מה מגיע לעובדים בכל הנוגע לעבודה בראש השנה בפרט, ועבודה בחגים בכלל? אילו זכויות וחובות חלות על העובדים, ומה המעסיק מחויב לעשות? ראש השנה, החג היחיד בלוח החגים היהודי השנתי אשר נמשך יומיים, חל במהלך חודש ספטמבר, וכולל ערב חג ושני ימי חג.

 

החג וחגים נוספים בחודש תשרי כגון יום כיפור, ראשון של סוכות וחג שמחת תורה, הם ימי שבתון, וחוק שעות עבודה ומנוחה אוסר על העסקת עובדים יהודים בחגים אלה.


החוק מסדיר את חובות המעסיקים וזכויות העובדים בכל הנוגע לעבודה בראש השנה וביתר חגי תשרי, וקובע כי עובדים המקבלים שכר חודשי יקבלו את מלוא המשכורת החודשית, כולל ימי החג שבהם לא הגיעו לעבודה. עובדים שעתיים או יומיים זכאים לקבל שכר גם על ימי החג, כל עוד צברו ותק של שלושה חודשים לפחות, ולא נעדרו ממקום העבודה יום לפני החג ויום אחרי החג.


ערב ראש השנה: יום עבודה או יום חופש?


על פי החוק, ניתן לעבוד בערב החג, אולם מדובר ביום עבודה מקוצר אשר מקובל שיסתיים שלוש שעות לפחות טרם כניסת החג. יום עבודה בערב ראש השנה לא יהיה ארוך משבע שעות עבור היקף משרה של שישה ימים בשבוע, או שמונה שעות עבור היקף משרה של חמישה ימים בשבוע. הוא יכול להיות אף קצר מכך, לפי מה שנהוג במקום העבודה או על פי הסכמים של מקום העבודה עם העובדים או הסכמים קיבוציים רלוונטיים.


אם לא קיים הסכם או נוהג, המעסיק ונציגות העובדים יכולים להגיע להסכמה על עבודה של שבע שעות או שמונה שעות, וקבלת שכר עבור שמונה או תשע שעות בהתאם.


עבור חופשה מהעבודה בערב ראש השנה לפי בחירתו של העובד, זכאי העובד לתשלום משכורת כיום עבודה מלא, אך ינוכה לו יום חופש מלא. עם זאת, כאשר המעסיק מחליט לסגור את מקום העבודה בערב החג, במרבית המקומות נהוג לשלם שכר מלא ולנכות חצי יום חופשה בלבד.


עובדים במהלך החג? מגיעה לכם תוספת שכר


עובדים יהודים שמועסקים במהלך ימי ראש השנה זכאים לתוספת של לפחות 50% ממשכורתם הרגילה. במקרה של הסכם עבודה אישי, הסכם קיבוצי או צו הרחבה שקובעים שכר גבוה יותר, יקבל העובד את הסכום הגבוה יותר. כמו כן זכאי העובד לקבל שעות נוספות בהתאם לשכר המוגדל.


האם המעסיק מחויב לתת שי לחג?


אמנם אין חובה חוקית להעניק לעובדים מתנה לחג, אולם לפי החוק, כאשר מדובר בנוהל שהושרש במקום העבודה במשך תקופה, המעסיק אינו רשאי להפסיק את המנהג. כמו כן, המעסיק מחויב לפעול לפי צו הרחבה או הסכם קיבוצי, אם אלו חלים עליו. נוסף על כך אסור לו להפלות עובדות בחופשת לידה והוא מחויב לתת גם להן מתנה לחג, בדיוק כמו לשאר העובדים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים

 

האם המעסיק רשאי להוציא את העובדים לחופשה כפויה?


באופן עקרוני, המעסיק יכול לסגור את מקום העבודה במהלך החג ולהחליט שהעובדים ייצאו לחופשה מרוכזת, אך אם החופשה תימשך יותר משבוע עליו להודיע על כך לעובדים לפחות שבועיים מראש. כמו כן הוא אינו רשאי לחייב עובדים שאין להם מספיק ימי חופשה לצאת לחופש על חשבון ימי חופש בעתיד. בכל מקרה ימי החג אינם מנוכים ממכסת ימי החופשה השנתית.