למרבה הזוועה, הטרדות מיניות לא מתקיימות רק בסביבה הציבורית או במקומות עבודה, אלא מתרחשות פעמים רבות בתוך המשפחה, במקום שאמור להוות מבצר מגן מפני הרעות החולות של העולם. פגיעה מינית במשפחה מתרחשת גם כנגד קטינים חסרי ישע על ידי בני משפחתם הקרובים ביותר, בין שמדובר באחים, בדודים או אפילו בהורים.


מבחינה משפטית, הגדרת "הטרדה מינית" כוללת מספר עבירות מין, אשר כולן מבוססות על כך שהמעשים המיניים אשר מבוצעים על ידי האדם המטריד אינם מקובלים על המוטרד ואינם נעשים בהסכמתו. הטרדה מינית יכולה להתבצע על ידי גבר, אישה או קטין.


אילו מעשים מסווגים כהטרדה מינית במשפחה מבחינה משפטית?


המקרים שעליהם אנו שומעים בכלי התקשורת אשר נוגעים לעבירות מין במשפחה, לרוב קשורים בעבירות מין מהחמורות ביותר, כלומר מקרים של גילוי עריות בעקבות תקיפה מינית, מעשי סדום ואונס. הטרדה מינית מכילה מגוון נרחב יותר של מעשים, וכוללת כל התייחסות מינית שאינה הולמת על ידי קרוב מהמשפחה הגרעינית או המורחבת, לרבות מילים וביטויים לא הולמים.


כמו כן, איומים או סחיטה מינית, הצעות מיניות, מחמאות בעל גוון מיני, הערות חוזרות ונשנות הקשורות למעשים מיניים או נטיות מיניות, מעשים מגונים ועוד, נכנסים גם הם להגדרה של הטרה מינית.


מדובר בתופעה חמורה אשר מערכות החוק והמשפט מנסות להילחם בה מלחמת חורמה, ובייחוד בכל הנוגע להתעללות מינית בקטינים ובחסרי ישע. ילד שהותקף מינית יישא את הצלקות הנפשיות שנים ארוכות, ולמשך כל ימי חייו.


על פי חוק העונשין, עבירות מין מסווגות בהתאם לחומרתן, והעונשים בגין העבירות ייקבעו בהתאם. כך, מעשה מגונה הוא עבירה פחות חמורה ממעשה סדום או מאונס, וכנגזרת מכך גם העונשים. כאשר מדובר על התעללות מינית בילדים בתוך המשפחה, החוק מחמיר עם הענישה. זאת בשל ההכרה בחוסר הישע של הקטינים, העומד אל מול הפגיעה באמונו שמתבצעת על ידי המבוגר שאחראי עליו.


חשוב להבין שגם אם לכאורה הקטין הביע הסכמה או שיתף פעולה עם המעשים, זה לא משנה מבחינת החוק. זאת מכיוון שהחוק מתייחס לכך שבגיל צעיר לא מבינים את השלכות המעשים וכן בכל מקרה הקטין נמצא בנחיתות מול האדם המטריד.


האם אב רשאי להעיר לבתו על רגליה או ישבנה?


למעשה, כל הערה מינית שמביע אחד מבני המשפחה כלפי בן משפחה אחר, גם אם מדובר בהתבטאות של אחד ההורים, עלולה להוות הטרדה מינית. למשל, אם האב, האח או הדוד לא מפסיקים להחמיא לבת, לאחות או לאחיינית ולהעיר הערות בעלות אופי מיני על אופן לבושה או על שדיה, או לחלופין כאשר האם או הדודה מתבטאות באופן מילולי מיני כלפי הבן או האחיין.


לעתים, מי שחווה פגיעה מינית בהיותו ילד צעיר מדחיק את הטראומה ונזכר בה רק שנים לאחר מכן. בשל כך, תקופת ההתיישנות במקרים של התעללות מינית בילדים מתחילה רק כשהקטין מגיע לגיל 18, ובמקרים מסוימים תתחיל רק בגיל 28.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


כנגד המטריד תוגש תביעה פלילית, ובמקביל ניתן להגיש נגדו תביעה אזרחית לפיצויים. ההליך הפלילי נועד בעיקר לקבוע את העונשים, ואילו ההליך האזרחי נועד לפצות את הקורבן מבחינה כספית על הנזקים הגופניים והנפשיים שנגרמו לו.