אחד היתרונות המרכזיים של הליכי פשיטת רגל, הוא שלאחר שהוגשה בקשה לפתוח בהליכים, וניתן צו כינוס, הנושים אינם רשאים לדפוק על דלתות ביתו של החייב ולנקוט נגדו הליכי גבייה אגרסיביים מטעם לשכת הוצאה לפועל, המפרים את שגרת חייו ומונעים ממנו לנהל אורח חיים תקין.

 

על פי פקודת פשיטת רגל, במסגרת הליכי פשיטת הרגל, עם מתן צו כינוס נכסים, מורה בית המשפט על עיכוב כל ההליכים המתנהלים נגד החייב, כמו: הגשת תביעה, הליכי הוצאה לפועל, ואמצעי אחר על פי הדין המתנהל נגד החייב. בנסיבות מיוחדות רשאי בית המשפט לעכב הליכים גם טרם מתן צו כינוס, כדי להשהות הליכי הוצאה לפועל, או לעכב תביעה משפטית שמתנהלת נגדו.

 

סעיף 20(א) לפקודת פשיטת רגל קובע כי לאחר שניתן צו כינוס ישמש הכונס הרשמי ככונס נכסי החייב, והחל משלב זה, הנושים אינם רשאים לפתוח בתובענה או בהליכים משפטיים אחרים נגד החייב, אלא ברשות ובתנאים שיקבע בית המשפט.

 

ההליכים מעוכבים עד שיתברר אם ניתן להגיע לפשרה או להסדר עם הנושים, או אם החייב יוכרז כפושט רגל. לפיכך הנושים לא יכולים לגבות את החוב בעצמם, או לפתוח בהליכים משפטיים או הליכי הוצאה לפועל נגד החייב ללא אישור בית המשפט.

 

כל עוד הליך פשיטת הרגל מתקיים, כל ההליכים המשפטיים מופסקים או מושהים. עם זאת, הליכים לא כספיים שאינם קשורים לחובות החייב, לא מושפעים מצו הכינוס, ויכולים להמשיך כסדרם, כמו הליך משפטי בבית משפט לענייני משפחה לקביעת משמורת על ילדיו של פושט רגל.

 

צו עיכוב הליכים אינו תקף כלפי הליכים משפטיים אשר צו הפטר לא חל עליהם, כמו חוב מזונות, קנסות וחוב שנוצר במרמה. ואף בית המשפט אינו מורה על עיכוב הליכים נגד נושים מובטחים או בעלי משכנתא, וזאת נגד הניסיונות להפעיל את תרופותיהם המשפטיות על בסיס הערובה שבידם.

 

עיכוב הליכים לפני צו כינוס

 

סעיף 22 לפקודת פשיטת רגל, קובע כי בית המשפט רשאי לעכב כל הליך משפטי המתנהל נגד החייב גם לפני שניתן צו כינוס. לשם כך החייב או הנושים רשאים להגיש בקשה נפרדת לעיכוב הליכים, במקרים שבהם קיימת דחיפות מידית, כמו בעת הגשת תביעה משפטית כספית.

 

את הבקשה לעיכוב הליכים טרם מתן צו כינוס נכסים יש להגיש לבית המשפט המחוזי שדן בהליך פשיטת רגל. בית המשפט רשאי לתת צו לעיכוב הליכים על פי שיקול דעתו, או על פי בקשת החייב או הנושים.

 

בית המשפט יכול לאשר את הבקשה לפני שניתן צו כינוס, כך שתקופת צו עיכוב ההליכים לא תעלה על 45 ימים. במידה והחייב יעמוד בתנאים שהציב בית המשפט, צו עיכוב ההליכים יישאר בתוקף. אם לא יעמוד בתנאים, הצו יפקע. בנוסף ניתן להגיש בקשה לעיכוב הליכים בבית משפט אחר, שאינו דן בפשיטת הרגל, אולם במצב זה עיכוב ההליכים ישפיע רק על ההליכים המתנהלים בבית המשפט שהורה על עיכוב ההליכים.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

במקרה שהבקשה נדחתה, החייב יכול לפנות לבית המשפט העליון להגיש ערעור על צו עיכוב הליכים שניתן על ידי בית המשפט שדן בפשיטת רגל בתוך 45 ימים. על עיכוב הליכים שניתן על ידי בית משפט אחר ניתן לערער בהתאם לסדר הדין הרלוונטי שמתנהל לאותו בית משפט.