צו עיקול בהוצאה לפועל ניתן במטרה להפעיל לחץ על החייב כדי שיסדיר במהרה את תשלום חובותיו, תוך הגבלת השימוש ברכושו. במקרה שהחייב לא משלם את החוב בתוך פרק זמן קצוב, ניתן למכור את הרכוש שעוקל, ולהשתמש בכספים שיתקבלו ממכירתו לצורך פירעון החוב.

 

לאחר פתיחת תיק בלשכת הוצאה לפועל, הזוכה נדרש להמציא אזהרה לחייב ולהחתימו על אישור מסירה. אם בחלוף 30 ימים ממועד המצאת האזהרה, החייב לא שילם את החוב ולא ביצע כל פעולה אחרת, כמו בקשה לחקירת יכולת או התנגדות לפתיחת התיק, רשאי הזוכה לנקוט בהליכים שונים נגד החייב במסגרת הליכי הגבייה של הוצאה לפועל, אשר מטרתם לקדם את פירעון החוב הפסוק לידי הזכאי.

 

אחד ההליכים הנפוצים הוא עיקול מיטלטלין ברישום מביתו של החייב. בדרך זו הזוכה יכול לעקל חפצים בעלי ערך מבית החייב או השייכים לחייב לצורך מכירתם בהוצאה לפועל. עיקול מיטלטלין ברישום הוא הליך מקדים לעיקול בפועל. לאחר עריכת עיקול ברישום, אם החייב עדיין לא פועל להסדיר את חובו, הזוכה רשאי לבקש את הוצאת המיטלטלין המעוקלים לצורך מכירתם.

 

במסגרת צו עיקול רשאי מנהל לשכת הוצאה לפועל להיכנס לכל מקום שבו נמצאים הנכסים של החייב, שאינם דירה או מקרקעין אחרים, כדי לעקל אותם. עיקול מיטלטלין יכול להתבצע באמצעות הוצאת הרכוש מהבית או מהעסק על ידי מעקלים, או באמצעות השארתו במקום הימצאו וסגירתו במנעול, או הפרדתו מרכוש אחר שאינו מעוקל.

 

עיקול מיטלטלין ברישום הוא מהלך שבמסגרתו מגיעים פקידים מטעם הוצאה לפועל לביתו של החייב ומבצעים רישום של החפצים. כאשר מדובר בנכסים שהעברתם טעונה רישום, כמו רכב, ניתן לבצע את העיקול באמצעות רישום, כדי למנוע מהחייב למכור או להעביר את הבעלות של אותם נכסים לאדם אחר.

 

לאחר השלמת הרישום חל איסור מוחלט על הוצאת המיטלטלין מהבית. אם בתוך שבעה ימים מיום הרישום, החייב לא הסדיר את חובו, רשאי הזוכה לבקש להוציא את החפצים המעוקלים ולמכור אותם. כאשר מדובר בנכסים שעשויים להתקלקל, רשאי רשם ההוצאה לפועל לצוות על מכירתם באופן מידי.

 

כיצד ניתן לבטל עיקול מיטלטלין ברישום?

 

החייב רשאי להגיש בקשה מנומקת לרשם הוצאה לפועל לביטול צו עיקול שהוטל על מיטלטליו. הבקשה יכולה להיות מבוססת על נימוקים המסבירים את חשיבותם של החפצים המעוקלים לצורך מחייתו או לצורך החזרת החוב.

 

לדוגמה: כאשר עוקל רכב המשמש לפרנסת החייב, יכול החייב לבקש לבטל את העיקול כדי שיוכל להמשיך להתפרנס ולהחזיר את החוב בתיק ההוצאה לפועל. כמו כן, במקרה שעוקלה מכונה המשמשת ליצירת הכנסה, כמו מכונה חקלאית או מכונה במפעל, רשאי החייב לטעון כי ללא המכונה תיפגע יכולתו להתפרנס ולקבל שכר שממנו הוא יוכל גם להסדיר את החוב.

 

יש לך שאלה?

פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ

 

בעת הגשת הבקשה לביטול העיקול, רשאי החייב לטעון כי נפלו פגמים בהליך קבלת בקשת העיקול, שבגינם הזוכה לא עמד בתנאים הנדרשים כדי לקבל את בקשתו, כמו במקרה של בקשה שניתנה במעמד צד אחד בלבד, או ללא הגשת תצהיר המוכיח כי קיים יסוד סביר שאי מתן העיקול עלול להכביד על יכולתו לפרוע את החוב.