כידוע, תוכנית המתאר הארצית תמ"א 38 חוקקה במטרה לחזק בניינים ומבנים מיושנים בישראל אשר אינם עומדים בתקני הבנייה העכשוויים, מפני רעשי אדמה שעלולים להתרחש בהווה ובעתיד. באמצעות תמ"א 38, אמורים לצאת אל הפועל פרויקטים רבים ככל האפשר לחיזוק המבנים אשר אינם חזקים דיים כדי לעמוד בבוא היום ברעידת אדמה, בכל רחבי הארץ.


לצורך כך מספקת התוכנית תמריצים שונים לבעלי הדירות באותם מבנים ישנים, כמו גם ליזמים ולקבלנים שייקחו חלק בפרויקט הבנייה, כאשר ההטבה העיקרית מבחינת הדיירים היא כי עלות העבודות לא תחול עליהם אלא על החברה המבצעת. הקבלן או היזם יקבלו בתמורה זכויות בנייה נוספות בבניין המשותף. אילו בניינים זכאים לעבור שיפוץ וחיזוק במסגרת תמ"א 38?


מהם הסיכויים שרעידת אדמה תפגע בישראל?


מיקומה הגיאוגרפי של המדינה מועד לפורענות בכל הנוגע לרעשי אדמה, וזאת בשל השבר הסורי-אפריקאי אשר עובר לאורכה של הארץ. מבחינה סטטיסטית, יש מרווח של כ-100 שנים בין רעידות אדמה בעוצמה בינונית המתרחשות במדינה, אשר עלולות להסב נזק רב ואף קטלני, ולמעשה ישנו סיכוי סביר שרעידת אדמה בעוצמה בינונית תתרחש בעתיד הקרוב.


איך ניתן לדעת מי זכאי לממש תמ"א 38?


על פי החוק, ניתן לקבל אישור ליישום תמ"א 38 הן עבור מבני מגורים והן עבור בניינים המיועדים לשימוש אחר, שהוקמו או שהתקבל עבורם היתר בנייה לפני שנת 1980. הבניינים צריכים להיות גבוהים משתי קומות, ושטחם הכולל צריך להיות גדול יותר מ-400 מ"ר.


ניתן לממש תמ"א 38 גם עבור מבנים שניתן עבורם היתר בנייה אחרי שנת 1980, ובלבד שלא נבנו בהתאם לתקן 413, וכל מקרה אין זכאות לקבל הטבות כגון תוספת זכויות בנייה עבור מבנים אלו.


אישור מטעם ועדת התכנון והבנייה למימוש תמ"א 38 בבנייני מגורים יתקבל לאחר שיתבצעו בדיקות במבנה על ידי מהנדס קונסטרוקציות. בניינים בעלי קומה אחת או ששטחם אינו מגיע ל-400 מ"ר, שיצא בגינם צו הריסה או מבנים לא מאוכלסים דוגמת מחסנים אינם זכאים להיות חלק מהתוכנית.


האם בעלי הדירות צריכים לשלם חלק מהעלויות הכרוכות במסגרת תמ"א 38?


כאמור, ההטבה המרכזית של התוכנית היא שבעלי הדירות אינם צריכים לשאת בהוצאות אלא החברה הקבלנית והיזמית, במסגרת הסכם שייחתם ביניהם. תמורת זכויות הבנייה שיימכרו לחברה, יקבלו בעלי הדירות בניין משופץ ומחוזק, דירות גדולות יותר, לובי משופץ, תשתיות מחודשות ועוד.


אילו בדיקות יש לבצע לצורך בירור הזכאות?


לפני שמחליטים אם להתחיל בשיפוץ הבניין במסגרת תמ"א 38, יש לבצע בדיקת היתכנות כדי לברר מהו שטח הבניין, מתי הוא נבנה ונתונים קריטיים נוספים, בהתאם לתוכניות התב"ע בעירייה ולתוכניות הבניין עצמו. כמו כן יש לבצע בדיקה תכנונית על ידי האדריכל הנשכר לביצוע תוכנית השיפוץ, לצורך מימוש הפוטנציאל במלואו וניצול זכויות הבנייה.


מלבד זאת, יש לפנות לעורך דין הבקיא בפרויקטים עירוניים של התחדשות כגון פינוי בינוי או תמ"א 38, לצורך ניסוח ההסכם בין הדיירים לחברה היזמית והקבלנית, וידוא הזכויות המשפטיות בבניין ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום תמ"א 38


לאחר בחירת אנשי המקצוע שילוו את הדיירים בפרויקט השיפוץ והחיזוק, האישור לביצוע התוכנית יינתן על ידי הוועדה המקומית בתוך פרק זמן של מספר חודשים ועד שנה. הבנייה עצמה יכולה להימשך שנה כד שנתיים, תלוי בשיפוץ הנדרש.