רשם ההוצאה לפועל רשאי לזמן חייב לבירור בלשכה, בחלוף חודש ימים מיום שנשלחה אליו התראה על פי הדרכים הקבועות בחוק, אם החייב לא הסדיר את החוב, או לא עמד בצו התשלומים החודשי, או לא ביצע כל פעולה אחרת, כגון הגשת התנגדות לביצוע שטר או טענת פרעתי.

 

מטרת הבירור היא לבדוק עם החייב מדוע הוא אינו עומד בתשלום החוב, או אינו משתף פעולה עם הרשם בבדיקת יכולתו הכלכלית לפרוע את החוב שבגינו נפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל.

 

סעיף 69יא לחוק הוצאה לפועל קובע כי הרשם יכול לזמן את החייב לבירור, בתנאי שחלפו 30 יום מהמועד שבו הומצאה לחייב אזהרה ורק אם התקיים אחד מהתנאים הבאים: אם החייב לא שילם את החוב במלואו או חלק ממנו, או לא הוכיח את מידת יכולתו הכלכלית לפרוע את החוב, או לא הביא את המידע והמסמכים הדרושים לצורך בחינת יכולתו לפרוע את חובותיו ללא הסבר מנומק.

 

ניתן לזמן את החייב לבירור במקרה שהוא לא צירף לבקשה לצו תשלומים את המסמכים הנחוצים, כמו תלושי משכורת, דפי חשבון בנק וכדומה, או שהוא לא המציא מסמך אחר שנדרש למסור לרשם, ולא מילא אחר צו תשלומים. ההזמנה יכולה להיעשות ביוזמת הרשם או כתוצאה מבקשה שהגיש הזוכה בתיק הוצאה לפועל.

 

הזמנה לבירור נשלחת לחייב על ידי מנהל ההוצאה לפועל, והוא מיידע גם את הזוכה על מועד הדיון. במעמד הבירור הרשם בודק את יכולתו של החייב, והחייב נדרש להציע בפניו דרכים לביצוע פסק הדין, כמו: פריסת החוב לתשלומים או מכירת נכסים, ואף נדרש למלא הצהרה על יכולתו לשאת בתשלום ולחתום על כתב ויתור על סודיות.

 

במסגרת הבירור הרשם יכול לתת או לשנות את צו התשלומים החודשי, לזמן את החייב לחקירת יכולת בנוכחות הזוכה, להכריז על החייב כמוגבל באמצעים, ולהוציא צו להמצאת מסמכים או להתייצבות החייב.

 

הטלת הגבלות על חייב שלא התייצב לבירור

 

אם הרשם זימן את החייב לבירור, אך הוא לא התייצב במועד, או התייצב לבירור ולא מילא אחר ההחלטות והצווים שניתנו במסגרתו ולא ניתן הסבר סביר לאי תשלום החוב, הוא עלול להיחשב כבעל יכולת המשתמט מתשלום חובותיו, וניתן יהיה להטיל עליו הגבלות שונות, כגון: צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלה על קבלה, החזקה או הארכת תוקף של דרכון או תעודת מעבר.

 

כמו כן, ניתן להטיל על חייב משתמט הגבלה מלקבל, להחזיק או לחדש רישיון נהיגה, הגבלה על שימוש בכרטיסי חיוב כמו: כרטיסי אשראי, כרטיסי תשלום הנטענים בסכומי כסף ובנקט, וההגבלה על חשבון בנק כך שהחייב יהיה מנוע מלמשוך שיקים מחשבונותיו הפעילים ואף יהיה חסום בכל הבנקים מלפתוח חשבון חדש.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

הרשם רשאי לפי בקשת הזוכה, להורות בצו הבאה על הבאת החייב לפניו או לפני רשם הוצאה לפועל אחר, בתנאי שחלפו חודשיים מיום שהומצאה לחייב הזמנה לבירור, והחייב הוזהר כי אם לא יתייצב לבירור ניתן יהיה לנקוט נגדו הליכי הבאה.