הדיור הציבורי מציע פתרונות דיור לאוכלוסיות שאין ביכולתן לרכוש או לשכור דירה בשוק הפרטי. החוק מאפשר לדיירים שגרו בנכסי הדיור הציבורי בשכירות, לרכוש בתנאים מסוימים את הדירות בהנחה משמעותית מטעם המדינה.

 

הזכאות לדיור ציבורי נקבעת בהתאם לקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון, ומיועדת לזכאים השרויים במצוקה כלכלית ותפקודית שאין להם זכויות כלשהן בדירה או בחלק מדירה. הזכאים יכולים להיות: זוגות נשואים עם שלושה ילדים ומעלה, משפחות חד הורית בעלות שלושה ילדים לפחות, נכים בכיסאות גלגלים, מקבלי קצבת נכות כללית ומקבלי קצבת נכות לנפגעי עבודה מביטוח לאומי, עולים חדשים וקשישים.

 

זוגות נשואים המעוניינים לרכוש דירה בדיור הציבורי צריכים לעמוד בתנאים הבאים: הם תושבי ישראל שאינם עולים חדשים, הם חסרי דירה אשר צברו 1,400 נקודות או יותר לפי שיטת הניקוד לדיור ציבורי, והם הורים לשלושה ילדים ויותר, כאשר לפחות ילד הוא רווק וחסר דירה עד גיל 21 שנתמך על ידי הוריו.

 

כיצד מחושבת שיטת הניקוד לדיור ציבורי?

 

שיטת הניקוד לדיור ציבורי מביאה בחשבון את משך זמן הנישואין, מספר הילדים במשפחה ומספר האחים והאחיות שהם תושבי ישראל. על פי שיטה זו משפחות המתגוררות באזור א' הכולל את רוב היישובים באזור המרכז בין הקריות לבאר שבע זכאיות ל- 1,500 נקודות ויותר, גם אם הניקוד שצברו היה נמוך מזה. כמו כן, משפחות שאחד מבני המשפחה סובל מנכות זכאיות לתוספת של 200 נקודות.

 

תנאי נוסף לרכישת דירה בדיור ציבורי הוא שהכנסתם הכוללת של בני הזוג אינה יכולה לעבור את ההכנסה המזכה, כאשר ההכנסה המזכה המקסימלית לפי הוראות משרד הבינוי והשיכון, נכון לסוף שנת 2016, היא סך של 6,033 שקלים בחודש, וההורים ממצים את כושר ההשתכרות שלהם.

 

כלומר, בני הזוג מקבלים הבטחת הכנסה במשך שנתיים רצופות ומעלה, או מתקיימים משכר עבודה או מכל הכנסה אחרת, ובנוסף מקבלים השלמת הכנסה במשך לפחות שנתיים, או שלאחד מבני הזוג נקבעה דרגת אי כושר השתכרות יציבה בשיעור של לפחות 75%, והוא זכאי לקצבת נכות הכוללת תוספת תלויים למשפחה, או שלשניהם נקבעה דרגת אי כושר השתכרות יציבה בשיעור של 75% ומעלה.

 

חוק הדיור הציבורי מאפשר לזוגות נשואים העומדים בכל התנאים של משרד הבינוי והשיכון, ובתנאי שלא היו בבעלותם דירה או מקרקעין אחרים שהשווי שלהם עולה על 350,000 שקלים, לרכוש את הדירה הציבורית שבה הם מתגוררים בשכירות תוך קבלת הנחה משמעותית. על פי התקנות, בני זוג המתגוררים בפועל בשיכון הציבורי חמש שנים ומעלה, זכאים לרכוש את הדירה במחיר מופחת ולהפוך לבעלי הנכס. תוקף הזכאות לדיור ציבורי הוא שנתיים, והזכאים מקבלים שתי הצעות לרכישת דירה.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה

 

לאחר הוצאת תעודת הזכאות, בני הזוג נכנסים לרשימת ההמתנה ומקבלים את הדירה בהתאם למספר הדירות הפנויות באזור המגורים המבוקש. מחיר הדירה הציבורית נקבע בהתאם למחירי השוק חופשי על פי קביעת שמאי ובניכוי מענק בסיסי ומענק לפי ותק מותנה מהמדינה, כך שככל שבני הזוג התגוררו יותר שנים בנכס, כך ההנחה שלהם תהיה גדולה יותר.