לאחרונה אושר תיקון בחוק הביטוח הלאומי הקובע חובת הפרשה לפנסיה עבור עצמאים העובדים בעסק פרטי, לראשונה בישראל. לפי חוק פנסיה חובה לעצמאים, בתמורה להעברת כספי החיסכון לקופות הגמל, יזכו העצמאים להפחתת התשלומים שעליהם להעביר לביטוח לאומי.

 

את הכספים שיפרישו הם יוכלו למשוך כשיפרשו לפנסיה או יסגרו את העסק, אם כי משרד האוצר הבהיר כי מדובר ברשת ביטחון עבור העצמאים ולא בדמי אבטלה כפי שאפשר לקבל, לדוגמה, לאחר פיטורין מעבודה כשכיר.


מאז שנת 2008 שבה אושר צו הרחבה המחייב הפרשת כספים לקרן פנסיה עבור כל עובד שכיר, ציבור העצמאים נותר ללא מענה וללא ביטחון פנסיוני לעתיד. לעומת העובדים השכירים אשר מעסיקם דואג להפריש עבורם את החיסכון הפנסיוני והם למעשה לא נדרשים לעשות דבר, העובדים העצמאים צריכים לדאוג בעצמם לפתיחת קרן פנסיה מתאימה, ולהחליט כמה כספים להעביר לה מדי חודש על חשבון קבלת הכסף באופן מידי.


מסיבות אלו עצמאים רבים כלל לא פתחו קופות גמל ודאגו לחיסכון פנסיוני שיהווה עבורם רשת ביטחון במקרים שונים, וזאת מלבד פרישה לגמלאות כגון סגירת העסק, אובדן כושר עבודה וכדומה. אולם לא ניתן להפריש בחשיבות העצומה שמהווה החיסכון הפנסיוני דווקא אצל העוסקים העצמאים.


מהן הטבות המס שיינתנו לעוסקים העצמאים שיפתחו קרן פנסיה?


לאור העובדה שעצמאים מפרישים שיעורים נמוכים לפנסיה או אינם מפרישים כספים כלל, ומאחר שללא ספק גם עובדים עצמאיים יזדקקו ביום מן הימים לקבלת כספים מהחיסכון הפנסיוני, החוק החדש מחייב את העוסקים העצמאים להתחיל ולצבור כספים לפנסיה.


שיעור ההפרשה יהיה 4.45% עבור חלק ההפרשה שאינו גבוה ממחצית השכר הממוצע המשק, ו-12.25% על יתרת הכספים מעבר לשכר הממוצע. השיעור הכולל של סך ההפרשות לא יהיה גבוה מ-8.5% מהשכר הממוצע.


העצמאים ייהנו מהטבות שמעניק להם החוק החדש, כגון תשלום דמי ביטוח לאומי בשיעור נמוך של 2.87% על הרכיב שאינו גבוה מ-60% השכר הממוצע במשק, כאשר השיעור הקודם עמד על 6.72%. עם זאת, עבור הרכיב הגבוה מ-60% מהשכר הממוצע, דמי הביטוח יעלו לשיעור של 12.85%.


שיעור הטבות המס לזיכוי עצמאים יעלה מ-5% ל-5.5%, ואילו שיעור הזכאות לקבל הטבות מס עבור חיסכון בקרן פנסיה יעלה ל-16.5% משיעור ההכנסה המזכה.


ב"מצב אבטלה", כלומר בכל מקרה של סגירת העסק או פרישה, יוכלו העצמאים למשוך כספים מקרן הפנסיה בשיעור של שליש מהיתרה הצבורה מבלי לשלם מס, או לחלופין למשוך כספים עד תקרה בסך של כ-12 אלף שקלים, ללא הגבלה על מספר המשיכות מרכיב האבטלה בקופת הפנסיה.


אילו עוסקים עצמאים חייבים לחסוך לפנסיה בהתאם לחוק החדש?


החובה להתחיל לחסוך לפנסיה החל משנת 2017 חלה על עצמאים המשתכרים יותר מחצי השכר הממוצע במשק, אשר נכון לשנת 2016 עומד על סך של כ-9,500 שקלים. מדובר על עוסקים מעל גיל 21 ומתחת לגיל פרישה, אשר מנהלים את עסקם במשך תקופה העולה על שנתיים.


בכל חודש על העצמאים המרוויחים יותר מהשכר הממוצע להפריש 10%, או 20% מההפרש בין השכר ובין השכר הממוצע, וזאת במקרה של עצמאים המשתכרים פחות מהשכר הממוצע.


מעבר להטבות המס והרווח על כספי החיסכון הפנסיוני, קרן הפנסיה תכסה גם מצבים ביטוחיים כגון פטירה או אובדן כושר עבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה


עצמאי שלא יתחיל להפריש כספים לפנסיה ולמעשה יפר בכך את החוק, צפוי לסנקציות כספיות. רשות המסים תשלח התראה מדי שנה לאותם עוסקים שלא יחסכו לפנסיה ובסמכותה להטיל עליהם קנס כספי בסכום של 500 שקלים.