עבירות סמים, ובפרט שימוש עצמי בסמים קלים, החזקת חשיש או מריחואנה, החזקת כלי עישון כמו באנג וכן גידול עציץ קנאביס, הן מהעבירות השכיחות ביותר בישראל אשר מבוצעות גם על ידי אזרחים נורמטיביים ללא רקע פלילי או התנהגות עבריינית.


הענישה בגין עבירות סמים תלויה בחומרת העבירה. חרף העובדה שהחוק אינו מבחין בין סמים קלים לקשים, בתי המשפט מבצעים את ההבחנה ואינם מענישים בחומרה יתרה אנשים שמעדו בפעם הראשונה או שהחזיקו סמים לצריכה עצמית בלבד, אך עם זאת כל עבירות הסמים מהוות עבירה פלילית לכל דבר ועניין.


כלומר, במרבית המקרים שבהם אדם נחקר במשטרה בגין שימוש בסמים וכמובן במקרים שבהם מוגש נגדו כתב אישום, גם אם לא חמור, הוא יחזיק ברישום משטרתי או ברישום פלילי שילוו אותו במשך החיים, וישליכו על תחומים שונים בחייו כגון נסיעה לחו"ל או קבלה לעבודות מסוימות באופן שלילי. מה ההבדל בין רישום משטרתי לרישום פלילי בגין עבירות סמים ואיך ניתן למחוק אותם?


מחיקת רישום פלילי במשטרה: מתי ניתן למחוק רישום פלילי ללא הרשעה?


תיק פלילי במשטרה נפתח לכל אדם שנחקר על ידי המשטרה בחשד שביצע עבירה פלילית או שהוגשה נגדו תלונה פלילית. התיק המשטרתי נפתח עוד בשלב החשד, כלומר לפני שהתגבשו המסקנות האם החשד מבוסס ויש להגיש נגד החשוד כתב אישום, והוא כולל בעיקר את הפרטים אודות שלבי החקירה וההליכים השונים שמנהלת המשטרה בעניינו של החשוד. כמו כן התיק יכול לכלול הליכים משפטיים והרשעות, אולם הוא נועד בעיקר לפעילותה הפנימית של המשטרה.


אם החשוד הופך לנאשם, כלומר התבססו די ראיות כדי להגיש נגדו כתב אישום, המשטרה תפתח בעניינו רישום נוסף על התיק הפלילי. זהו הרישום הפלילי, שבמסגרתו מפורטים בין היתר צווים שהוצאו כנגד הנאשם על ידי בית המשפט, הרשעות פליליות והעונשים שניתנו בגינן, חנינות, קביעת מסוגלותו של הנאשם לעמוד לדין ועוד.


רק לרשויות אכיפת החוק, גופי ביטחון וכדומה יש גישה למרשם המשטרתי, ועל כן השפעתו על המשך החיים אינה משמעותית במרבית המקרים. עם זאת, התיק המשטרתי עלול לפגוע בסיכויים להתקבל לתפקידים ביטחוניים או להצטרף לשורות אכיפת החוק, וכן להשפיע על היחס שיתקבל מהמשטרה במקרה של חקירה עתידית.


לעומת זאת, לגופים רבים יותר ניתנת גישה אל הרישום הפלילי של אדם, מכיוון שהרשעה פלילית מונעת אפשרות תעסוקה במספר תחומים כגון בגופים ממשלתיים או בעריכת דין. מעסיקים בתחומים אלו רשאים לקבל לידיהם את הגיליון הפלילי של כל אדם המבקש לעבוד עבורם.


למרות זאת חשוב לדעת שלמרבית המעסיקים אין סמכות לצפות במרשם הפלילי של עובדים פוטנציאליים, אסור להם לדרוש לצפות ברישום הפלילי של מבקשי עבודה, ודרישה מצד מעסיקים לקבל תעודת יושר מהווה במקרים רבים עבירה על החוק.


מחיקת רישום פלילי אחרי שבע שנים באופן אוטומטי, או הגשת בקשה למחיקת הרישום


ישנן שתי אפשרויות למחוק את הרישום הפלילי: הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה או מחיקה שתתבצע באופן אוטומטי בתום תקופת ההתיישנות. למעשה, לכל עבירה פלילית חלה תקופת התיישנות בהתאם לסוג העבירה. לדוגמה, תקופת ההתיישנות על גידול או ייצור סמים היא עשר שנים. לעומת זאת, החזקת סמים לצריכה עצמית היא עבירה שתקופת ההתיישנות בגינה היא חמש שנים.


האפשרות השנייה היא הגשת בקשה לנשיא המדינה, אשר מוסמך לקצר את תקופת ההתיישנות בגין העבירה.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


לעומת זאת, אפשר לגרום למחיקת הרישום המשטרתי אך ורק במקרה שהתיק נסגר מחוסר אשמה, והחשוד נוקה לחלוטין מחשדות. על כן, אם התיק במשטרה נסגר עקב חוסר עניין לציבור או חוסר ראיות, כדאי להגיש בקשה למחיקת הרישום המשטרתי.