זהו אחד הצעדים החשובים והמורכבים בחיים, וישנם לא מעט קשיים בדרך לקניית הדירה הראשונה, בעיקר מבחינה כלכלית, כאשר טעויות עלולות לעלות ביוקר. בשל המורכבות והחשיבות של הנושא ולאור סכומי הכסף המשמעותיים הכרוכים בו, לפני שמגיעים להחלטה על רכישת נכס ספציפי, חייבים לבחון בכובד ראש את ההיבטים השונים, להתייעץ עם אנשי מקצוע ולתת את הדעת לכל הסוגיות העולות מכך.


בין היתר, יש לענות על שאלות כגון איזה מסלול משכנתא לבחור? כמה הון עצמי נדרש לצורך קבלת המשכנתא? מהו שיעור מס הרכישה? כמה שכר טרחה צריך לשלם לשמאי, לעורך דין, למתווך ולאנשי מקצוע אחרים? מהי הדירה המתאימה ליכולות הכלכליות של הרוכש? לאיזה גוף פיננסי כדאי לפנות כדי לקבל משכנתא? האם צריך לשלם ריבית על המשכנתא והאם ההחזרים החודשיים יהיו צמודים למדד? להלן מספר הבהרות והסברים חשובים בדרך לרכישת דירה ראשונה.


איך בוחרים את הדירה המתאימה לצרכים וליכולות של הרוכשים?


תחילה כדאי להבין מהם הצרכים הספציפיים של הרוכשים ואיזו דירה תענה על אותם צרכים בצורה הטובה ביותר. מכיוון שצעירים רבים מסתייעים בהוריהם וחיים בסטנדרט הגבוה מיכולתם האמיתית, לפני רכישת הדירה חשוב להבין מהן המגבלות, באיזה אזור רוצים להתגורר, מהו שטח הדירה הנחוץ, כמה חדרים צריכים להיות בנכס וכמובן, מהם מקורות המימון ומהי יכולת ההחזר החודשית.


כמו כן, חשוב מאוד לחשוב קדימה ולהביא בחשבון שייתכן כי המשפחה תתרחב, ולחפש דירה שתתאים גם לילדים.


האם משלמים מס רכישה על דירה ראשונה?


מכיוון שהמדינה מעוניינת לסייע לרוכשי דירה ראשונה ובייחוד לאור מחירי שוק הנדל"ן שאינם מאפשרים לאנשים רבים ולזוגות צעירים לקנות בית, חשוב לדעת כי עבור דירה ראשונה ששוויה אינו עולה על סכום מסוים - אשר נכון להיום עומד על 1,600,125 שקלים- חל פטור מלא מתשלום מס רכישה. נוסף על כך, כל עוד הדירה הראשונה שימשה למגורים, יחול גם פטור ממס שבח בעת מכירתה.


משכנתא לדירה ראשונה: איך בוחרים את מסלול המשכנתא הנכון?


מאחר שמרבית רוכשי הדירה הראשונה אינם יכולים לממן מכיסם את מלוא עלויות הרכישה, עליהם לפנות לאחד מהבנקים או לגופי הלוואות פרטיים, לצורך קבלת הלוואת משכנתא. מדובר בצעד משמעותי משום שמדובר בסכומי כסף משמעותיים ובפריסת ההחזרים על פי תקופות ארוכות שיכולות להימשך אפילו עשורים. כל זאת אחרי גיוס הון עצמי בשיעור של לפחות שליש משווי הדירה הנרכשת.


גם בתחום המשכנתא מסייעת המדינה ומעניקה הטבות שונות לרוכשי דירות מגורים בפעם הראשונה. למשל, הריבית הממוצעת שנקבעת בפיקוחו של בנק ישראל עבור דירה ראשונה תהיה נמוכה יותר מאשר הריבית עבור דירה שנייה או שלישית, כמו גם עבור נכס מסחרי. כמו כן, משרד הבינוי והשיכון מסייע ואף נותן אפשרות לקבל משכנתא בתנאים מועדפים לזוגות צעירים ואוכלוסיות נוספות.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה


בכל מקרה יש לחשב את יכולת ההחזרים תוך ראייה ארוכת טווח, לבדוק האם קיימות תוכניות חיסכון שישתחררו בעתיד, להבין מהי מסגרת ההכנסות ולבחור במסלול המשכנתא המתאים בצורה המיטבית לאורח החיים וליכולת ההחזר של הרוכשים.