עם השנים, יותר ויותר זוגות מחליטים להתגרש לאחר תקופת נישואין קצרה, אפילו לפני גיל 30, ועוד לפני שהביאו לעולם ביחד ילדים משותפים. תופעת המתגרשים הצעירים אשר מפרקים את התא המשפחתי בלי ילדים משותפים הולכת וגדלה משנה לשנה. מלבד תופעה זאת, לעתים בני זוג מחליטים להיפרד משום שאינם מצליחים להביא ביחד ילדים לעולם, ממגוון סיבות. אי הצלחה להעמיד דור המשך מהווה עילת גירושין מוכרת בהלכה היהודית.


בכל מקרה שבו מחליטים לפרק את החבילה, הדרך המומלצת ביותר היא להגיע להסכמות משותפות ולחתום על הסכם גירושין שיכלול את ההסכמות הללו, מבלי שהנושאים החשובים לכל אחד מבני הזוג, כלומר הנושאים הרכושיים, הכספיים והאישיים, יוכרעו בהליכים משפטיים בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה.


אילו נושאים עיקריים צריך לכלול בהסכם גירושין כאשר לזוג המתגרש אין ילדים משותפים?


גירושין בדרך של הסדרת ההסכמות בין בני הזוג באמצעות הסכם גירושין, בין של זוגות עם ילדים ובין של זוגות ללא ילדים משותפים, היא הדרך הפשוטה והמהירה ביותר לסיים את שלבי הפרידה ולהמשיך הלאה בחיים.


בהסכם הגירושין יש להסדיר נושאים הקשורים בפרידה, ומאחר שזוגות ללא ילדים אינם צריכים להכריע בסוגיות הנוגעות לילדים כגון דמי מזונות ילדים, משמורת וזמני שהות, הסכם הגירושין יהיה פשוט וקצר יותר, ויכלול בעיקר סוגיות כגון מזונות אישה, תשלום כתובה, איזון משאבים וחלוקת רכוש.


במרבית המקרים, הסכמי גירושין כוללים גם את התחייבותם של הצדדים להסדיר את מתן הגט, וזאת מכיוון שהגט יכול לשמש כלי משפטי להשגת יתרון במשא ומתן הקשור לגירושין על פני הצד השני. הסיבה לכך פשוטה: לא ניתן לסיים את הליך הגירושין בישראל ללא גט.


בעניין זה, מומלץ להסדיר את מתן הגט במועד קרוב ככל האפשר לאחר שעורכים את הסכם הגירושין. חשוב לדעת כי גם אם ההסכם כולל התחייבות להסדיר את הגט, הוא אינו מחייב את הסדרת הגט בפועל במקרה שאחד הצדדים משנה את דעתו או מתחרט.


כיצד מחלקים את הרכוש המשותף, ואיך יחולק רכוש שנצבר עוד לפני הנישואין?


כאשר מדובר בהסכם גירושין בלי ילדים משותפים, הנושא העיקרי שיש להסדיר הוא חלוקת הרכוש, אשר יכול לכלול מיטלטלין, דירות מגורים, חשבונות בנק, חסכונות, קופות גמל, התחייבויות ואף חובות. לא תמיד בני הזוג מסכימים ביניהם בכל הנוגע להיבטים הכלכליים של הפרידה, ובייחוד במקרים שבהם הספיקו כבר לצבור רכוש משמעותי.


באופן עקרוני, יש לבצע הערכה לשוויו של מלוא הרכוש המשותף, לרבות דירת המגורים, המכונית, חשבון הבנק ועוד, וזאת מלבד רכוש שאינו נחשב לרכוש משותף או שהוסכם לגביו כי לא יהווה חלק מהרכוש המשותף, כגון דירות שהיו שייכות לאחד מהצדדים עוד לפני הנישואין. הרכוש המשותף יחולק באופן שווה והגון בין שני הצדדים.


מלבד זאת, במקרים מסוימים האישה זכאית לקבל כספים המכונים "מזונות משקמים", במטרה לאפשר לה להתנהל מבחינה כספית לאחר הפרידה למשך תקופה מוגבלת.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם גירושין


גם אם לא צצה מחלוקת בין בני הזוג בכל הנוגע לסוגיות הגירושין, עדיין חשוב לפנות לעורך דין לצורך עריכת הסכם הגירושין. באופן זה ניתן לקצר את ההליך באופן משמעותי, תוך ידיעה ברורה כי ההסכם מגן על זכויותיהם של שני הצדדים ואינו מקפח אף צד.