בתחילת חודש ספטמבר 2013, נכנסה לתוקף הרפורמה החדשה בהליך פשיטת רגל. מטרת הרפורמה היא לאפשר לחייב המצוי בקשיים כלכליים להשתקם ולפתוח דף חדש בחייו, ללא חובות וללא נכסים, בתוך זמן קצר יחסית.

 

הרפורמה החדשה מגבילה בזמן את הליך פשיטת לארבע שנים וחצי, כאשר שיתוף פעולה מלא מצד החייב וגילוי כל המידע על הרכוש שבבעלותו יקדם את קבלת צו ההפטר אשר יביא למחיקת חובותיו בתקופה קצרה יותר.

 

הליך פשיטת רגל נועד לגבש תכנית לפירעון חלקי של החובות בהתאם ליכולתו הכלכלית של החייב במהלך תקופה קצובה. החייב רשאי להגיש בקשת פשיטת רגל לכונס רשמי. כאשר חובותיו גבוהים מסכום של - 17,308 שקלים ולאחר קבלת התייחסות הכונס הרשמי, עליו להגיש את בקשתו לבית המשפט המחוזי.

 

לאחר הכרזת חייב כפושט רגל מוטלות עליו הגבלות שונות, במטרה לפקח על הוצאותיו והכנסותיו ולמנוע ממנו ליצור חובות נוספים. במסגרת ההליך הופך החייב ללקוח מוגבל בבנק, הוא אינו רשאי לעשות שימוש בכרטיסי חיוב ובכרטיסי אשראי, לא יכול לייסד תאגיד או להיות בעל עניין בתאגיד ללא אישור בית המשפט, ואינו רשאי לעסוק במקצועות מסוימים כמו תיווך מקרקעין, עריכת דין, ייעוץ פנסיוני וכדומה.

 

חייב שפתח בהליך פשיטת רגל ביוזמתו ואינו מעוניין להמשיך בו בעקבות ההגבלות שהוטלו עליו, בשל החדירה לפרטיות, אי עמידה בצו תשלומים חודשיים או מכל סיבה אחרת, רשאי לחזור מהבקשה רק באישור בית המשפט. לאחר דיון בנושא עם הצדדים ובעלי התפקידים, יכול בית המשפט לבטל את ההכרזה ולבטל את ההגבלות שהוטלו על החייב במסגרת ההליך.

 

משמעות ביטול הליך פשיטת רגל היא החזרת החובות למצבם בטרם פתיחתו. כך שחייב שהיה מצוי בהליכי הוצאה לפועל ישוב להתמודד עם חובותיו בהוצאה לפועל לאחר ביטול הליכי פשיטת רגל. במקרה שהחייב קיבל אישור לחזור בו לפני שניתן צו כינוס נכסים, הוא רשאי בתוך שישה חודשים, לפנות לכונס הרשמי ולקבל החזר חלקי של הפיקדון שהפקיד לטובת קופת הכינוס.

 

ביטול עקב אי עמידה בהתחייבויות

 

בית המשפט רשאי לבטל את ההכרזה אם סבר כי החייב ניצל לרעה את ההליך, אם אינו עומד בהתחייבויותיו או מקיים אותן באופן חלקי, או אם נכח שהחייב הגיש את הבקשה רק כדי לדחות הליכי גבייה של הוצאה לפועל, או כאשר החובות נוצרו בחוסר תום לב בעקבות ניהול עסק כושל, או בעקבות אי עמידה בצו תשלומים חודשיים. ניתן לבטל את ההכרזה גם אם בית המשפט סבר שהחייב לא היה צריך להיות מוכרז כפושט רגל או אם הוכיח שחובותיו נפרעו במלואם.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

ביטול עקב פשרה עם הנושים

 

לאחר מתן צו כינוס, הנושים רשאים להחליט על קבלת הצעת פשרה או הסדר לפירעון החובות המגיעים. פשרה זו המכונה הסדר נושים, מונחת לפתחו של בית המשפט כדי לקבל את אישורו. אם בית המשפט אישר את ההסדר, בסמכותו לבטל את ההכרזה על החייב כפושט רגל. במקרים שבהם בית המשפט אינו מקנה את נכסי החייב לנושים, הם יוחזרו לבעלות החייב לאחר ששילם את סכום הפשרה.