כדי להגן על נשים שהן קורבנות אלימות במשפחה, ולמנוע פגיעה מידית, איומים והטרדה מאיימת, מוציא בית המשפט צו המרחיק את הבעל או בן הזוג שנוהג באלימות, לקביעות או לפרק זמן מוגבל. הפרת הצו עלולה להביא להגשת כתב אישום ואף למעצרו.

 

צו הגנה למניעת אלימות במשפחה

 

החוק למניעת אלימות במשפחה, מאפשר לבית המשפט להוציא צו הגנה במקרים של אלימות נגד נשים או חשש לאלימות במשפחה. את הצו ניתן להוציא נגד אדם שנהג באלימות בבת זוג או בבן משפחה, ביצע בו עבירת מין או כלא אותו שלא כדין.

 

ניתן להוציא צו על פי סממני התנהגותו של האדם, אם קיים בסיס סביר להניח שהוא עלול להוות סכנה גופנית ממשית, או שהוא עלול לבצע באישה או בבן משפחתו עבירת מין, או כאשר מדובר בהתעללות נפשית ממושכת, שלא מאפשרת לנהל אורח חיים סביר.

 

צו הגנה למניעת אלימות במשפחה אוסר על האדם האלים להיכנס לדירה שבה מתגוררת האישה או להתקרב אליה, גם אם זו הדירה שלו. הצו אוסר עליו להטריד את בת זוגו בכל דרך ובכל מקום, ואוסר עליו לעשות דברים שמונעים ממנה מלהשתמש בנכס, גם אם לאדם האלים ישנה בעלות מסוימת על הנכס.

 

בת הזוג או כל בן משפחה שמעוניין להוציא צו הגנה רשאים לבקש מבית המשפט במסגרת הצו להורות על אמצעים נוספים כמו: מתן ערובה להתנהגות טובה של האדם הפוגע או מתן הוראות בדבר סידורים שונים הנדרשים עקב הצו.

 

הצו תקף עד שלושה חודשים, ובסיום תקופה זו, רשאי בית המשפט להאריכו לתקופה של שנה לפי שיקול דעתו. צו הגנה אינו מוסיף או גורע מהזכות לבקש מבית המשפט במקביל צו למניעת הטרדה מאיימת.

 

צו למניעת הטרדה מאיימת

 

במסגרת החוק למניעת אלימות במשפחה, ניתן להוציא צו למניעת הטרדה מאיימת, גם ללא הגשת תלונה במשטרה ואף ניתן לבקש מבית המשפט צו זמני עד לשבעה ימים במעמד צד אחד, ללא נוכחות המטריד.

 

הצו נועד למנוע הטרדה, בכל דרך שהיא, של אדם בידי אדם אחר. הטרדה יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות מעשה בילוש, מארב או בהתחקות אחר תנועותיו או מעשיו של אחר, או עקב פגיעה בפרטיות בכל דרך אחרת, באיומים על פגיעה, ביצירת קשר בעל פה או בכתב, פגיעה ברכוש, בשם הטוב, בחופש התנועה וכדומה.

 

ניתן להגיש את הבקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת, במקרה שבוצעה הטרדה מאיימת על פי הגדרתה בחוק, ובמקרה שהתנהגות האדם המטריד או המאיים, נותנת יסוד סביר להניח שהוא מהווה סכנה גופנית או ממשית, או שהוא עלול לבצע עבירת מין.

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת

 

הצו אוסר על המטריד ליצור קשר עם המתלונן בעל פה, בכתב, או בכל אמצעי אחר. הצו אוסר על המטריד להימצא במרחק מסוים מדירת מגוריו של המתלונן מרכבו, ממקום עבודתו או ממקום לימודיו, או מכל מקום אחר שהמתלונן נוהג להימצא בו בקביעות. כמו כן, הצו אוסר על המטריד לשאת או להחזיק נשק.

 

זכויות נפגעות אלימות במשפחה

 

נפגעות אלימות במשפחה זכאיות לסיוע מהמדינה בתחומים שונים, כגון: שהייה עם הילדים במקלט לנשים נפגעות אלימות, אבטחה במהלך ביקורן בלשכת הוצאה לפועל, הגנה מיוחדת במקרה של פיטורין או התפטרות מעבודתן, וסיוע כלכלי, לרבות סיוע בשכר דירה לתקופה של עד שלוש שנים ומענק הסתגלות לנשים נפגעות אלימות מטעם משרד הרווחה.