חיפוש משטרתי על גופו או בבגדיו ובתיקיו של אדם חשוד יכול להתבצע אך ורק כאשר לשוטרים יש חשד סביר כי החשוד מחזיק סמים או כלי נשק, ראיות לכך שהיה מעורב בביצוע עבירה או כאשר החשוד נמצא במעצר. באופן עקרוני, ביצוע חיפוש מבלי שקיים יסוד סביר לחשד, מהווה חיפוש בלתי חוקי.


החוק קובע תנאים מחמירים לביצוע חיפוש חיצוני על ידי שוטרים, והם מחויבים להסביר לחשוד מדוע הם מבקשים לבצע חיפוש ולקבל את הסכמתו לכך, וזאת בשל זכויות האדם הבסיסיות לפרטיות וצנעת הפרט. מסיבה זו במקרים מסוימים החשוד זכאי לסרב לעריכת החיפוש, ובמקרים אחרים גם אם נתן הסכמתו, השוטרים אינם רשאים לבצע חיפוש על גופו או בכליו.


החוק מבחין בין חיפוש על הגוף, חיפוש חיצוני וחיפוש פנימי, וקובע כללים ברורים לגבי כל אחד מהמצבים לגבי הסמכות לבצע חיפוש והזכות לסרב לו.


מהם התנאים לביצוע חיפוש על הגוף או חיפוש חיצוני, ובאילו מקרים החשוד רשאי לסרב?


כל שוטר מוסמך לבצע חיפוש על הגוף ובבגדיו של החשוד אם התעורר חשדו כי הוא נושא סמים או ראיות מפלילות. חיפוש חיצוני כבר מהווה פגיעה בזכותו של החשוד לפרטיות, מאחר שהוא כולל גזירת ציפורניים, חיפוש חזותי על גוף עירום ואף סמכות לצלמו, לקיחת דגימות רוק, שיער או שתן ועוד.


על כן, לא ניתן לבצע חיפוש חיצוני בגין עבירות קלות המסווגות כעבירות "חטא", כגון עבירות חניה או השחתת רכוש ציבורי, אלא רק בגין עבירות חמורות יותר המסווגות כעבירות "עוון" או "פשע", למשל צריכה עצמית של סמים, גניבה, שוד או סחר בסמים, ורק אם השוטר סבור כי ימצא בכליו של החשוד ראיות ממשיות לעבירה או למעורבות בפלילים.


כמו כן, כדי לבצע חיפוש חיצוני השוטר מחויב להסביר לחשוד את משמעות החיפוש ולקבל את הסכמתו, לערוך את החיפוש תוך שמירה מקסימלית על פרטיותו וכבודו של החשוד, ולבצע את החיפוש על ידי שוטר מאותו המין של החשוד.


מה קורה אם החשוד מסרב לעבור חיפוש חיצוני?


כפי שאפשר לראות, לא חייבים להסכים לחיפוש חיצוני. במצב כזה, ניתן לבצע חיפוש בכוח רק לאחר קבלת אישור בכתב על ידי קצין משטרה בדרגת רב פקד או בדרגה גבוהה יותר, וזאת כל עוד הקצין משוכנע שהחיפוש לא יפגע בבריאותו של החשוד. במקרה של חשש בריאותי, ניתן יהיה לבצע חיפוש בכוח רק לאחר קבלת אישור רופא.


כמו כן, החשוד זכאי להשמיע את טיעוניו לגבי אי הסכמתו לבדיקה, וקצין המשטרה חייב להאזין לטיעונים. הקצין יכול לקבל את הטענות ולאשר את אי ביצוע החיפוש. במקרה של דחיית הטענות על ידי קצין המשטרה, הוא מחויב להסביר לחשוד כי המשטרה יכולה לערוך את החיפוש תוך שימוש בכוח סביר. סירוב של חשוד לעבור חיפוש חיצוני עלול לחזק את טענות התביעה אם יועמד לדין, אך אם סירב לחיפוש ונערך לו חיפוש בכוח, לעצם הסירוב לא יהיה משקל כנגדו בהמשך ההליכים המשפטיים.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


לא ניתן לבצע חיפוש בכוח באדם בעל מוגבלויות, בקטין או במי שלא נחשד בביצוע עבירה, והדבר ייחשב חיפוש לא חוקי. חשוב להיות מודעים לתנאים לביצוע חיפוש על ידי המשטרה, ולזכויות החשוד לסרב לכך, מכיוון שלעתים סירוב לחיפוש עלול לפגוע בחשוד אך בפעמים אחרות להועיל לו.