סעיף 346 לחוק העונשין קובע כי בעילה אסורה בהסכמה היא עבירת מין הכוללת החדרת איבר או חפץ לאיבר המין של אישה, ללא מתן הסכמתה. היעדר הסכמה לא חייב להיות התנגדות פיזית, אלא יכול לבוא לידי ביטוי באמירה, בחוסר שיתוף פעולה ולעתים גם בפאסיביות. 

 

כאשר לקטינה מלאו 14 וטרם מלאו לה 16 שנים, והיא אינה נשואה לבועל, או שמלאו 16 וטרם מלאו לה 18 שנים, והבעילה נעשתה תוך ניצול יחסי תלות מרות, או תוך הבטחת שווא לנישואים - העונש הצפוי המרבי על העבירה הוא חמש שנות מאסר.

 

העונש הצפוי על בעילה אסורה בהסכמה של אישה שמלאו 18 שנים והבעילה נעשתה תוך ניצול מרות ביחסי עבודה או בשירות צבאי, או עקב הבטחת שווא לנישואים, או תוך התחזות של הבועל כפנוי למרות היותו נשוי - הוא שלוש שנות מאסר.

 

בעל מרות לצורך עניין זה נחשב לאדם שיש לו השפעה וסמכות בעבודה או בצבא, גם אם אינו הממונה הישיר של המתלוננת. החוק חל כיום גם על בני זוג, ואם בן הזוג בועל את בת זוגו ללא הסכמתה הוא מבצע אונס, גם כאשר בני הזוג נשואים.

 

בימים אלה מתגבשת עסקת טיעון נגד תא"ל אופק בוכריס, והוסכם בין הצדדים כי הקצין הבכיר שהואשם באונס, מעשי סדום ומעשים מגונים בקצינה וחיילת ששירתו תחתיו, יודה בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה - כדי לחסוך למתלוננות את העדות, ולא ירצה עונש מאסר, אולם יורד בדרגה לדרגת אל"מ.

 

עובדת זרה מתאילנד תפוצה בסך 100 אלף שקלים

 

בית משפט השלום בבאר שבע קיבל לאחרונה את תביעתה של עובדת זרה מתאילנד בגין בעילה תוך ניצול יחסי מרות ביחסי עבודה, והורה למעסיקה לשעבר, לאחר שנידון לעבודות שירות בהליך הפלילי, לפצות אותה בסך של 100,000 שקלים, בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה ממעשיו.

 

על פי עובדות המקרה, התובעת, ילידת 1975, עבדה מאז שנת 2004, אצל הנתבע שהוא בעל משק חקלאי במושב בערבה. לטענתה, החל מיומה הראשון, הבהיר לה הנתבע שחלק מעבודתה בישראל הוא מתן שירותי מין, תוך איום שאם לא תשתף עמו פעולה, הוא יחזיר אותה לתאילנד והיא תאבד את זכותה לעבוד ולהתפרנס בארץ.

 

מנגד טען הנתבע כי מערכת היחסים התנהלה תוך הסכמה מלאה ללא כל ניצול ולתובעת לא נגרם כל נזק. ההליך הפלילי נגדו תחילה הסתיים בהסדר טיעון, אולם לאחר שחזר בו מההודיה וביקש להוכיח את חפותו, התנהל הליך הוכחות שבסופו הורשע בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה.

 

בית משפט השלום בבאר שבע גזר על הנאשם: ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, עשרה חודשי מאסר על תנאי, למשך שלוש שנים; ופיצוי למתלוננת בסך 3,000 שקלים. התובעת פנתה להליך האזרחי והגישה תביעה לפיצויים בגין הנזק הנפשי הרב שנגרם לה.

 

התובעת טענה כי בעקבות ההתרחשויות, נגרמה לה נכות נפשית והדימוי העצמי שלה נפגע. מאז היא מתקשה ליצור קשרים חברתיים וחיה בתחושה קשה שנוצלה והושפלה, וכי כבודה נרמס וחירותה נשללה ממנה. עוד ציינה כי בשל כך הפסידה הזדמנות לצאת לעבודה בחו"ל בשכר גבוה בהרבה מהשכר הממוצע בתאילנד.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית

 

בית המשפט סבר שהכרעת הדין בהליך הפלילי מעידה על המצוקה ועגמת הנפש הרבה שנגרמה לתובעת, על כן למרות שלא צירפה חוות דעת רפואית להוכחת הנזק, קיבל את טענותיה, וחייב את הנתבע לשלם לה פיצויים בסכום של 100,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט בסך 5,000 שקלים ושכר טרחת עורך דין בסך 13,200 שקלים.

 

ת"א 12418-11-11