נגיף ה-HIV הגורם למחלת האיידס, תסמונת הכשל החיסוני הנרכש, התגלה לפני 35 שנים. מדובר במחלה נגיפית חמורה אשר מועברת באמצעות מגע מיני או מגע בנוזלי גוף אחרים כגון דם או רוק, תוקפת את המערכת החיסונית בגוף וגורמת למוות כמעט ודאי. ואולם, לפני 20 שנים פותח טיפול תרופתי יעיל אשר מאפשר לנשאים וחולים להמשיך לחיות לצד המחלה במשך שנים.


היום חיים בארץ כ-7,000 חולי איידס וכ-9,000 נשאים. אמנם הטיפול בקוקטייל הביא להארכת תוחלת החיים של חולים ונשאים, אך חולים עדיין נפטרים כתוצאה מהמחלה, ונשאים עלולים לסבול ממגוון תחלואות רפואיות כתוצאה מההידבקות בנגיף, כגון מחלות כליה או כבד, אוסטאופורוזיס וגידולים שונים.


גם היום, רבים מהם סובלים מיחס מפלה בטיפולים רפואיים ובמקומות העבודה. בישראל קיימים מספר חוקים שנחקקו במטרה להגן על זכויותיהם של חולי האיידס ומעניקים להם הטבות שונות בשל מחלתם.


זכויות נשאי וחולי איידס ליחס שווה בעבודה ולטיפול רפואי ללא אפליה


חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו מגנים על זכותם של נשאים וחולים לקבל יחס שאינו שוויוני או מפלה בשל מחלתם, בכל מקום. למשל, אסור להפלות תלמיד בבית הספר בשל היותו נשא איידס, ולמנוע ממנו מלהשתתף בפעילויות במוסד החינוכי.


כמו כן, חוק חופש העיסוק וחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסרים על אפליית נשאים וחולים במקום העבודה, ומאפשרים לחולים שהופלו לרעה על ידי המעסיק לתבוע אותו בבתי הדין לעבודה.


נשאי HIV וחולי איידס אף זכאים לקבל טיפול רפואי שוויוני כמו חולים אחרים, ומבלי להתמודד עם יחס מפלה מצד מטופלים אחרים או מצד הצוות הרפואי. הם זכאים להתאשפז בבית החולים בכל מחלקה וחל איסור על אשפוזם בבידוד. רופאים ומטפלים מחויבים לטפל בחולי איידס ואינם רשאים לסרב לטפל בהם. עליהם להתייחס לחולים כמו לכל מטופל אחר ולשמור על פרטיותם.


החוק אוסר על סימון מיוחד של בדיקות ומסמכים רפואיים של חולי איידס או נשאים, על יחס מפלה ברשימה לניתוח או על דרישה לבצע בדיקת איידס מצד הצוות הרפואי לצורך הגנה על הרופאים. בכל מקרה של יחס מפלה, החולים יכולים להגיש תלונה במשרד הבריאות או בוועדת האתיקה.


האם חלה סודיות רפואית על חולי איידס?


כל נשא או חולה זכאי לסודיות רפואית. כלומר, אסור לחשוף את זהותם ויש לשמור על זכותם להישאר בעילום שם. בפסקי דין בנושא נקבע כי החולים עצמם אחראים לדווח על מצבם במקרים המתאימים ולא אף גורם אחר.


מבחינת חובת החולים והנשאים ליידע אחרים על מצבם, לפי הפסיקה עליהם ליידע את הפרטנרים שלהם בכל מקרה של מגע מיני מזדמן שנעשה ללא אמצעי הגנה, אולם כאשר נעשה שימוש באמצעי הגנה הם אינן מחויבים ליידע במצבם.


כאשר מדובר בבן זוג קבוע, על הנשאים לספר לבני זוגם על מצבם. כאשר בן הזוג אינו מודע למצבו של הנשא או החולה, וקיימת סכנה לבריאותו שלו, שירותי הרפואה רשאים לדווח לו על המצב. אולם לפני כן עליהם לקיים דיון עם החולה בוועדה אתיקה, שבמסגרתה יוכל להציג את טענותיו.


כאשר נשא או חולה איידס מקבל טיפול שאינו כולל מגע בנוזלי גוף כמו רוק או דם, הוא אינו מחויב לדווח על מחלתו.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות


לחולי ונשאי איידס יש זכויות גם במוסד לביטוח לאומי. אם מצבם הבריאותי מתדרדר כתוצאה מהמחלה, הם זכאים לקבל קצבת נכות כללית בהתאם לחומרת המצב, וזאת כאשר מצבם אינו מאפשר להם להמשיך לעבוד.