נפילות ופציעות של ילדים בגילאי הגן הן חלק אינטגרלי מהתפתחות הילדים. ההורים, למרות רצונם להגן על ביטחון הילדים במשך 24 שעות ביממה, אינם יכולים לשמור עליהם בכל רגע ורגע. בכל יום מבלים הילדים שעות ארוכות במסגרות כגון פעוטונים או גנים ציבוריים ופרטיים, ללא השגחה צמודה. במרבית המקרים שבהם נפצעים ילדים במסגרות אלו, מדובר על מכות שטחיות בלבד. אולם לעתים מתרחשות תאונות קשות יותר שבהן נגרמות פציעות חמורות ואף במקרים מסוימים נכות קשה או מוות.


אף על פי שקיים ביטוח חובה לילדים במסגרות חינוכיות כגון גן הילדים או בית הספר, מתברר שההורים, אשר משלמים על הביטוח מדי שנה במסגרת תשלומי החובה, כלל אינם יודעים כי הם זכאים לקבל פיצויים בכל מקרה שהילד נפצע.


מדובר בפוליסת ביטוח תאונות אישיות לילדים, אשר כל ילד בגן הילדים או בבית הספר מבוטח בה במסגרת ביטוח חובה. את פוליסת הביטוח רוכשים מחברות הביטוח הפרטיות, ולכן במקרה של נפילה, החלקה, מעידה וכל פציעה אחרת של הילד יש לתבוע את חברת הביטוח שממנה נרכשה הפוליסה, בסיועו של המוסד החינוכי אשר בו אירעה התאונה.


האם פוליסת הביטוח מכסה רק פציעות שאירעו בגן הילדים?


חשוב לדעת שהביטוח מכסה גם פציעות שאירעו לאחר שעות הפעילות של גן הילדים, לרבות פציעות שמתרחשות בבית או אצל חברים. ישנם מקרים שבהם הילד נפצע כתוצאה מרשלנות, למשל אם נפל על בליטה במדרכה, שבהם ניתן לתבוע הן את חברת הביטוח והן את הגורם האחראי לפגיעה בעקבות רשלנותו, כאשר במקרה של נפילה על המדרכה מדובר ברשות המקומית.


גם אם הילד עצמו אשם בפציעה שקרתה, למשל עקב חוסר זהירות, הדבר אינו פוגע בזכאות לקבל פיצויים מחברת הביטוח. תקרת סכום הפיצויים הניתנים על ידי חברת הביטוח היא קבועה, שלא כמו במקרים של תביעת נזיקין עקב רשלנות.


אילו מקרים אינם מכוסים על ידי פוליסת ביטוח תאונות אישיות לילדים?


אף על פי שפוליסת הביטוח מכסה גם תאונות שאירעו מחוץ לגן הילדים, ישנם מצבים שבהם אין כיסוי ביטוחי בהתאם לפוליסה. למשל, במקרה של פגיעה עקב פעילות טרור או מלחמה, או כתוצאה מרשלנות רפואית.


הביטוח אינו תקף גם בפגיעות עקב תאונות דרכים, לרבות תאונות דרכים בהסעה מאורגנת או בטיולים שנתיים. במקרה של תאונת דרכים, יש לתבוע את הביטוח של הרכב אשר היה מעורב בתאונה. כמו כן, הביטוח אינו כולל מחלות אשר אינן נובעות מנזקים גופניים הכלולים במסגרת הפוליסה.


מהו סכום הפיצוי שאפשר לקבל?


כאשר מגישים תביעה לפיצויים מחברת הביטוח או מכל גורם שאחראי לפציעה עקב רשלנות, יש לצרף חוות דעת רפואית של רופאים בתחום הפציעה לגבי שיעור הנכות. סכום הפיצויים ייקבע בסופו של דבר בהתבסס על אחוזי הנכות שנגרמו לילד.


הפיצוי המרבי שניתן לקבל במסגרת ביטוח תאונות תלמידים הוא קבוע. במקרה של נכות צמיתה בשיעור של 100%, ניתן לקבל עד כ-300 אלף שקלים לכל היותר.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים


לעומת זאת, אם מגישים תביעת נזיקין כנגד הגננת, הרשות המקומית או המוסד החינוכי, אין הגבלה לגבי גובה הפיצויים שניתן לקבל, אך עם זאת יש להוכיח את אחריות הנתבע לגרימת התאונה, דבר שאין צורך להוכיח בתביעת פוליסת הביטוח.


מומלץ לכל ההורים לקרוא לעומד את תנאי פוליסת הביטוח שעליה הם משלמים במסגרת תשלומי החובה, ולדעת מה צריך לעשות במקרה שילדיהם נפצעים בגן הילדים, ברחוב או בחצר הבית.