מטרת מערכת ההוצאה לפועל היא גביית חובות. המערכת פועלת על פי חוק לאכיפת פסקי דין ולמימוש מסמכים המקנים זכויות כספיות כגון: משכנתאות, שטרות חוב, שיקים, תביעות על סכום קצוב, חוב מזונות והחלטות שניתנו על ידי גופים שונים.

 

במסגרת הליכי הגבייה ניתן לנקוט נגד חייב שלא הסדיר את חובו לאחר מתן אזהרה, אמצעי אכיפה שונים, כגון: צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות על חשבונות בנק ורישיון נהיגה, עיקול רכוש ונכסים, צו הבאה, צו מאסר וכדומה. אמצעי האכיפה ננקטים לפי בקשת הזוכה, המבקש לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד חייב, בכפוף לאישורו של רשם ההוצאה לפועל, שהוא הגורם הבכיר ביותר בלשכות.

 

בישראל פועלות מספר רב של לשכות הוצאה לפועל, הפועלות במקביל לבית משפט השלום, ובראשן עומד הרשם. כהונת הרשם מסתיימת בעת צאתו לפנסיה, או בעקבות התפטרותו, או בהתאם להחלטת הוועדה לבחירת רשמים, או החלטת בית הדין למשמעת.

 

תפקידו של הרשם הוא בעיקר מנהלי, והוא עוסק בדרכים שבהן יש למלא אחר פסקי הדין והמסמכים האחרים המוגשים לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל. תפקידו לקבוע את ההסדרים לביצועם, על פי נסיבות המקרה, תוך שימוש בכלים העומדים לרשותו, כגון: צו תשלום, עיקולים, פקודת מאסר, מינוי כונס נכסים וכדומה.

 

רשם ההוצאה לפועל אחראי גם על מנהל ההוצאה לפועל, אשר תפקידו ליישם את הוראות הרשם. בידי הרשם נתונות סמכויות שיפוטיות שהן: דיון בטענת פרעתי שרשאי להגיש חייב ששילם את החוב, חיוב נאמן וצד שלישי בתשלום חוב פסוק וחיוב כונס נכסים בפיצוי עבור נזק שגרם.

 

סמכויותיו המנהליות של הרשם כוללות: הטלת עיקולים על מיטלטלין ומקרקעין, מינוי כונס נכסים לנכסי החייב, מתן צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלות על חשבונות ועוד. חייב שקיבל אזהרה על פתיחת תיק ואינו יכול לשלם את החוב, נדרש להתייצב בפני הרשם לחקירת יכולת כלכלית, ואף להתייצב בפניו בעקבות התראה טרם הגבלה.

 

עם זאת הרשם לא יכול לשנות את פסקי הדין שניתנו על ידי ערכאה משפטית או להוסיף, לגרוע, או לתקנם, אלא רשאי במקרה הצורך, להגיש בקשת הבהרה לגבי פסק דין. כמו כן, הוא אינו מורשה לתת החלטה בתיק פרטני, שהיא בעלת השלכה גורפת לגבי תיקי הוצאה לפועל נוספים.

 

במסגרת סמכותו, יכול הרשם לקבל מידע רלוונטי על החייב ללא צורך בחתימה על כתב ויתור סודיות. הרשם רשאי לפנות אל רשם האוכלוסין לקבל את כתובתו הנוכחית של החייב, לרשויות מקומיות כדי לברר מצבו שם, אם שילם חובות ארנונה ומים, צבר קנסות וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לביצוע שטר - התנגדות בהוצאה לפועל

 

הרשם יכול לפנות אל משרד הרישוי ולבדוק אם הרישיונות בתוקף, הוא יכול לגשת אל המוסד לביטוח לאומי לברר אם החייב זכאי לקצבאות או תשלומים כלשהם מהמוסד. הוא יכול לפנות אל הבנקים ולחברות אשראי לברר כמה כסף יש בחשבונות, וגם לפנות אל רשם האגודות השיתופיות, חברת חשמל, רשם החברות והשותפויות, חברות ומוסדות פיננסיים וגופים נוספים.