הביטוי "דמי שתיקה" מתפרש בדרך כלל כמעשה של מתן שוחד למפקח, שוטר, או שומר חוק אחר כדי שיעלים עין מביצוע עבירות, או כמעשה של תשלום כספים או מתן טובת הנאה לנפגע עבירה כדי שלא יגיש תלונה במשטרה ולא יגיש תביעה אזרחית. מהבחינה הציבורית דמי השתיקה נתפסים על פי רוב באופן שלילי, שכן מטרתם המרכזית היא להסתיר את האמת ולמנוע את גילויה.

 

לאחרונה פורסם כי ראש המועצה האזורית גוש עציון שילם דמי שתיקה בשווי של מאות אלפי שקלים לצעירה שטענה כי הטריד אותה מינית. בין הצדדים נחתם הסכם שלפיו בתמורה לתשלום כספי פיצויים והבטחה שלא ישוב להתמודד בבחירות הבאות, המתלוננת לא תגיש נגדו תלונה רשמית בגין הטרדה מינית ולא תחשוף את הדברים בפומבי.

 

לאחר חשיפת הפרשה בתקשורת החליטה מועצת גוש עציון שלא לדרוש מראש המועצה להשעות את עצמו מתפקידו, עד לקבלת תגובתו של היועץ המשפטי לממשלה בעניין זה.

 

התופעה של תשלום דמי שתיקה למתלוננים או לניזוקים רחבה ונוגעת לתחומים רבים נוספים, ובדרך כלל גורמת לפגיעה באינטרס הציבורי. עם זאת מדובר בנושא שאינו חד משמעי הן מהבחינה המשפטית והן המוסרית.

 

בפועל הביטוי "דמי שתיקה" אינו מהווה הגדרה משפטית אלא מטבע לשון המתאר העברת כספים או טובות הנאה, כדי שהצד המקבל לא ינקוט בהליכים שונים או יפרסם התנהלות שנויה במחלוקת. אולם לא בכל מצב דמי שתיקה מהווים עבירה על החוק.

 

ישנם מקרים שבהם דמי שתיקה משמשים כהסכם פשרה בין הצדדים מחוץ למערכת המשפטית. במצב זה יעדיף אדם או גורם מסוים לשלם סכום כסף או להעביר טובת הנאה כלשהי לצד השני, כדי לקנות את השתיקה ובכך להימנע מטרדות שעלולות להיווצר עקב הליכים משפטיים או תקשורתיים, כמו פגיעה בשם הטוב.

 

דמי שתיקה המהווים שיבוש הליכי משפט

 

כאשר דמי שתיקה משולמים במטרה לשבש הליך משפטי אזרחי או פלילי, הם נחשבים לבלתי חוקיים. כך למשל, כאשר הצד המתלונן התכוון להגיש תביעה אזרחית, או הביע כוונה ברורה לפנות לרשויות עקב מעשה פלילי, או שההליכים מתקיימים בפועל – דמי שתיקה הניתנים בהסתר או מעוגנים בחוזה, עלולים לשבש את הליכי המשפט ומהווים עבירה חמורה על החוק.

 

סעיף 244 לחוק העונשין, קובע כי אדם המבצע מעשה מתוך כוונה להכשיל או למנוע הליכים שיפוטיים, או מתוך כוונה לגרום לעיוות דין, על ידי העלמת ראיות או סיכול הזמנה של עדות, צפוי לעונש של שלוש שנות מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

סעיף 245 לחוק העונשין קובע כי אדם שהניע או ניסה להניע אדם אחר שלא למסור הודעה הקשורה בהליך פלילי, צפוי לעונש של חמש שנות מאסר, גם כאשר הדברים נעשו כדי להניעו מלחזור מהודעה שכבר נמסרה או למסור הודעה שקרית. אם המעשים נעשו בשעה שמתקיימת חקירה משטרית, או בזמן הליך משפטי, העובר על החוק צפוי לעונש של עד תשע שנות מאסר מאחורי סורג ובריח.