מאחר שזוגות צעירים עוד לא הספיקו לצבור הון עצמי משמעותי, ולאור העלייה הלא פוסקת במחירי הנדל"ן בארץ, המדינה מסייעת לזכאים במגוון דרכים כדי שיוכלו להגשים את החלום ולהצליח לרכוש דירת מגורים שבה יוכלו להשתקע ולהגדיל את הקן המשפחתי.


זוגות צעירים שעומדים בתנאים מסוימים אשר נקבעו על ידי המדינה, הקשורים למצבם הכלכלי, מצבם המשפחתי ותנאים נוספים, יכול לבחור במסלולי משכנתא ייעודיים בתנאים מועדפים, וזאת כל עוד הם מחוסרי דירה ומבקשים לקבל הלוואה לצורך קניית דירה.


בין היתר, זכאים הזוגות הצעירים לקבל תעודת זכאות למשכנתא ממשרד השיכון ולקבל את ההלוואה בתנאים מיוחדים, לקבל סבסוד מהמדינה ברכישת דירה באזורים המוגדרים כאזורי פיתוח, לרכוש דירה מזכה ולקבל פטור ממס שבח ומס רכישה בשיעור מלא, ולנסות את מזלם ברכישת יחידת דיור במסגרת תוכנית מחיר למשתכן המקנה הנחה משמעותית ומאפשרת הון עצמי מופחת.


כיצד זוגות צעירים יכולים לחסוך מאות אלפי שקלים באמצעות משכנתא ייעודית וקבלת סיוע מהמדינה?


זכאות משכנתא לזוגות צעירים ממשרד השיכון


משרד השיכון מעניק זכאות להלוואת משכנתא בתנאים טובים לזוגות צעירים המעוניינים לרכוש את דירתם הראשונה. בין היתר, ההטבה ניתנת לזוגות נשואים או לרווקים מעל גיל 30, היא תלויה בשנות הוותק בנישואין ובמספר הילדים וכן בתקופת השירות הצבאי של בני הזוג.


ההטבה ניתנת לפי שיטת ניקוד, כאשר ניתן לקבל הלוואה טובה יותר ככל שהניקוד אשר ניתן גבוה יותר. כלומר, זוגות שהתחתנו בגיל צעיר או משפחות מרובות ילדים יהיו זכאים להטבות גדולות יותר. כדי לקבל את ההלוואה יש לפנות לבנק למשכנתאות, והמשכנתא תינתן בריבית צמודה למדד בשיעור 4%, כאשר ניתנת הזדמנות לסלק את המשכנתא בכל שלב מבלי לשלם עמלת פירעון מוקדם לבנק.


חשוב לבדוק לפני נטילת ההלוואה אם לא ניתן לקבל הלוואה בתנאים טובים יותר, בריבית טובה יותר או בריבית שאינה צמודה למדד, והאם זו הדרך המשתלמת ביותר. העניין תלוי כמובן גם בגובה ההון העצמי.


מענק לזוגות צעירים הרוכשים דירה בפריפריה


משרד השיכון הגדיר רשימה של ערי פיתוח ויישובים בפריפריה, אשר מזכה את רוכשי הדירות בהן במענק כספי. המענק ניתן בתנאי שהרוכשים יתגוררו באותו אזור עדיפות במשך 15 שנים לכל הפחות. זוגות שיחליטו להעביר את מקום מגוריהם לאזור אחר, ייאלצו להשיב את יתרת המענק או לקבל במקומו הלוואה מזכה רגילה.


זכאות לפטור ממיסוי מקרקעין


זוגות צעירים שמתכוונים לקנות דירה ראשונה, זכאים להקלה במס רכישה. למעשה, המדינה מעניקה פטור מלא ממס רכישה עבור דירות ששווין מגיע לתקרה מסוימת, אשר משתנה משנה לשנה.


הלוואת משכנתא לזוגות צעירים שרוכשים דירת מגורים במסגרת מחיר למשתכן


מחיר למשתכן היא תוכנית שיזם משרד האוצר לסיוע ברכישת דירה עבור אנשים שידם אינה משגת, בהתאם לתנאים מסוימים. מדובר בהגרלה ובמספר מוגבל של יחידות דיור, אך מי שזוכה בהגרלה מקבל הטבה כספית משמעותית ותנאי משכנתא נוחים.

 

יש לך שאלה?

פורום משכנתא


הקריטריונים שנקבעו להשתתפות בתוכנית מחיר למשתכן הם כי מדובר בדירה ראשונה, כי הרוכשים הם ידועים בציבור, זוגות נשואים, רווקים מעל גיל 35 או גרושים עם ילדים. מבחינת המשכנתא הניתנת במסגרת מחיר למשתכן, נדרש הון עצמי נמוך בסך של כ-100 אלף שקלים בלבד.