תביעה על סכום קצוב בהוצאה לפועל היא תביעה על סכום הניתן לחישוב אריתמטי פשוט עד סך של 75,000 שקלים. את התביעה ניתן להגיש מכוח חוזה או התחייבות כלשהי שיש עליהם ראיה בכתב המעידה על גובה החוב. לשם גביית החוב ניתן לפנות ישירות ללשכת ההוצאה לפועל, במקום לפנות להליך משפטי ארוך ומורכב בבית המשפט.

 

תביעה על סכום קצוב יכולה להיות מוגשת מכוח חוזה להלוואה או כל הסכם חתום אחר, שבו אדם מתחייב לשלם סכום מסוים, אולם לא ניתן להגישה אם מדובר על אחוז מרווח עתידי צפוי ושאינו ודאי. כמו כן, ניתן להגיש תביעה על סכום קצוב מכוח הוראת חוק, כגון: חובות ארנונה, תשלום אגרת טלוויזיה וכדומה.

 

שליחת התראה לחייב טרם נקיטת הליכים

 

זוכה המעוניין להגיש תביעה על סכום קצוב נדרש לשלוח לחייב התראה בדואר רשום, בכוחות עצמו או באמצעות עורך דינו, שבה עליו להתריע בפני החייב כי אם לא ישלם את חובו בתוך 30 ימים, תוגש נגדו הבקשה לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל. במידה והחייב לא פרע את חובו בחלוף חודש ימים, ממועד שליחת ההתראה, ניתן להגיש את הבקשה ללשכת ההוצאה לפועל.

 

את הבקשה ניתן להגיש לכל לשכת הוצאה לפועל שיבחר הזוכה, באמצעות טופס לביצוע תביעה על סכום קצוב ולצרף את כתב התביעה וראיה בכתב שעליה נסמכת התביעה. יש לצרף העתק מההתראה ואישור מסירה של החייב. במקרה שההתראה נשלחה אולם החייב סירב לחתום על אישור מסירה, הוא נחשב כמי שהומצאה לו התראה כדין.

 

זוכה המיוצג על ידי עורך דין נדרש לצרף לבקשה גם ייפוי כוח, ובמידה והזוכה רוצה להגיש מספר תביעות שונות על סכום קצוב נגד חייב אחד, הוא יכול לפתוח תיק אחד ולאחד את כל התביעות. כמו כן, יש לשלם אגרה בסך אחוז אחד מגובה החוב המעודכן.


אזהרה מטעם מנהל לשכת ההוצאה לפועל

 

לאחר שהתקבלה הבקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב, תישלח לחייב אזהרה מטעם מנהל לשכת ההוצאה לפועל, שלפיה עליו לשלם את חובו או להגיש בקשה לצו תשלומים או להתייצב לחקירת יכולת בתוך 30 ימים ממועד קבלת האזהרה, ואם לא יפעל בנידון ניתן יהיה לנקוט נגדו הליכי גבייה, ולהטיל עליו סנקציות שונות, כגון צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות בבנק, הגבלה על רישיון הנהיגה וכדומה.

 

אם בתוך 30 ימים החייב לא שילם את הסכום הקצוב, ניתן להתחיל בביצוע התביעה על ידי נקיטת הליכים לגביית החוב. במהלך תקופה זו החייב רשאי להגיש התנגדות לתביעה לסכום קצוב, כמו במצב שבו התביעה אינה נתמכת בראיה בכתב או שהסכום אינו קצוב, או להגיש טענת פרעתי אם החוב הוסדר.

 

יש לך שאלה?

פורום פסק דין הצהרתי | תביעה על סכום קצוב

 

מנהל ההוצאה לפועל רשאי להעביר את התביעה לבית המשפט, אם לא התקיימו התנאים הדרושים להגשת תביעה על סכום קצוב. במצב זה הזוכה נדרש להודיע בתוך 30 ימים, אם הוא מעוניין להמשיך בתביעה. במקרה שהזוכה החליט להמשיך עליו לשלם אגרה בניכוי האגרה ששולמה בלשכת ההוצאה לפועל, אם החליט הזוכה שלא לפנות לבית משפט התביעה על הסכום הקצוב תימחק. לאחר העברת הבקשה לבית משפט התביעה תתנהל כתביעה בסדר דין מקוצר.