בכל יום מתרחשות תאונות דרכים בכבישי הארץ הגורמות נזקי גוף לנהגים, לנוסעים או להולכי הרגל שהיו מעורבים בהן. הפגיעות יכולות להיות קלות למדיי, אולם פעמים רבות עלולות להיות קטלניות ואף להסתיים במוות. זו חוויה לא פשוטה להיות מעורב בתאונת דרכים הכוללת נפגעים, ויש לכך גם השלכות משפטיות, פליליות ואחרות.


במרבית המקרים שבהם התאונה כוללת נפגעים בגוף, המשטרה תנהל חקירה על נסיבות התאונה ותבחן את אחריות המעורבים בה. למשל, האם היא אירעה עקב חוסר תשומת לב לכביש, נהיגה רשלנית או חסרת זהירות, אי ציות לתמרורים, דיבור בטלפון הנייד בזמן הנהיגה, נהיגה במהירות מופרזת או נהיגה תחת השפעת אלכוהול.


כמו כן לרוב יתבצע שימוע לנהג החשוד בעבירות על ידי קצין משטרה, עברו התעבורתי ייבחן בקפידה וייפתח נגדו הליך פלילי. רישיון הנהיגה ברוב המקרים ייפסל פסילה מנהלית ל-60 ימים על ידי המשטרה.


כיצד חייבים לפעול לאחר מעורבות בתאונה עם נפגעים, לפי חוקי התעבורה?


תחילה חשוב לדעת אילו חובות חוקיות חלות על כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים, גם אם מדובר בנפגעים באופן קל בלבד. תקנות התעבורה מחייבות להעמיד את המכונית סמוך למקום התאונה, ולא להזיז אותה עד שהמשטרה תגיע, אלא אם כן יש צורך לפנות או לסייע לפצועים.


הנהג שהיה מעורב בתאונה מחויב על פי חוק להעניק עזרה ראשונה לפצועים ככל יכולתו, להזעיק את כוחות ההצלה ולהמתין עד שיגיעו למקום. ללא מתן סיוע לנפגע, הנהג עלול להיות מואשם בהפקרת פצוע ולעמוד לדין פלילי הכולל ענישה מחמירה. זאת, מלבד העובדה שמתן סיוע מידי יכול להציל את חייו של הנפגע.


כמו כן מחויב הנהג למסור פרטים לכל מי שהיה מעורב בתאונה ולכוחות המשטרה, ולהודיע על קרות תאונת הדרכים למשטרה באופן מיידי.


גם אם לא מדובר בחבלה חמורה או בפציעה של ממש, ואפילו אם אין מסמכים רפואיים המעידים על הפציעה, מספיק שאחד המעורבים יטען כי נפצע בתאונה כדי שתיחשב לתאונת דרכים עם נפגעים. גם לאחר מכן במסגרת ההליך המשפטי, אין צורך להוכיח את הפציעה כדי שתחול על הנהג המעורב בתאונה חובת הסיוע, מתן הפרטים המזהים ואי הפקרה.


מהם העונשים בגין גרימת תאונת דרכים הכוללת נפגעים?


מלבד פסילה מנהלית לאחר מעורבות בתאונה, הן כתב האישום והן העונשים שיינתנו לאחר הרשעה תלויים במספר גורמים, ובין היתר בעברו התעבורתי של הנהג המואשם, בנסיבות שהובילו לתאונה, מהי מידת האשמה, מהי חומרת הפציעה שנגרמה ועוד.


כאשר עבירת תעבורה כגון נהיגה ברשלנות, אי ציות לתמרורים, אי מתן זכות קדימה וכדומה גרמה לתאונה דרכים עם נפגעים באופן קל, רישיון הנהיגה של הנהג האשם יישלל לכל הפחות לשלושה חודשים. אם מדובר בחבלה של ממש, אזי לא משנה בגין איזו עבירה מואשם הנהג: רישיונו ייפסל לתקופה של שלושה חודשים.


כאשר מדובר בפגיעת גוף קשה או במוות שנגרם כתוצאה מפגיעה בתאונה, הרישיון עלול להיפסל לשנים רבות ובמקרים מסוימים אף לצמיתות.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


מלבד זאת הענישה יכולה לכלול תשלום פיצויים לנפגעים, תשלום קנסות, עבודות שירות, מאסר על תנאי ואף מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, תלוי בנזקים שנגרמו בעקבות התאונה ובחומרת העבירות.