סעיף 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים) קובע כי אדם המשתמש במתקן בזק באופן שיש בו כדי לפגוע, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה או להרגיז שלא כדין, מבצע עבירה פלילית וצפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

 

האיסור על הטרדה באמצעות מתקן בזק, נובע ממקרים רבים של הטרדות באמצעות מכשירים אלקטרוניים, בעיקר על רקע מערכות יחסים אובססיביות, כאשר צד אחד מתקשה לקבל את סיום הקשר. החוק נועד לשמור על הערכים החברתיים של הגנה על שלוות נפשו של הפרט, תחושת הביטחון והימנעות מפרקטיקה של איומים כלפי הזולת.

 

לשון החוק מתייחסת למתקן בזק, אולם העבירה אינה מוגבלת לטלפונים או למכשירים של חברת בזק ויכולה להתבצע גם באמצעות מכשירים סלולריים ומחשבים, בדרך של שליחת הודעות קוליות, מסרונים, מיילים או התכתבויות שונות.

 

כדי להרשיע חשוד בעבירה של הטרדה באמצעות מתקן בזק, יש להוכיח כי נעשה שימוש תכוף ובלתי סביר באמצעי התקשורת לצורך העברת מסרים פוגעניים, או שהתכנים ניחנו באופי פוגעני ומסוכן. העונש המרבי על הטרדה באמצעות מתקן בזק, הוא שלוש שנות מאסר, אולם בפועל העונש משתנה בהתאם לחומרת המקרה ולנסיבותיו האישיות של הנאשם, אשר קשורות ואינן קשורות בביצוע העבירה.

 

התקשר לאקסית מעל 100 פעמים ביום

 

הנאשם, גרוש כבן 53, הטריד את בת זוגו לשעבר בשיחות טלפון רבות ואף הגיע לביתה ולמקום עבודתה בזמן שהיו פרודים. במהלך חודש ימים, הנאשם התקשר עשרות פעמים לאורך כל שעות היום והלילה, על רקע חוסר יכולתו לקבל את סיום הקשר, ועקב כך הוגשו נגדו 17 כתבי אישום בגין הטרדה באמצעות מתקן בזק ופגיעה בפרטיות.

 

בית משפט השלום ברמלה גזר על הנאשם בשבוע שעבר (יום ג') צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 200 שעות, שלושה חודשי מאסר על תנאי, פיצוי בסך 1,000 שקלים למתלוננת וצו מבחן למשך שנה.

 

על פי עובדות כתב האישום, הנאשם, אב לשני ילדים בוגרים, מתגורר בגפו ועובד כאינסטלטור, ניהל מערכת יחסים עם המתלוננת במשך חודשים ספורים. בעקבות משבר אמון השניים נפרדו וחזרו ושוב נפרדו, מה שגרם לטענת הנאשם לביצוע העבירות.

 

במהלך חודש ינואר 2015, הנאשם התקשר אל המתלוננת משעות הבוקר ועד הלילה, בעשרות הזדמנויות, ולעיתים מעל 100 פעמים בתוך מספר שעות. באחת ההזדמנויות שלח לה מסרון שבו כתב כי הוא אוהב אותה ונמצא בבית חולים בניתוח, כי יש לו כאב לב בגללה והוא עומד למות, ואף הגיע אל ביתה ואל מקום עבודתה ופנה אליה כדי לשוחח עמה.

 

במסגרת הסדר טיעון, הנאשם הודה והורשע בכתב האישום המתוקן ונשלח לקבלת תסקיר שירות מבחן. המאשימה ציינה כי לחובתו הרשעה קודמת בעבירה דומה אשר התיישנה, שבגינה ריצה בעבר ארבעה חודשי עבודות שירות, ועתרה לעונש של חמישה חודשי עבודות שירות לצד עונשים נלווים.

 

מנגד טענה ההגנה כי הנאשם הביע חרטה על מעשיו, הודה בכתב אישום מתוקן וחסך מזמנו של בית המשפט. עוד ציינה כי כל האירועים פסקו לחלוטין לאחר שהוגשה תלונה ומאז לא חזרו על עצמם, על כן עתרה לענישה צופה פני עתיד, על פי המלצת תסקיר שירות המבחן. 

 

יש לך שאלה?

פורום צו הרחקה הגנה במקרי הטרדה מאיימת

 

בסופו של דבר בית המשפט התחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם, בהבעת החרטה ובכך שהוא מפרנס את שני ילדיו, וסבר כי עונש לריצוי בעבודות שירות עלול לפגוע בכלכלת הבית, על כן גזר צו של"צ לצד עונשים נוספים, וקבע כי עליו לפצות את המתלוננת בסך של 1,000 שקלים.


ת"פ 50248-10-15