למרות הניסיונות שמבצעת המדינה לעצור את המגמה, מחירי הדיור בישראל ממשיכים לעלות עוד ועוד, כאשר רק בשנה האחרונה עלו המחירים בשיעורים משמעותיים. ככל שמחירי הדירות גבוהים יותר, כך פוחת הסיכוי לרכוש דירה חדשה מבלי להזדקק להלוואת משכנתא מהבנק.


לא כולם מכירים את המושג "משכנתא משלימה", אך למעשה היא רלוונטית עבור רוכשי דירות פוטנציאליים רבים. זוהי למעשה הלוואה שמקבלים מהבנק לצורך השלמת הלוואת המשכנתא המוטבת אשר ניתנת לזכאים על ידי משרד השיכון והבינוי.


משכנתת הזכאות היא הלוואה בתנאי ריבית נמוכים ומשתלמים הניתנת למי שעומד בתנאים שנקבעו על ידי משרד השיכון כזכאים לסיוע כספי לרכישת דירה, אשר ניתן לממשה בבנקים. ואולם, מאחר שבדרך כלל, למרות הלוואת הזכאות עדיין יש צורך בהלוואה נוספת מהבנק כדי לרכוש את הבית, הזכאים יכולים לקבל משכנתא משלימה ולזכות במימון הנוסף שאותו הם צריכים לצורך רכישת הנכס.


מי זכאי לקבל הלוואה משלימה למשכנתא?


תוכנית המשכנתא המוטבת לזכאים של משרד השיכון נועדה להעניק סיוע על ידי המדינה לאזרחים ללא דירה בבעלותם שאינם מצליחים לקבל משכנתא מהבנק לרכישת דירה, מכיוון שאינם עומדים בתנאים לקבלת ההלוואה מהבנקים.


אך כאמור, גם האנשים אשר עומדים בתנאים לקבלת משכנתא לזכאים נדרשים להוציא סכומים נוספים באמצעות משכנתא משלימה, הון עצמי או שניהם, כדי שיוכלו לרכוש את דירתם. הבנקים מציבים תנאים לקבלת המשכנתא המשלימה, כגון הון עצמי מינימלי, רמת הכנסות קבועה ובשיעור מספק ועוד. המשכנתא המשלימה נפרדת לחלוטין מהלוואת המשכנתא שמקבלים מהמדינה, וניתן לקבל אותה במגוון מסלולים כגון ריבית משתנה או קבועה, הצמדה לפריים או למדד המחירים ועוד.


כדי לקבל את הסיוע הכספי מהמדינה ולזכות בהלוואת משכנתא בריבית שנתית בשיעור נמוך וכן הקלות נוספות, יש לעמוד בתנאי הזכאות, כאשר שיעור ההטבה ייקבע לפי קריטריונים כגון השירות הצבאי, המצב המשפחתי, גיל, מספר הילדים וכדומה.


יש להגיש בקשה למשרד השיכון ולקבל תעודת זכאות, אשר בה מפורטים שיעורי הזכאות. עם תעודה זו ניגשים לבנקים אשר נותנים לזכאים את ההלוואה בתנאים המועדפים. מכיוון שבפועל מקבלים את הלוואת הזכאות בבנק, אף על פי שהמדינה היא זו שמעניקה את ההטבה, ניתן לקבל באותו בנק גם את המשכנתא המשלימה, במקרה הצורך.


מהי הפרוצדורה לקבלת הלוואה משלימה לדירה?


מי שנזקק למימון נוסף לצורך רכישת הנכס שבו הוא מעוניין לאחר שקיבל את משכנתת הזכאות מהמדינה, מאחר שעדיין אין לו את ההון העצמי הדרוש, יכול לבקש מהבנק הלוואה נוספת או משלימה.


כל מי שקיבל סיוע ממשרד השיכון לרכישת דירתו ועומד בתנאים שהציב הבנק, כגון הון עצמי מינימלי ויכולת החזר מספקת, זכאי לקבל משכנתא משלימה. למעשה, גם אנשים שאינם זכאים לקבל הלוואת משכנתא ממשרד השיכון, לדוגמה אנשים שכבר יש בבעלותם דירת מגורים, עדיין זכאים לקבל משכנתא מהבנק כל עוד הם עומדים בתנאים שהציב הבנק.

 

יש לך שאלה?

פורום משכנתא


חשוב להבין שהמשכנתא הניתנת לזכאים והמשכנתא המשלימה הן שתי הלוואות שונות. כלומר, ייתכן שהתנאים לקבלת ההלוואות או לתקופת ההחזר החודשי יהיו שונים. כך למעשה ניתן לפזר סיכונים ולבחור בין מסלולי משכנתא רבים ומגוונים, בד בבד עם קבלת התנאים המוטבים של משכנתת הזכאות הניתנת מטעם משרד השיכון והבינוי.