למרבה הצער, תאונות אימונים או במהלך פעילות מבצעית של הצבא מתרחשות מדי שנה, וגורמות לפציעות חיילים ואף למוות. רק בשנת 2016 התרחשו שתי תאונות אימונים קשות: תאונת אימונים חמורה בבסיס צאלים הובילה למותו של קצין צה"ל ולפציעתו של חייל אחר, ותאונה בבסיס אימונים בדרום גרמה לפציעה קשה של חייל שריון.


תאונות אימונים הן נושא רגיש. צה"ל משקיע מאמצים בניסיונות למנוע את התאונה הבאה, ובד בבד חוקר תאונות אימונים או פעילויות מבצעיות אשר במסגרתן נפצעו או נהרגו חיילים, ובוחן מה גרם לתאונה והאם חלה רשלנות של הצוות הפיקודי אשר הובילה לתוצאות הטרגיות.


כל חייל ואיש שירות הביטחון אשר נפגע במהלך שירותו או כתוצאה מהשירות, זכאי להגיש תביעה נגד אגף השיקום במשרד הביטחון לצורך קבלת פיצויים וזכויות נוספות. תביעה נגד קצין התגמולים עקב נזקי גוף דומה במהותה לתביעה שמגישים למוסד לביטוח לאומי לצורך קבלת קצבת נכות, אולם במקרים רבים, הגמלה שאפשר לקבל ממשרד הביטחון משתלמת יותר.


חוק הנכים (תגמולים ושיקום) קובע את זכאותם של חיילים ואנשי כוחות הביטחון לקבל הכרה בנכותם על ידי משרד הביטחון, במקרים שבהם חלו או נפצעו במסגרת השירות הצבאי או כתוצאה ממנו. את הבקשה להכרה בנכות ניתן להגיש בתוך שלוש שנים ממועד השחרור.


הסיבה הראשית לתביעות נגד משרד הביטחון בגין נזקי גוף היא לצורך קבלת מימון לטיפולים רפואיים והמשך קבלת הטיפולים על ידי משרד הביטחון. כמו כן ניתן לקבל פיצויים כספיים בגין הפציעה או קצבה חודשית, וכן זכויות נוספות המוענקות לנכי צה"ל


מהם השלבים בהליך התביעה מול קצין התגמולים?


תחילה ממגישים את התביעה לאגף השיקום, ולאחר מכן יבדוק מומחה רפואי מטעם אגף השיקום את החייל שנפצע. אם הרופא מגיע למסקנה כי קיים קשר בין הפגיעה לבין השירות הצבאי, כאשר במקרה של תאונת אימונים הקשר ברור, ועדה רפואית תבחן את מצבו של החייל לצורך קביעת שיעורי נכותו.


חייל שמעוניין לערער על שיעור הנכות שנקבע לו, יכול להגיש ערעור על קביעת הוועדה הרפואית אשר ייבחן על ידי ועדה רפואית עליונה.
אם התביעה לאגף השיקום נדחית, ניתן לערער על ההחלטה בוועדת ערעורים לנכי צה"ל בבית משפט השלום. הערעור ייבחן על ידי שופט, נציג לשכת עורכי הדין ורופא. גם אם ערעור זה נדחה יש אפשרות להגיש ערעור אל בית המשפט המחוזי.


תביעה נוספת בגין החמרת המצב הרפואי


חייל שהוכר על ידי אגף השיקום ומקבל תגמולים חודשיים בגין נכותו, זכאי להגיש תביעה נוספת אם בעתיד מצבו הרפואי יחמיר. תביעה זו ניתן להגיש אף אם חלפו שנים רבות לאחר ההכרה בפגיעה על ידי משרד הביטחון. ועדה רפואית תבחן את התובע מחדש ותקבע האם מצבו הרפואי התדרדר או לא.


באילו מקרים ניתן להגיש תביעה נגד צה"ל עקב נזקי גוף?


הזכאות להגשת תביעה חלה לא רק בגין פציעה עקב תאונת אימונים, אלא במגוון מקרים נוספים. כל חייל בשירות הסדיר או בשירות קבע זכאי לתבוע את קצין התגמולים לצורך הכרה במחלה או בפציעה שנגרמו עקב או במהלך שירותו.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים


הנכות עלולה להיגרם עקב מחלה, פציעה פיזית או פגיעה נפשית, פציעה בתאונת אימונים, פליטת כדור, שבר מאמץ, פגיעה בשמיעה בעקבות ירי, פגיעות בעמוד השדרה, בברכיים ובקרסוליים כתוצאה מאימונים קשים או משא כבד, מחלות עור, תסמונת פוסט טראומתית ועוד, כל עוד הנזקים נגרמו במהלך השירות הצבאי או כתוצאה ממנו.