מיטלטלין הוא רכוש שאינו דירה או מקרקעין. כאשר החייב אינו משלם את חובו בהוצאה לפועל ניתן להטיל עיקול על המיטלטלין ולמכור אותם כדי לפרוע את החוב לנושים. פעולת העיקול נועדה להגביל את יכולת השימוש ברכוש, כדי שהחייב יאלץ לשלם במהרה את חובו.

 

הזוכה רשאי להגיש בקשה לעיקול מיטלטלין לאחר פתיחת תיק בהוצאה לפועל ולאחר שהומצאה לחייב האזהרה, כאשר החייב לא פרע את החוב ולא עמד בצו תשלומים. ההחלטה לעקל מיטלטלין, מגיעה לרוב לאחר שניתנה הודעה בדבר החוב ולאחר שתקופת ההתראה חלפה מבלי שהחייב נקט בפעולה כלשהי.

 

המעקלים רשאים להיכנס לביתו של החייב ולהוציא חפצים

 

לאחר מתן צו עיקול מנהל לשכת ההוצאה לפועל אחראי על ביצוע העיקול. צו עיקול מיטלטלין מסמיך את מנהל לשכת ההוצאה לפועל, לפרוץ לכל מקום שבו נמצאים או עשויים להימצא נכסיו של החייב ולעקל אותם.

 

המנהל רשאי להוציא את החפצים או להשאירם במקום הימצאם, ואף לפתוח או לפרוץ מקומות נעולים. עם זאת חל איסור להוציא רכוש מהבית אם נמצא במקום קטין מתחת לגיל 16 ולא נמצא עמו הורה או אדם בגיר אחראי.

 

המעקלים מורשים להחרים חפצים שונים הנמצאים בבית, כמו טלוויזיות, מחשבים, תכשיטים, שטרות כסף ועוד, ובלבד ששווים אינו עולה על סכום מסוים שנקבע בתקנות, אולם ישנם פריטים המשמשים כצרכים מהותיים לחייב ולבני משפחתו שעל פי חוק ההוצאה לפועל אסור לעקל.

 

אילו פריטים אסור לעקל?

 

אסור לעקל צרכי אוכל למחייתו של החייב ובני משפחתו, בגדים, מיטות, כלי מיטה, ציוד רפואי, תרופות, כלי אוכל, כלי מטבח, כלי בית, תשמישי קדושה, בעלי חיים, מיטלטלין ומכשירים אחרים שבלעדיהם החייב אינו יכול לעבוד לפרנסתו, וכן, מכשירים ובעלי חיים השייכים לנכה ונחוצים לו עקב נכותו.

 

לא ניתן לעקל מכשיר טלוויזיה ששוויו אינו עולה 500 שקלים, מחשב אישי ששוויו אינו עולה על 1,000 שקלים, מכשיר טלפון ששוויו אינו עולה על 150 שקלים ומכונת כביסה ששוויה אינו עולה על 1,000 שקלים, אלא אם החוב שבגינו הוטל העיקול נובע מהרכישה של אותם פריטים. 

 

לאחר שהחייב קיבל לידיו מסמך אזהרה לפני עיקול, עליו לקבל החלטה במהרה כיצד בכוונתו לנהוג, כמו הגשת ההתנגדות לביצוע השטר, בקשה לעיכוב הליכים, טענת פרעתי, בקשה לצו תשלומים וכדומה. במקרה שנוצר איחור בהגשת התנגדות לביצוע השטר, יש להגיש בקשה להארכת מועד ההתנגדות בצירוף הסברים מנומקים, אחרת תהיה לזוכה אפשרות לפעול נגד החייב.

 

במסגרת טענת פרעתי החייב יכול לטעון כי הוא שילם את מלוא החוב, או חלק ממנו, ולכן הוא אינו מחויב עוד כלפי הזוכה. כמו כן, החייב רשאי לבקש לעבור חקירת יכולת ובמסגרתה לעתור להקפאת הליכים ולקבוע הסדר תשלומים חודשי לטובת הזוכה.


יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

בתום שבעה ימים מיום ביצוע העיקול, אם החייב לא הסדיר החייב את חובו ולא ביצע כל פעולה, הזוכה רשאי לבקש להוציא את החפצים המעוקלים ולמכור אותם, והכספים שיתקבלו מהמכירה ישמשו לפירעון החוב. לאחר הסדר החוב מנהל לשכת ההוצאה לפועל יכול להורות על ביטול העיקול ולהשיב לידי החייב את המיטלטלין שנשארו בידיו.