במדינת ישראל, רק זוגות שנישאו בחתונה ברבנות לפי ההלכה הדתית או בחתונה אזרחית בחו"ל ונרשמו במשרד הפנים, מוכרים כבני זוג נשואים. בני זוג שנישאו בטקסים אחרים או שהחליטו לחיות יחד כזוג, לנהל משק בית משותף ואף לגדל ביחד ילדים מבלי להתחתן, אינם נחשבים לזוגות נשואים אלא מוגדרים כידועים בציבור. להגדרה זו ישנן השלכות משפטיות וכלכליות, מכיוון שלא תמיד בני זוג הנחשבים ידועים בציבור יקבלו יחס זהה לזוגות נשואים ברשויות המדינה כגון ביטוח לאומי או מס הכנסה.


בתי המשפט קבעו תנאים להכרה בידועים בציבור. לפי הקריטריונים, מדובר בבני זוג שמתגוררים באותו בית ומקיימים משק בית משותף, גם אם מדובר במספר חודשים בלבד ואף אם לא ערכו ביניהם הסכם ממון, הסכם חיים משותפים, הסכם הורות או כל חוזה אחר שבא להסדיר את חובותיהם וזכויותיהם מבחינת משמורת על הילדים או חלוקת הרכוש המשותף. מבחינת מס הכנסה וחוקי המס, קיים הבדל מסוים בין ידועים וציבור וזוגות נשואים.


האם חוקי המס מבחינים בין זוג נשוי לבני זוג ידועים בציבור?


פקודת מס הכנסה המסדירה את מכלול החובות והזכויות בכל הנוגע לחישוב, דיווח ותשלום מסים, קובעת בסעיף 37 כי תושב ישראלי אשר מכלכל גם את בן זוגו זכאי לקבל נקודת זיכוי ממס. הפקודה אף מגדירה מיהו "בן זוג", וקובעת כי מדובר באדם שהתחתן ומקיים משק בית משותף עם בן הזוג אשר נישא לו.


במילים אחרות, כדי לקבל נקודת זיכוי במס הכנסה עבור בן זוג שאינו עובד, צריך לעמוד בשני תנאים: התנאי הראשון קובע כי בני הזוג צריכים להיות נשואים, בין שבנישואים אורתודוקסיים או בנישואים אזרחיים המוכרים על ידי המדינה, והתנאי השני מחייב את בני הזוג להתגורר יחדיו לצורך הזכאות לנקודת הזיכוי. ידועים בציבור אינם עונים לתנאי הראשון ועל כן אינם נחשבים לבני זוג מבחינת הפקודה.


כמו כן קובעת פקודת מס הכנסה כי בני זוג נשואים אשר מתגוררים בנפרד, כאשר יש להם ילדים משותפים אשר חיים אצל אחד מהם, ייחשבו למשפחה חד הורית ויזכו להטבות ונקודות זיכוי על פי הגדרה זו. כלומר, ידועים בציבור אינם מוגדרים כמשפחה חד הורית לפי הגדרה זו.


מהם היתרונות הכלכליים לבני זוג ידועים בציבור המגולמים במס הכנסה?


ההבדלים בין זוגות ידועים בציבור לזוגות נשואים מבחינת חוקי המס, דווקא יכולים להוות יתרון עבור הזוגות אשר מוגדרים כידועים בציבור. מאחר שפקודת מס הכנסה מתייחסת רק לבני זוג נשואים ומחייבת אותם להגיש דיווחים משותפים על הכנסות התא המשפחתי, גם אם הם עובדים באותו העסק, ידועים בציבור יכולים לשלם פחות מס משום שהם מגישים דוחות באופן נפרד לרשויות מס הכנסה.


מלבד זאת, ידועה בציבור שהיא אם לילדים יכולה לקבל נקודות זיכוי מס נוספות היות שהיא מוגדרת כרווקה עם ילדים ברשויות מס הכנסה. גם אבות שהם ידועים בציבור זכאים לקבל תוספת של נקודות זיכוי עבור הילדים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות ידועים בציבור והורות משותפת


זכויותיהם של ידועים בציבור מוכרות לא רק בביטוח לאומי ובמס הכנסה, אלא גם בתחומים רבים נוספים. הם זכאים להשתתף בהגרלות מחיר למשתכן כמו זוגות נשואים ואף לקבל תנאי משכנתא זהים, יש להם זכויות המעוגנות בחוק הירושה בכל הנוגע לקבלת ירושה, זכויות פנסיוניות ופיצויים של בן הזוג כאילו היו זוג נשוי, ואף יכולים ליהנות מפטור ממס שבח פעמיים בתקופה של ארבע שנים במכירת בית, בניגוד לזוגות נשואים הזכאים לפטור אחד ממס שבח בתקופה של ארבע שנים.