לאדם החשוד בביצוע עבירות נפתח תיק פלילי לאחר שעבר חקירה משטרתית. הרישום הפלילי מצוי במאגרי המשטרה והוא מכיל פרטים על עבירות שבהן נחשד ומידע אודות הרשעות קודמות, לרבות העונש שנגזר בגין ביצוע העבירות הישנות ותיקים פתוחים שטרם הוחלט מה יעלה בגורלם.

 

הרישום הפלילי מוצג בפני המשטרה בזמן המעצר ובפני בית משפט בשלב הטיעונים לעונש והוא בעל השפעה רבה בעת הדיון. לאחר מתן גזר הדין תוצאות המשפט נרשמות ברישום הפלילי, והמרשם חוזר למאגרי המשטרה, גם במקרה של אי הרשעה.

 

ההבדל העיקרי בין תיק פלילי, מרשם משטרתי ורישום פלילי הוא שהתיק מנוהל ומצוי במאגרי המשטרה, שם מתבצע המרשם המשטרתי. בשעה שמתנהל נגד החשוד הליך משפטי התיק מועבר לפרקליטות ותוצאות המשפט מתועדות ברישום פלילי.

 

מדוע חשוב למחוק רישום פלילי?

 

אדם בעל רישום פלילי נחשב כמי שנושא אות קלון בגין עבירות פליליות שביצע בעברו. הרישום עלול להשפיע על קבלה לעבודה במשרה ממשלתית או ציבורית, חוסר יכולת לעסוק במקצועות שונים כמו: עריכת דין או ראיית חשבון, ואי קבלה לחוגים אקדמיים מסוימים.

 

רישום פלילי מגביל גם את האפשרות לקבל רישיון להחזקת נשק ועלול למנוע הנפקת דרכון זר וויזה למדינות שבהן נדרשת אשרת כניסה, כמו ארצות הברית. הרישום עשוי לצוץ בבדיקה שגרתית של רישיונות נהיגה, ואף עלול לפגוע במעמד החברתי בדרך ישירה או עקיפה.

 

כיצד ניתן למחוק את הרישום הפלילי?

 

קיימות שלוש עילות המובילות לסגירת תיק פלילי: העדר ראיות או ראיות שלא מספיקות להגשת כתב אישום, חוסר עניין לציבור, וחוסר אשמה. בשני המקרים הראשונים נותר רישום משטרתי בתיק ולכן רצוי להגיש בקשה לשינוי עילת סגירתו. במקרה של חוסר אשמה הרישום המשטרתי כלל לא נרשם ולא נשאר רישום פלילי.

 

תיק פלילי שנסגר ללא הגשת כתב אישום מבטל את כלל החשדות. כדי לסגור את התיק, המשטרה צריכה להחליט כי אין מספיק ראיות להגשת כתב אישום. ניתן לסגור תיק גם מתוך עילה של חוסר עניין לציבור, כאשר מדובר בעבירות קלות וחד פעמיות. כאמור, העילה המרכזית לסגירת תיק היא חוסר אשמה, מכיוון שעילה זו קובעת כי החשוד חף מפשע וכתוצאה מכך הרישום הפלילי נמחק.

 

מחיקה אוטומטית של רישום פלילי

 

בתום תקופת ההתיישנות נמחק הרישום הפלילי באופן אוטומטי בהתאם לסוג העבירה. כדי למחוק את הרישום בתיק סגור טרם מועד ההתיישנות, ניתן לפנות אל הפרקליטות, באופן עצמאי או באמצעות עורך דין, ולבקש לבטל את הרישום על ידי שינוי ההגדרה לסגירת התיק בגין חוסר אשמה.

 

בביצוע עבירה מסוג פשע, יש להמתין כשבע שנים עד להגשת הבקשה, ובעבירה מסוג עוון או חטא ניתן להגיש לאחר כחמש שנים. בקשה שהתקבלה מאשרת את מחיקת הרישום מהבחינה המשפטית, אולם פיזית הרישום אינו נמחק ונשאר במאגרי המשטרה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי

 

לצורך מחיקת רישום פלילי שהסתיים בהרשעה, ניתן להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום הפלילי. הנשיא מוסמך לאפשר את קיצור תקופת התיישנות, או את מחיקת הרישום בהתאם לנסיבות המקרה. ביטול הרישום תלוי בזמן שחלף ממועד ביצוע העבירה, כמות הרישומים בתיק, סוג העבירה ומידת חומרתה.