להתגרש, כדי שלא לוותר על הדירה, הרכב, החסכונות ועוד. ההסכם מקובל גם אצל זוגות שנישאו בשנית ופתחו פרק ב' בחייהם, זאת בעקבות הניסיון שצברו עקב תלאות הליכי גירושין, ובמצב שבו כל צד מביא עמו למערכת הזוגית החדשה הון התחלתי.

מה כולל הסכם ממון?

להסכם ממון אין נוסח קבוע, ואת הרכוש ניתן לחלק באופן המוסכם ומקובל על ידי שני הצדדים, ולהחליט איזה רכוש מוגדר כאישי, והוא יישאר מוגן בלי קשר למשך שנות הנישואין או למספר הילדים. ברוב המקרים הסכם ממון מתייחס לנכסים משמעותיים כמו דירה, רכב, זכויות פנסיוניות, ירושות ומתנות, וגם הסדרים לגבי חובות ולנכסים עתידיים שטרם נרכשו.

ההסכם יכול להתיר חלוקת רכוש גם לפני שפקעו הגירושין, או לעיתים, גם תקופה מסוימת לאחריהם, כמו לדוגמה הוספת סעיף של פינוי דירת מגורים משותפת כתלות בהעברת כספים. באמצעות ההסכם ניתן להסדיר עניינים נוספים, לרבות משמורת ילדים, תשלום מזונות לאישה וסרבנות גט, אולם ענייני מזונות ילדים אינם יכולים להיות כלולים במסגרת הסכם הממון. כמו כן, הסכם ממון אינו יכול להכיל סעיפים הדנים בחלוקת רכוש לאחר המוות, זאת משום שהסדרים אלו חייבים להיות מנוסחים בצוואה.

 

יש לך שאלה?
פורום הסכם ממון


בני זוג במעמד של ידועים בציבור יכולים לערוך ביניהם חוזה גם ללא נישואין. זוגות שטרם נישאו רשאים לאשר את ההסכם אצל נוטריון או אצל רשם הנישואין במועצה הדתית שבה נרשמו לנישואין. בני זוג שערכו את ההסכם לאחר החתונה או ידועים בציבור, נדרשים לאשר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני.