הליך פשיטת רגל נועד לאפשר לחייב המצוי בקשיים פיננסיים כבדים לשלם חלק מחובותיו ובסופו של ההליך לקבל הפטר מחובותיו. בחודש ספטמבר 2013, נכנסה לתוקף הרפורמה בהליך פשיטת רגל המגבילה בזמן את הליך לארבע שנים וחצי, כך שתוך זמן קצר יחסית החייב יכול לסיים את ההליך ולפתוח דף כלכלי חדש בחייו.

 

לאחר הגשת בקשת פשיטת רגל על ידי חייב, בית המשפט שדן בפשיטת רגל נותן צו כינוס נכסים לנכסי החייב. צו הכינוס מעביר את נכסיו לפיקוחו של הכונס הרשמי, עד שיתברר אם החייב יגיע לפשרה עם הנושים או תוכרז הכרזת פשיטת רגל.

 

עם מתן הצו, כל ההליכים נגד החייב מעוכבים, כמו תביעות משפטיות ותיקי הוצאה לפועל, והנושים אינם רשאים לפעול בעצמם לגביית החוב, או לפתוח בהליכים משפטיים ללא אישור בית המשפט.

 

כדי לברר מהו מצבו הכלכלי של החייב לשם פירעון חובותיו, מיד לאחר מתן צו כינוס, המנהל המיוחד עורך חקירה מקיפה בדבר ההוצאות, ההכנסות והנכסים שניתנים למימוש במסגרת ההליך. החקירה מתבצעת ביוזמת המנהל המיוחד או ביוזמת הכונס הרשמי, אם לא מונה מנהל מיוחד.

 

בעל התפקיד שעורך את החקירה רשאי להקליט אותה בידיעת החייב, לדרוש את כל המידע או המסמכים הרלוונטיים לענייניו, ולבקש מהחייב לחתום על כתב ויתור סודיות, כדי שיוכל לקבל מידע גם מצדדים שלישיים.

 

עורך החקירה רשאי לבחון אילו נכסים היו שייכים לחייב בעבר והאם ישנם נכסים ששייכים לו בהווה לבד או בשותפות עם אחרים, ואף לקבל מידע על חשבונות בנק, כספים המוחזקים אצל מקורות שונים, חשבונות ביטוח, תדפיסי פעולות בכרטיסי אשראי וכדומה.

 

עורך החקירה רשאי לפנות לראש ההוצאה לפועל ולבקש מידע הנוגע לחייב המצוי בלשכת ההוצאה לפועל, ובמידת הצורך לפנות לבית המשפט כדי שיוציא צו המורה לבנק או לרשויות המס למסור לו את המסמכים הרלוונטיים.

 

בכפוף להסכמת המנהל המיוחד רשאי עורך דינו של החייב להיות נוכח בחקירה, אך עורך הדין אינו רשאי להתערב בשאלות. המנהל המיוחד יכול לחקור גם את בן הזוג של החייב, לכן רצוי שהוא יכיר את נסיבות הסתבכותו הכלכלית.

 

מטרת החקירה היא לברר כיצד מסוגל החייב לשלם את חובותיו ומהן הנסיבות שהובילו אותו ליצירת החובות. בהתאם לתוצאות החקירה מעריך המנהל המיוחד האם קיימת יכולת לפרוע את החובות ומהם ההליכים המתאימים שיש לנקוט נגדו.

 

אי שיתוף פעולה מצד החייב עלול להוביל לביטול ההליך

 

על החייב מוטלת החובה למסור מידע אמיתי ומלא. בעת החקירה החייב מחויב לשתף פעולה עם המנהל המיוחד כחלק מהתנהלות תקינה בהליך ומחובת תום לב. אי שיתוף פעולה עלול לגרור למעצר, להבאתו על ידי המשטרה לחקירה בבית המשפט, להטלת קנס ואף לעונש מאסר. חייב שקיבל זימון לחקירה ולא התייצב עלול לגרום לביטול הליך פשיטת רגל.

 

לקראת הדיון בבקשה לפשיטת הרגל, מוגשת חוות הדעת בדבר יכולתו הכלכלית של החייב לבית המשפט. חוות הדעת מפרטת את ממצאי החקירה, מעריכה את הנסיבות שגרמו לחייב להיקלע לקשיים כלכליים ולהסתבך בחובות, מדווחת האם ננקטו נגדו הליכי הוצאה לפועל, מהי מידת שיתוף הפעולה בזמן החקירה, ומהי יכולתו לפרוע את חובותיו.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

במקרה שהתקיימו אספות נושים, המנהל המיוחד מפרט את הצעות והחלטות שנתקבלו, וממליץ על הדרך שיש לפעול למימוש הנכסים ופירעון החובות. על פי המלצת המנהל המיוחד, בית המשפט רשאי לקבל את הבקשה ולהכריז על החייב כפושט רגל, או לדחות את הבקשה ולבטל את צו כינוס הנכסים.