ריצה היא אחד מענפי הספורט הנמצאים במגמת עלייה בשנים האחרונות, מבחינת מספר האנשים העוסקים בו שלא באופן מקצועי. הריצה תורמת מאוד לבריאות הכללית, מחזקת את השרירים, משפרת את סיבולת הלב והריאות, משחררת אנדורפינים הגורמים להרגשה טובה ותורמת לשמירה על חוזק המערכת החיסונית, שיפור הביטחון העצמי, משקל גוף תקין והפחתת דיכאון.


למרות היתרונות הרבים והברורים, כל מי שעוסק בפעילות גופנית בכלל ובענף הריצה בפרט, חייב להביא בחשבון כי קיים סיכון להיפצע. ככל שמספר האנשים העוסקים בריצה עולה, כך מתרבים מדי שנה מספר המקרים שבהם הריצה הובילה לפציעות שונות, אם בשל ריצה לא נכונה ואם בשל נפילות או החלקות.


על פי נתוני מחקרים שפורסמו העוסקים בפציעות ספורט, ההערכה היא כי מדי שנה נפצעים יותר ממחצית מהאנשים שעוסקים בריצה באופן קבוע. הרצים חשופים לפציעות ספורט הנגרמות עקב עומס יתר בגוף, כאשר הנזקים השכיחים ביותר הם דלקת גידים כרונית ושברי מאמץ שונים.


לעתים הפציעות גורמות לנכות של ממש, לנזקים בלתי הפיכים או לאובדן כושר עבודה עקב שיקום שנמשך תקופות ארוכות ויכול להגיע אף למספר שנים. גם כאשר הפציעה גורמת לנכות זמנית בלבד, מדובר בהוצאות רפואיות לא מעטות.


ממי אפשר לתבוע פיצויים בעת תאונת ספורט?


תחילה חשוב לדעת כי כאשר מדובר בריצה באירוע ספורטיבי מאורגן, למשל מרוץ הלילה בתל אביב, הגורם המארגן אחראי לפעול כלפי המשתתפים בהתאם לחובת הזהירות, ולספק להם תנאים בטוחים לריצה. מי שנפגע במרוץ מאורגן בעקבות רשלנות הגורם המארגן, יכול להגיש נגדו תביעת נזיקין בגין הפרת חובת הזהירות.


כמו כן, אם התאונה אירעה עקב נפילה על מהמורות במדרכה, מעידה על בור ביוב פתוח, בעקבות קריסה של עץ וכדומה, ניתן להגיש תביעה כנגד הרשות המקומית אשר אחראית לדאוג לתחזוקת התשתיות בתחומי פעילותה.


אך מה קורה כאשר נפצעים במסגרת ריצה שאינה קשורה לאירוע ספורט? הרצים החובבים, כמו המקצוענים, יכולים לרכוש פוליסת ביטוח תאונות אישיות, אשר מכסה מצבים של אובדן יכולת השתכרות או נכות שנגרמו עקב פגיעה או תאונה. מדובר בפוליסה שיכולה לתת כיסוי ביטוחי של 24 שעות ביממה, הנקבעת לפי הנתונים האישיים של המבוטח כגון גילו וגובה הכנסותיו.


במסגרת פוליסת ביטוח תאונות אישיות מחליטה חברת הביטוח מדי שנה האם, לבקשתו של המבוטח, לאשר את חידוש הפוליסה, ומהם תנאי הפוליסה.


באופן עקרוני, הביטוח מכסה מגוון רחב של נזקי גוף, הן בארץ והן בעולם, אולם חשוב לברר מראש אילו מצבים מוחרגים מהפוליסה. אם הפעילות הגופנית מבוצעת במסגרת אגודת ספורט, מכון כושר, מועדון ספורט וכדומה, החוק מחייב את הגופים הללו להעניק כיסוי ביטוחי, כך שאם לדוגמה הפציעה אירעה עקב השתתפות באימון ריצה, ניתן לתבוע את הפיצויים מחברת הביטוח שממנה נרכשה פוליסת הביטוח, גם אם לא מדובר בפציעה שאירעה עקב רשלנות כלשהי.


מהם החסרונות בפוליסת ביטוח תאונות אישיות?


תחילה חשוב להבין שמדובר בפוליסה אשר צריך לחדש בכל שנה, וההחלטה האם לחדש אותה נתונה לחברת הביטוח. מלבד זאת, הפיצויים ניתנים רק בגין תאונה, כלומר אירוע שלא ניתן היה לצפות מראש שהוא חיצוני לאדם שנפגע, למשל מהמורה על הכביש או פגיעה ממכונית חולפת. כלומר, נזקי גוף שכיחים אשר רצים חשופים אליהם כמו פריצות דיסק, פציעות בקרסול, בכף הרגל או בעקב אכילס אינם מכוסים במסגרת הפוליסה.


כמו כן, מרבית הפוליסות אינן משלמות פיצויים עבור נכות תפקודית אלא רק עבור נכות רפואית. המשמעות היא שלא ניתן לקבל פיצויים עבור פגיעה באיבר מסוים, אם הפגיעה לא השפיעה על התפקוד של אותו איבר.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


לפני שרוכשים פוליסת ביטוח תאונות אישיות, חובה לבדוק האם היא מכסה את הפעילות הגופנית שבה עוסקים, ושהיא הולמת באופן מוחלט את צורכי המבוטח. בד בבד כדאי לשקול רכישת ביטוח נוסף עבור אובדן כושר עבודה שנגרם כתוצאה מפציעת ריצה.