בשנת 2008 נחקק החוק לעידוד וקידום נשים בעבודה, ותקנותיו אושרו בשנת 2013 בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר. החוק מציע תמריצים למעסיקים במגזר הפרטי עבור העסקת נשים, באמצעות מתן מענקים ואותות הכרה ציבוריים, בדגש על עידוד העסקת נשים מקבוצות אוכלוסייה המתקשות להשתלב במעגל העבודה, או ששיעור השתתפותן בשוק נמוך במיוחד.

 

החוק חוקק מתוך ההכרה במציאות שאותה נשים עובדות מכירות היטב. מטרתו המוצהרת של החוק היא להביא לשינוי התרבות העסקית ולטפח מודעות ציבורית, כדי לעודד את שילובן וקידומן של נשים בעבודה וכן לעודד התאמתם של מקומות עבודה לנשים ולהורות.

 

בשוק העבודה ישנן תופעות שונות של אפליית נשים. סקרי שכר מלמדים, כי תלושי השכר של עובד ועובדת במשרות זהות שונים, כך ששכרה של העובדת נמוך מזה של העובד. נשים רבות אשר שואפות לקדם את הקריירה שלהן מוצאות עצמן נתקלות בתקרת הזכוכית. מצב זה גורם לכך שבארגונים שונים, ככל שעולים במעלה ההיררכיה הארגונית, שיעור הנשים הולך ויורד באופן ניכר. החוק לעידוד של שילוב וקידום של נשים מנסה לשנות את מצב הדברים הקיים, באמצעות תמרוץ מעבידים אשר משלבים ומקדמים נשים בעסקיהם.

 

לפי החוק, שילוב וקידום נשים במקום העבודה כולל מתן עדיפות לקידום נשים לדרגות בכירות ועמדות ניהול, שילובן וקידומן של נשים מקבוצות אוכלוסיה המתקשות להשתלב במקומות עבודה וכן שיפור תנאי ההעסקה והיקף ההעסקה של נשים. מדובר ברשימה לא סגורה ועל כן כל פעולה של מעביד המשלבת ומקדמת נשים במקום העבודה עשויה להיחשב לצורך החוק.

 

התאמת מקומות עבודה לנשים כוללת התאמה לנשים ולהורות של מקום העבודה: התאמה של דרישות התפקיד, של שעות העבודה, נהלי העבודה, הכשרות בעבודה ועוד. גם כאן לא מדובר ברשימה סגורה. דוגמה להתאמת מקום העבודה לנשים ולהורות עשויה להיות הקמת חדר הנקה או פעוטון במקום העבודה. התאמה של שעות העבודה והדרישות עשויה להיות קביעת ישיבות חשובות בשעות הבוקר ולא בשעות הערב המאוחרות, דבר שיאפשר לאמהות להשתתף בישיבות.

 

הענקת מענקים ואותות הכרה למעסיקים

 

החוק לעידוד של שילוב וקידום של נשים מתמרץ מעבידים לקדם ולשלב נשים במקום העבודה באמצעות הענקת מענקים ואותות הכרה אחת לשנה. מענקים ואותות הכרה אלו ניתנים למעסיקים במגזר הפרטי, אשר הוכיחו כי שילבו וקידמו בפועל נשים בעבודה וכי פעלו לשיפור התאמת מקום העבודה לנשים, בהתאם לאמות המידה שיקבע שר התמ"ת. מעביד רשאי להגיש בקשה למענק או לאות הכרה וכן השר רשאי להמליץ למעביד להגיש בקשה שכזו.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון

 

אמות המידה לבחירת המעבידים אשר יוענקו להם מענקים ואותות הכרה לפי החוק נקבעות כאמור על ידי שר התמ"ת, על פי ייעוץ המועצה הציבורית לשילוב וקידום נשים בעבודה ובאישור הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת. החוק הקים את המועצה הציבורית לשילוב וקידום נשים בעבודה, כאשר תפקיד המועצה הוא לייעץ לשר התמ"ת בנוגע לקביעת אמות המידה להענקת מענקים ואותות ההכרה למעבידים. תפקידיה הנוספים הם לייעץ בעניין פיתוח ועריכת מחקרים ותכניות לבחינת דרכים לשילובן וקידומן של נשים בעבודה וכן לייעץ למעסיקים בנוגע לאותן דרכים.