המונח "פסילה מנהלית" מתייחס לשלילת רישיון נהיגה על ידי קצין משטרה לפרק זמן מוגדר, לנהג אשר חשוד כי ביצע עבירת תנועה הנחשבת חמורה, וזאת עוד לפני שהחלו הליכים משפטיים כנגדו. סמכותו של קצין המשטרה לשלול את הרישיון לפרק זמן מוגדר קבועה בפקודת התעבורה, ומאפשרת לו להחליט על שלילה מנהלית בגין עבירות תנועה כגון עקיפה מסוכנת, גרימת תאונת דרכים עם נזק, עבירות מהירות מופרזת ועוד.


חשוב להדגיש כי פסילת רישיון מנהלית לא באה במקום העונש אשר יוטל בסופו של דבר על הנהג אם יורשע במעשים המיוחסים לו, אלא נועדה להרחיק נהגים מהכביש כאשר יש חשש שנהיגתם מסוכנת. לנהג שרישיונו נפסל על ידי קצין משטרה בפסילה מנהלית חל איסור לנהוג בדיוק כמו נהג שרישיונו נפסל בבית משפט לתעבורה, ואם יפר את הצו המנהלי הוא עלול להיענש בחומרה.


רק קצין משטרה בדרגת פקח או בדרגה גבוהה יותר מוסמך לבצע פסילת רישיון מנהלית. שוטר תנועה בדרגה נמוכה יותר רשאי להחרים רישיון נהיגה אם הבחין כי הנהג ביצע עבירת תנועה חמורה, ולתת לו אישור תנועה זמני לפרק זמן מוגבל עד שיבוצע לו שימוע במשטרה. את השימוע מוסמך לערוך רק קצין משטרה, ובמסגרתו ניתנת הזדמנות לנהג החשוד להציג את טיעוניו. אי הגעה לשימוע מהווה עילה לפסילת הרישיון באופן אוטומטי על ידי קצין המשטרה.


בין חודש לשלושה חודשים: מהן התקופות המוגדרות לפסילת רישיון מנהלית?


פרקי הזמן שבהם נפסל הרישיון בפסילה מנהלית יכולים לנוע בין 30 יום ל-90 יום, תלוי בסוג העבירה ובחומרתה, ובהתאם למה שנקבע בעניין בפקודת התעבורה. במקרה שניתן דוח תנועה, קצין המשטרה מוסמך לשלול את הרישיון לפי פירוט רשימת העבירות בתקנות התעבורה.


שלילה מנהלית של חודש ימים תחול בגין עבירות תנועה הנחשבות קלות באופן יחסי, אשר לא נגרמו בעקבותיהן נזקים לרכוש או לגוף.


בין היתר, פסילה ל-30 יום תינתן בגין עקיפה מסוכנת על קו הפרדה רצוף, אי ציות לתמרור זכות קדימה או תמרור עצור, עקיפה בדרך לא פנויה, נהיגה באופן המסכן את עוברי הדרך, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, חריגה ממהירות הנהיגה המותרת, אי מתן אפשרות להולך רגל להשלים חציית כביש על מעבר חציה באופן בטוח, אי עצירה לקראת חציית מסילת ברזל בזמן שהמחסום כבר התחיל לרדת או לעלות, שינוע חומרים מסוכנים בניגוד לחוק ונהיגה עם מטען במשקל העולה על המשקל המותר ביותר מ-25%.


פסילה מנהלית ל-60 ימים תתבצע בעקבות תאונת דרכים, ללא הגבלה לגבי אופן העבירה שהובילה לתאונה, וגם אם אין נפגעים כתוצאה מהתאונה, כל עוד נגרמו נזקי רכוש או נזקי גוף שאינם חמורים, וקצין המשטרה השתכנע כי קיימות די ראיות להעמדת הנהג לדין בגין אחריותו לגרימת תאונת הדרכים.


שלילת רישיון מנהלית ל-90 ימים תחול במקרה של תאונת דרכים קטלנית אשר גרמה לפגיעות בנפש, במקרה שקצין המשטרה השתכנע כי ישנן ראיות מוצקות אשר יובילו להגשת כתב אישום.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


קצין המשטרה רשאי להחליט לפסול את הרישיון לתקופות קצרות יותר בהתאם לשיקול דעתו, כל עוד לא מדובר בפסילה ל-90 יום בגין מעורבות בתאונת דרכים קטלנית.