הסכם ממון הוא הסכם חוזי לכל דבר ועניין הנערך בין בני זוג, במטרה לקבוע את הנושאים הכספיים הקשורים במערכת היחסים שלהם. במסגרת הסכם ממון ניתן להסדיר גם נושאים רבים אחרים הקשורים בזוגיות ובתרחיש העתידי שבו היא תסתיים, גם אם התרחיש לא יקרה ובני הזוג ימשיכו לחיות באושר ועושר עד עצם היום הזה.


הסכם הממון נועד ליצור ודאות לגבי המצב המשפטי והכספי של כל אחד מבני הזוג במקרה של פרידה, ובין היתר ניתן לקבוע במסגרתו הפרדה רכושית מוחלטת בין בני הזוג, את אופן חלוקת הממון בפרידה או בגירושין, וכן נושאים הקשורים בילדים המשותפים כגון קביעת דמי מזונות, אופן חינוכם, משמורת על הילדים וכדומה.


סעיף 2 בחוק יחסי ממון קובע כי יש להביא לאישור ברשות המוסמכת כל הסכם ממון שנערך על ידי בני זוג אשר עתידים להתחתן או שכבר נישאו. הסעיף ממשיך וקובע כי כאשר מדובר בבני זוג יהודים שנישאו, הם יכולים לאשר את ההסכם בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, ואילו בני זוג לפני הנישואין יכולים לאמת את החוזה גם על ידי נוטריון או לאשרו אצל רושם הנישואין.


רק לאחר אישור הסכם הממון בבית המשפט או על ידי נוטריון, הוא ייחשב לבעל תוקף משפטי מחייב, בדיוק כמו פסק דין. לאחר מכן, כל תיקון או שינוי בהסכם יחייבו אישור מחדש של הערכאה המשפטית, וניתן יהיה לאשרו רק בהסכמת שני הצדדים.


כיצד מאשרים הסכם ממון לפני הנישואין ולאחר החתונה?


בני זוג יכולים לערוך הסכם ממון גם אם הם לא נשואים אך מתכננים להתחתן בעתיד. הסכם זה מכונה גם הסכם קדם נישואין או הסכם טרום נישואין. את ההסכם ניתן להביא לאישור אצל רושם הנישואין, בבית הדין הרבני, בבית המשפט לענייני משפחה וכן אצל נוטריון.


לאחר החתונה, הזוג הנשוי יכול לאשר את ההסכם רק בבית הדין הדתי או בבית המשפט לענייני משפחה. לא מדובר רק בהליך פורמלי אלא באישור מהותי הנותן להסכם הממון את תוקפו.


מהי מטרתו של תהליך אישור הסכם הממון? בראש ובראשונה נועד הליך האישור להבטיח ולוודא כי ההסכם נערך בהסכמתם החופשית של בני הזוג, לפי רצונם ומתוך הבנה של שניהם על מה חתמו.


האם יש ההבדל בין אישור הסכם ממון על ידי נוטריון או אישור הסכם ממון בבית המשפט?


כאשר מאשרים הסכם ממון אצל נוטריון בעצם מבצעים אימות של ההסכם, אולם עדיין לא יינתן לו תוקף משפטי של פסק דין באופן זה. הדרך לאישור ההסכם באופן של פסק דין היא רק באמצעות אישורו בבית המשפט או בבית הדין הרבני.


ניתן לקבל תוקף מחייב להסכם הממון בכל הנוגע לענייני הרכוש וחלוקתו באמצעות אימות ההסכם אצל נוטריון, אולם כדי שיינתן תוקף מחייב לענייני המשפחה השונים כגון קביעת המזונות והמשמורת במסגרת ההסכם, יש להביאו לאישור בבית הדין או בבית המשפט.


אישור הסכם ממון בין ידועים בציבור


שלא כמו בני זוג לפני או אחרי נישואין, בני זוג ידועים בציבור שאינם מתכוונים להינשא אינם מחויבים להביא את הסכם הממון שערכו ביניהם לאישור בפני רשות מוסמכת. ההסכם ביניהם יהיה תקף גם מבלי שיאושר על ידי ערכאה משפטית.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון


עם זאת, גם לידועים בציבור מומלץ להביא לאישור את הסכם הממון, מכיוון שאם ייאלצו לדון בו בבית המשפט ביום מן הימים, בית המשפט יבחן היטב את עקרונות ההסכם, את הגינותו ואת תקינותו.