בתקופת החגים, ישראלים רבים מנצלים את החופש לבילוי מחוץ לגבולות הארץ, חלקם תרים את המדינה הזרה באמצעות השכרת רכב ונסיעה בין היעדים השונים. אולם אלפי אזרחים ישראלים נפגעים מדי שנה בחו"ל כתוצאה מתאונת דרכים, ומוצאים עצמם חסרי אונים מול הפרוצדורות השונות שיש לבצע. מה קורה אם למרבה הצער ורוע המזל נפגעים בתאונת דרכים בחו"ל? מהם ההליכים הפרוצדורליים להגשת תביעה ומה חשוב לבדוק בפוליסת הביטוח עוד לפני שיוצאים מהארץ?


איך מגישים תביעת נזיקין בחו"ל?


ברוב המקרים שבהם נפגעים ישראלים בתאונות דרכים בחו"ל, יש להגיש תביעת נזיקין במדינה שבה התרחשה תאונת הדרכים, והפיצויים ייקבעו בהתאם לדין המקומי החל באותה מדינה. במקרה שצריך להגיש תביעה בחו"ל, כדאי לשקול היטב את העלויות של התביעה ואת גובה הפיצויים שניתן לקבל, כדי לבחון את כדאיות התביעה והאם היא משתלמת ולא תגרום להפסדים כספיים.


מכל מקום, ההליך המשפטי דומה במהותו להליך הגשת תביעה לפיצויים לאחר תאונת דרכים המתבצע בישראל, בהתאם לדין המקומי שחל באותה מדינה, כאשר במרבית המדינות המפותחות חל ביטוח חובה שבמסגרתו מקבלים נפגעי תאונות דרכים פיצויים מבלי שיש צורך להוכיח מי הגורם האשם בתאונה.


מתי אפשר לנהל את התביעה בישראל?


אמנם במרבית המקרים ביטוח הנסיעות מכסה טיפול רפואי בחו"ל, אולם כאשר מדובר בנזקי גוף קלים, ישראלים רבים מעדיפים לשוב לישראל ולקבל כאן את הטיפול הרפואי. ואולם, לא תמיד פוליסת הביטוח מכסה הוצאות רפואיות בישראל, ומסיבה זו לעתים עדיף להישאר במדינה הזרה ולקבל את הטיפול שם, לכל הפחות מבחינת חיסכון כלכלי.


כמו כן, בית המשפט העליון קבע כי אין להגיש בישראל תביעת נזיקין בגין תאונת דרכים שהתרחשה במדינה זרה, אולם קיימת אפשרות לנהל את התביעה בארץ. זאת במקרים שבהם פוליסת הביטוח לכיסוי נזקי גוף שנגרמו בחו"ל, נרכשה מחברת ביטוח ישראלית.


לניהול התביעה בארץ יש יתרונות וחסרונות. מצד אחד מדובר בהליך פשוט וזול יותר מניהול הליך מקביל בחו"ל, אולם מצד שני לא פעם חלות הוצאות גבוהות כגון הבאת עדים מחו"ל, איתור מסמכים רפואיים בחו"ל וכדומה.


למה חשוב לרכוש ביטוח בריאות לפני נסיעה לחו"ל?


אזרח ישראלי שנפגע בישראל בתאונת דרכים, זכאי לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אך חוק זה אינו חל מחוץ לגבולות הארץ. מסיבה זו יש חשיבות לרכישת פוליסת ביטוח בריאות לפני היציאה לחו"ל, לצורך כיסוי במקרה הצורך של אשפוזים וטיפולים רפואיים בחו"ל.


כמו כן, חשוב להקפיד שפוליסת ביטוח הרכב המושכר המוצעת על ידי חברת השכרת הרכב תכסה נזקים לצד שלישי, ולוודא היטב שתקרת הכיסוי הביטוחי מספיקה.


מלבד זאת, חשוב להמתין למשטרה כאשר מדובר בתאונת דרכים הכוללת נזקי גוף, לצלם ולתעד את אזור התאונה ולשמור את מלוא הקבלות עבור ההוצאות הרפואיות והאחרות הקשורות לתאונה. צעדים אלו יוכלו לסייע בהמשך ההליכים המשפטיים מול חברות הביטוח וכן ככל שייפתחו במקביל הליכים פליליים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות דרכים | פיצויים לנפגעי תאונות דרכים


נוסף על כך, קיים כיסוי בריאותי לכל תושב ישראלי במוסד לביטוח לאומי, ולכן ניתן להגיש תביעה לקצבת נכות, אובדן כושר עבודה וכדומה, גם אם הפגיעה אירעה בחו"ל במהלך תאונת דרכים. אחוזי הנכות ייקבעו על ידי ועדה רפואית, ועל פי שיעור הנכות שייקבע תתקבל קצבה מסוימת מהביטוח הלאומי.