הסמל אלאור אזריה הורשע אתמול (יום ד') בהריגת המחבל במהלך הפיגוע בחברון בחודש מרץ 2016, כאשר ירה למוות במחבל מנוטרל בחברון. ובנוסף בית הדין הצבאי בקריה הרשיעו בעבירת התנהגות שאינה הולמת, לפי סעיף 130 לחוק השיפוט הצבאי, שדינה שנת מאסר. 

 

בית הדין הכריע פה אחד כי הירי בראשו של המחבל המנוטרל, בשל פציעת חברו ליחידה של הנאשם, תוך מודעות לכך שהירי יגרום למותו של המחבל, ובזמן היות הנאשם משמש כחובש פלוגתי בדרגות סמל, מקיים את יסודות העבירה של התנהגות שאינה הולמת.

 

עבירת התנהגות שאינה הולמת בצבא, מהווה הפרת חובות של שמירה על טוהר המידות ונורמות התנהגות ראויות, של חייל כלפי חיילים אחרים, כלפי מפקדיו, כלפי הצבא ותדמיתו וכלפי כלל אזרחי המדינה. המונח "לנהוג באופן הולם" הוא מונח ערכי, המותיר מקום נרחב לפרשנות, ואף העבירה אינה מוגדרת בחוק השיפוט הצבאי באופן חד משמעי, מכיוון שהיא עשויה להשתנות בהתאם לתנאי הזמן והנסיבות. 

 

סעיף 130 לחוק קובע כי חייל בדרגת סמל או בדרגה גבוהה מזו שהתנהג באופן שאינו הולם את דרגתו או את עמדתו בצבא, צפוי לעונש של שנת מאסר בפועל, וככל שדרגתו ומעמדו של החייל גבוהים יותר, כך תידרש מממנו התנהגות ברמה ערכית ומוסרית גבוהה יותר.

 

עבירת התנהגות שאינה הולמת בצה"ל נועדה להגן על החוסן המוסרי והערכי של הצבא וחייליו. העבירה נחשבת לחמורה אם המעשה או המחדל שבוצע פסול מהבחינה המוסרית וממיט קלון על מבצע העבירה, או כאשר מדובר במעשה היורד לשפל המדרגה מבחינה אנושית או צבאית, או אם ההתנהגות מטילה כתם על הנאשם כמפקד או כאזרח.

 

העבירה יכולה לבוא לידי ביטוי גם במקרים של התנהגות פאסיבית או אי נקיטת עמדה של חייל או קצין במצב שבו מחובתם לעשות כן מתוקף דרגתם ומעמדם, ואולם המציאות הביטחונית, מאלצת לעתים את החיילים והמפקדים להתמודד עם משימות קשות ועם אתגרים מבצעיים יום-יומיים ואף להפעיל כוח לצורך עמידה במשימות.

 

הנאשם עשה שימוש בכוח מעבר לנדרש

 

עם זאת, חל איסור מוחלט להפעיל כוח מעבר לנדרש אשר יחטא לערכי צה"ל, לרבות ערך טוהר הנשק. חוק השיפוט הצבאי קובע כי החייל ישתמש בנשקו ובכוחו לביצוע המשימה בלבד, אך ורק במידה הנדרשת לכך, וישמור על צלם אנוש גם בעת לחימה. עוד קובע החוק כי אסור לחייל להשתמש בנשק ובכוח כדי לפגוע בבני אדם שאינם לוחמים ובשבויים, ועליו לעשות כל שביכולתו למנוע פגיעה בחייהם, בגופם, בכבודם וברכושם.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי

 

על פי הכרעת הדין, הנאשם, אלאור אזריה, עשה שימוש בכוח מעבר לנדרש בעת שירה במחבל, ונקבע כי מעשיו נוגדים את ערכי הצבא ומערערים את חוסנו ואינם מתיישבים עם התנהגות המצופה ממפקד, על כן הורשע בעבירת התנהגות שאינה הולמת.

 

עבירת ההתנהגות שאינה הולמת מתייחסת גם למעמדו ולתפקידו של הנאשם בשירות הצבאי, אשר שירת כחובש פלוגתי ובתפקידו היה הדרג הצבאי הרפואי הבכיר בזירה, לכן היה הגורם המוסמך להחליט מיהו הפצוע הקשה ביותר בזירה ולקבוע את סדר הטיפול בהתאם, ובסיטואציה זו קיים ניגוד קוטבי בין תפקידו לטפל ולהציל חיים, לבין נטילת החיים.