מחקרים שנעשו בנושא סכסוכים בחגים מוכיחים: דווקא בתקופות החגים ומיד לאחר מכן ניתן לראות בבירור עלייה במספר התקפי הלב ובמספר תביעות הגירושין המוגשות לערכאות המשפטיות, המצביעות על עלייה של עשרות אחוזים בתיקי הגירושין הנפתחים בעקבות החגים.


זה קורה אצל עשרות אלפי משפחות בישראל מדי שנה. תקופת החגים אמנם מסמלת דף חדש ומזמנת הזדמנות לנוח, להטעין מצברים ולבלות עם בני המשפחה, אולם דווקא המפגשים השנתיים עם קרובי המשפחה עלולים להציף כעסים שנצברו ולהגביר את עוצמתם. לעתים הסכסוכים והמחלוקות עזים כל כך, עד שבסופו של דבר הם מובילים להתפרקות התא המשפחתי, לגירושין או להחמרת המצב בין בני זוג גרושים.


יש לכך מגוון סיבות, ובין היתר הלחץ הגדול שהחג עלול לגרום, השאלה איפה לקיים את ארוחת החג, עומס המטלות לקראת החג, הפגישות עם בני המשפחה המורחבת, ההוצאות הגבוהות ומשך הזמן המשפחתי המשותף. כל עכבר יכול להפוך לפיל בתקופה כזו, להצית ריבים חדשים או לפתוח סכסוכים ישנים.


איך ניתן לצמצם או למנוע סכסוכים משפחתיים בחגים?


כדי לצלוח בשלום את תקופת החגים, מומלץ ביותר לטפל במחלוקת כבר ברגע שבו היא נוצרת ולא לתת לה לגדול ולתפוח. במקרים רבים אף ניתן למנוע את החיכוכים מראש. אפשר להסכים מראש על כללים מוסדרים לתקופת החג, ולמנוע בקלות סכסוכים באמצעות יישום הכללים.


לדוגמה, מומלץ לשבת ולקבוע מראש לאן הולכים בערב החג, האם יש נושאים שעדיף לא להעלות ליד בני המשפחה המורחבת, אילו מתנות להביא ובאיזה סכום, האם בכלל להביא מתנות, כמה שעות צריך להיות נוכחים בארוחת החג וכדומה.


גישור ליישוב סכסוך משפחתי לאחר גירושין


פעמים רבות מוצאים עצמם הורים גרושים עם ילדים משותפים מתוסכלים ומסוכסכים עם הצד השני בתקופת החגים, עקב חלוקת הזמנים ביניהם, גם בערב החג וגם לאחר מכן. מדובר בסיטואציה לא פשוטה, במיוחד בשנים הראשונות לאחר הגירושין וכאשר מדובר בילדים קטנים, אשר חווים גם הם קשיים רגשיים בתקופה זו, כאשר אותם משברים עלולים לגרום לחיכוכים נוספים אצל ההורים.


לא תמיד מלוא המחלוקות מוסדרות בהכרעת בית המשפט בהליך הגירושין, ולעתים ההורים אינם קובעים בהסכם הגירושין כללים ברורים לגבי הסדרי הראייה וזמני השהות בתקופת החגים, מה קורה אם אחד ההורים רוצה לנסוע עם הילדים לחו"ל וכדומה.


כאן נכנס לתמונה הליך הגישור, אשר באמצעותו ניתן להגיע להסכמות משותפות גם לאחר הגירושין, לחתום על הסכם הורות משותפת וליישב את הסכסוכים והמחלוקות. אפשר לפנות להליך גישור בכל מקרה של סכסוך משפחתי כדי ללבן את העניינים וליישב את הסכסוך באמצעות צד שלישי, וגם במהלך הליך הגירושין כדי להגיע להסכם גירושין שמוסכם על כל הצדדים, מתוך פשרה והבנה הדדית. להסכם גירושין שנחתם בהליך גישור אפשר לתת תוקף משפטי ומחייב של פסק דין באמצעות אישורו בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


בייחוד כשמדובר בהורים גרושים, חשוב לזכור שכל סכסוך הופך את הילדים בעל כורחם לקורבנות ופוגע בהם, ולכן חשוב לטפל בסכסוכים הצפויים בתקופת החגים או החופשות ולנסות למנוע אותם מראש ככל שניתן, בראש ובראשונה לטובת הילדים. ניתן להגיע להסכם הורות או כל הסכם מוסדר אחר באמצעות הגישור, ולצלוח את החגים בשלום. חגים שמחים לכולם.