סעיף 345 לחוק העונשין מגדיר עבירת אינוס כאקט מיני המבוצע בכפייה, בניגוד לרצונה של המתלוננת. אונס נחשב לעבירת מין החמורה ביותר ופעולת אינוס מופנית כלפי נשים, כאשר תקיפה מינית של גבר מוגדרת בחוק כביצוע מעשה סדום.

 

כדי שהמעשה המיני ייחשב כאונס, צריכים להתקיים שני תנאים: בעילה והיעדר הסכמה. בעילה היא החדרת איבר מאיברי גופו של התוקף, או החדרת חפץ כלשהו לתוך איבר מינה של הנפגעת. היעדר ההסכמה יכול לבוא לידי ביטוי בצורה מילולית, בחוסר שיתוף פעולה ובפאסיביות מצד הנפגעת ואינו מתייחס רק להתנגדות פיזית.

 

על פי התיקון בחוק משנת 1988, קיום יחסי מין בהסכמה שהושגה בדרך מרמה או ללא מתן הסכמה חופשית נחשב לאונס. הסכמה חופשית לא נחשבת אם הבועל התחזה לאדם אחר או ביצע מעשים מיניים תוך הצגתם כבדיקה רפואית, גם אם המתלוננת נתנה את הסכמתה.

 

בעילה במסגרת טיפול נפשי או פיזי, או תוך ניצול מצב של חוסר הכרה, במצב שכרות או תחת השפעת סמים, נחשבים לחוסר הסכמה של ממש. גם כאשר הנתקפת לוקה בנפשה או בשכלה אין מדובר בהסכמה חופשית.

 

כאשר מדובר בקיום יחסי מין עם קטינה כבת פחות מ- 18 שנים, המעשה מוגדר כאונס, גם אם האקט בוצע בהסכמה. יחסי מין עם קטינה שטרם מלאו לה 16 שנים, מותרים כאשר הבועל מבוגר ממנה לכל היותר בשלוש שנים, אך אסורים אם היא צעירה מגיל 14, גם אם הבועל בן גילה או צעיר ממנה.

 

העונש המרבי בגין עבירת אונס בנסיבות מחמירות הוא 20 שנות מאסר. נסיבות מחמירות נחשבות לאונס שבוצע בקטינים שטרם מלאו להם 16 שנים, או כאשר המעשה בוצע תחת איום בנשק, אם האונס בוצע בנוכחות אחרים, תוך גרימת חבלה גופנית או נפשית, או גרם להריון. בית המשפט רשאי להטיל על הנאשם פחות מרבע מן הרף הגבוה של העונש מטעמים מיוחדים, בהתאם לנסיבות המקרה ובהתאם לנסיבותיו האישיות של הנאשם.

 

גזר דין למעסה שנגע באיברים אינטימיים של מטופלת

 

בית המשפט המחוזי בתל אביב – יפו גזר לאחרונה 22 חודשי מאסר בפועל על מעסה כבן 57, שבמסגרת עבודתו בספא בתל אביב, נגע באיבר מינה ובפי הטבעת של מטופלת ללא הסכמתה החופשית.

 

על פי עובדות כתב האישום, בתחילת שנת 2014, הנאשם יליד שנת 1959, נעדר עבר פלילי, העניק שירותי עיסוי במסגרת עבודתו במכון בריאות ויופי. המתלוננת הגיעה למקום בשעת בוקר עם חברתה ולאחר קליטתה בדלפק, היא עלתה לחדר הטיפולים בליווי הנאשם.

 

בהוראת הנאשם, המתלוננת פשטה את בגדיה מלבד התחתונים, נשכבה על מיטת הטיפולים וכיסתה את עצמה בסדין. במהלך העיסוי נתקלה ידו של הנאשם באיבר מינה של המתלוננת כאילו בטעות, ולאחר מספר היתקלויות החדיר את אצבעו לאיבר מינה ובמקביל נגע בפי הטבעת שלה מבלי שהיא נתנה את הסכמתה.

 

המתלוננת הפצירה בו שיחדל ממעשיו מספר פעמים ללא הועיל וביקשה לסיים את העיסוי לפני הזמן. כשיצאה מחדר הטיפולים פנתה מיד לבעל המקום והתלוננה בפניו על המעשים החמורים.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

הנאשם אשר לא נטל אחריות על מעשיו, הורשע לאחר שמיעת ראיות, בעבירת אינוס ובעבירה של מעשה מגונה. בית המשפט המחוזי גזר עליו 22 חודשי מאסר לריצוי בפועל, 26 חודשי מאסר על תנאי, למשך שלוש שנים, ובנוסף חייב אותו לשלם פיצויים למתלוננת בסכום של 25,000 שקלים.

 

תפ"ח 47390-02-14