לפי השנתון שהתפרסם לאחרונה על ידי המועצה לשלום הילד, בעשר השנים האחרונות חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר עבירות המין וההטרדות מיניות המבוצעות כלפי ילדים ונערים בישראל.


בין שמדובר בעבירות מין במשפחה או בעבירות המבוצעות על ידי אדם ללא קרבה משפחתית, מספר הולך וגדל של קטינים בישראל הופכים לקורבנות התעללות מינית, כאשר הנזקים שנגרמו להם עלולים ללוות אותם למשך כל ימי חייהם. מהם העונשים המקסימליים שנקבעו בחקיקה ובפסיקה בגין העבירות הללו?


מהם העונשים בגין אונס, מעשה מגונה או הטרדה מינית בקטינים?


עבירות מין הן מהעבירות החמורות יותר בחוק העונשין הפלילי, אשר קובע בגינן עונשים מחמירים ותקופות מאסר ארוכות. כשעבירת מבוצעת בקטין, הענישה מחמירה שבעתיים. כמו כן, ישנם מעשים מיניים אשר מסווגים כעבירות מין כאשר הם מערבים קטינים, בעוד אותם מעשים אינם נחשבים כלל לעבירה אם הם מבוצעים בין אנשים מעל גיל 18.


הטרדה מינית בקטין שטרם מלאו לו 18 שנים אשר כוללת הצעות מיניות חוזרות ונשנות, או התייחסות מבזה הקשורה למיניותו, מהווה עבירה על החוק למניעת הטרדה מינית ודינה עד שנתיים מאסר בפועל. בגין הטרדה מינית והתנכלות הענישה המקסימלית יכולה להגיע אף לארבע שנות מאסר.


כמו כן, העונש בגין פרסום סרטונים או תמונות עם תוכן מיני של קטין אשר לא נתן הסכמתו לכך, מגיע עד לחמש שנים מאחורי סורג ובריח.


ביצוע מעשה מגונה בקטין או בקטינה שנעשה ללא הסכמה חופשית, או אף בהסכמה כאשר מדובר בקטינים מתחת לגיל 14, או תוך ניצול מצב של חוסר הכרה או מצב אחר שאינו מאפשר הסכמה חופשית, או בקטינים הלוקים בשכלם, מהווה עבירה שדינה מאסר בפועל לתקופה של עד שבע שנים. אם המעשים בוצעו בנסיבות מחמירות, עונש המאסר עלול להגיע עד לתקופה של עשר שנים.


כאשר מדובר בבעילה אסורה בהסכמה, בין שמדובר בקטין מעל גיל 14 ולפני גיל 16, או בקטין מעל גיל 16 ולפני גיל 18 תוך ניצול יחסי מרות או הבטחות שווא, החוק קובע עונש מאסר מקסימלי של חמש שנים.


עבירת האונס היא עבירת המין החמורה ביותר בחוק העונשין. מדובר בבעילה ללא הסכמה, ואף במקרים של בעילה בהסכמה אם גיל הקטין הוא מתחת ל-14 שנים, אשר הדין הפלילי בגינה הוא תקופת מאסר לפרק זמן של עד 16 שנים.


כאשר מדובר בקטין מתחת גיל 16 ובמעשים שבוצעו ללא הסכמה או באמצעות ניצול מצב נפשי, רפואי, מצב של חוסר הכרה או כל מצב אחר המונע הסכמה חופשית, וכן אם העבירה בוצעה תוך איומים, התעללות וגרימת חבלות או בנוכחותם של אנשים אחרים, עונש המאסר יכול לזנק ל-20 שנים מאחורי סורג ובריח.


מהי הענישה בגין עבירות מין בקטינים המבוצעות בתוך המשפחה?


עבירות מין במשפחה נחשבות לחמורות במיוחד בשל הפגיעה בקטינים בתוך המקום שאמור לספק להם הגנה וביטחון, והן מוגדרות בסעיף נפרד בחוק העונשין. העונשים בגינן גבוהים וחמורים אף יותר. החוק אוסר על בעילת קרוב משפחה, גם אם בהסכמה, מתחת לגיל 21. העונש המרבי בגין עבירה זו הוא 16 שנות מאסר. כמו כן נקבעו בחוק תקופות התיישנות ארוכות יותר בגין עבירות אלו.


חשוב לציין כי לא מדובר רק בבני משפחה מהקרבה הראשונה, אלא גם במשפחה המורחבת יותר ואף אם מדובר בבן זוג של אחד ההורים, וזאת גם אם הם אינם נשואים.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


העונש המקסימלי בגין מעשה מגונה בפומבי בפני קטין שהוא קרוב משפחה יכול להגיע לארבע שנות מאסר. בגין מעשה מגונה העונש מטפס עד לחמש שנות מאסר, כאשר עבור מעשה מגונה בכוח עונש המאסר הוא לתקופה של עשר שנים, ואילו עבור מעשה מגונה בנסיבות מחמירות העונש מזנק עד ל-15 שנות מאסר.


הענישה המקסימלית בגין עבירת אונס או בגין מעשה סדום אשר מבוצעים בקטין בתוך המשפחה, יכולה להגיע עד ל-20 שנות מאסר בפועל.