הפטר בהוצאה לפועל מתאים לחייבים מוגבלים באמצעים הנמצאים בהליכי גבייה למעלה מארבע שנים, כאשר ההליכים מולם אינם צפויים להביא תועלת משמעותית לנושים, מכיוון שאין להם נכסים לעיקול למימוש ולמכירה, פרט למשכורת או הכנסה אחרת שהם זכאים לה. זאת בתנאי שהסתבכו בתום לב בחובות, ושהם עומדים בצו החיוב בתשלומים, אך גם עמידתם בצו לא תביא לשיקומם.

 

כאשר רשם ההוצאה לפועל, משתכנע לאחר חקירת יכולת כי החייב אינו יכול להחזיר את החוב לנושים, מכיוון שאין לו נכסים מלבד משכורתו, והוא לא מצליח לשלם במשך שנים ארוכות דבר מלבד ריביות של חובותיו, הוא רשאי להכריז עליו כחייב מוגבל באמצעים.

 

לאחר ההכרזה הרשם יכול להטיל על החייב הגבלות שונות בהתאם לשיקול דעתו, כגון: צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלה כלקוח מוגבל מיוחד בבנק והגבלת השימוש בכרטיסי אשראי. מהרגע שהחייב מוכרז כמוגבל באמצעים הוא באופן אוטומטי לא רשאי לייסד חברה, להיות שותף או בעל עניין בתאגיד, ואינו יכול לכהן כנושא משרה בחברה, כאשר הגבלה זו אינה נתונה לשיקול דעתו של הרשם.

 

היתרון המשמעותי של חייב מוגבל באמצעים, הוא שלאחר ארבע שנים הוא רשאי להגיש בקשה למתן צו הפטר, אשר יביא למחיקת חלק ניכר מחובותיו, מלבד חובות מסוימים כמו חובות שנצברו בשל קנסות, מזונות או משכנתא.

 

מי זכאי לקבל הפטר בהוצאה לפועל?

 

את הבקשה למתן הפטר לחייב מוגבל באמצעים בהוצאה לפועל ניתן להגיש עד לתחילת חודש ספטמבר 2018 בלבד. המבקש צריך להיות מוכר כמוגבל באמצעים במשך לפחות ארבע שנים רצופות לפני הגשת הבקשה למתן הפטר, וסך כל חובותיו בעת הגשת הבקשה אינו עולה 800,000 שקלים, כאשר החוב לכל אחד מהנושים אינו עולה על 400,000 שקלים.

 

כמו כן, לחייב אין נכסים בעלי ערך הניתנים לעיקול או מכירה לטובת פירעון החוב, והוא עמד בצו התשלומים שנקבע לו בשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה. במקרים חריגים הרשם רשאי לתת צו הפטר גם לחייב שלא עמד בצו התשלומים, בשל הרעה ממשית במצבו הכלכלי או נסיבות אחרות שאינן נובעות מחוסר תום לב.

 

חייב שמתנהל הליך פשיטת רגל בעניינו, או שניתן צו כינוס נכסים לנכסיו אינו יכול לפנות להליך הפטר בהוצאה לפועל. ההליך מיועד לחייבים שלא הוכרזו כפושטי רגל בחמש השנים שקדמו לבקשה ולא קיבלו צו הפטר בפשיטת רגל בחמש השנים האחרונות.

 

לאחר הגשת הבקשה למתן הפטר, הרשם מבצע בדיקה יסודית במאגרי הבדיקה של ההוצאה לפועל. הרשם עלול לדחות את הבקשה, אם הגיע למסקנה כי החייב התנהל בחוסר תום לב לצורך ניצול ההליך לרעה, או אם השתכנע כי הדבר יכול לגרום לפגיעה כלכלית קשה בנושה אחד או יותר, על פי גובה החוב, סך התשלום החודשי שמשולם עבור הנושה ומצבו הכלכלי של הנושה.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות

 

במקרה שנמצא כי החייב עומד בתנאי החוק, תפורסם הודעה על פתיחה בהליך למתן הפטר ברשומות ובעיתונות או באינטרנט, ותישלח הודעה אישית על כך לכל נושה או זוכה שהחייב ציין בבקשתו. לאחר קבלת ההפטר החייב יכול לפתוח דף חדש בחייו הכלכליים מנקודת אפס ללא חובות.